Jadąc na drupa 2008…
6 gru 2016 14:48

Do otwarcia tej największej w świecie imprezy poligraficznej, trwającej dwa tygodnie, zaprasza A. S. Messe Consulting Sp. z o.o. – polskie przedstawicielstwo organizatora, Messe Düsseldorf GmbH. Na przygotowania do wyjazdu na drupę mamy jeszcze sto dni, a prezes zarządu przedstawicielstwa targów w Düsseldorfie Agnieszka Strzelczyk-Walczak zaprasza nas również na inną wielką imprezę branżową, interpack 2008. Te targi odbędą się na miesiąc przed drupa 2008 i będą trwać 7 dni. Ze względu na fakt, iż we wrześniu bieżącego roku Międzynarodowe Targi Poznańskie organizują kolejne targi branżowe Taropak – obecność naszych drukarzy na obydwu imprezach jest niemal obowiązkowa! My, Polacy, żyjemy pod ogromnym ciśnieniem stosunków z naszymi dwoma wielkimi sąsiadami: Niemcami i Rosją. Nie robiąc konkurencji czasopismom o charakterze politycznym, chcemy jako fachowe czasopismo branżowe uzasadnić sformułowanie użyte na wstępie niniejszego artykułu: przygotować się do wyjazdu na targi w Düsseldorfie. Pobyt na dwu ważnych targach branżowych – drupa i interpack – w kraju sąsiada, trzeciej potęgi gospodarczej świata, skłania niewątpliwie do wielu istotnych przemyśleń. Jeżeli dodamy do tego, iż wiele branż niemieckich nadaje ton w skali światowej – a należy do nich branża poligraficzna czy szerzej – medialna – to powiązania podmiotów gospodarczych niemieckich i polskich są szczególnie ważne! Przykładowo, niemieckie koncerny wydawniczo-prasowe odgrywają na polskim rynku ogromną rolę, dysponują własną bazą poligraficzną i coraz bardziej poszerzają zakres działalności tematycznej. Na tym tle opublikowana na łamach „Dziennika” z 12 stycznia br. (wydawca Axel Springer Polska) rozmowa z Karlem Schlögelem, historykiem, pod tytułem „Niemcy nie odrobili lekcji na wschodzie” świadczy o tym, iż należy śledzić pozytywne zmiany zachodzące w Niemczech dotyczące stosunków z sąsiadami ze wschodu. W ślad za tym – ostatnie informacje o pracach polskich i niemieckich historyków przygotowujących wspólnie podręcznik historii dla szkół w obydwu krajach (na wzór istniejącego już podręcznika dla szkół we Francji i w Niemczech) świadczą o działaniach mających na celu współpracę i porozumienie w powstającym IMPERIUM EUROPA. W nawale codziennych trudności nie zauważamy ważnych wydarzeń w polsko-niemieckich stosunkach gospodarczych jak na przykład działalność Niemiecko-Polskiej Izby Przemysłowo-Handlowej. Wydawany przez tę izbę periodyk „WI – Wiadomości Gospodarcze – Wirtschaftsnachrichten” prezentuje informacje niezwykle ważne dla wielu branż, które nie są niestety wykorzystywane przez branżowe stowarzyszenia i prasę fachową. Artykuł w numerze 5-6/2007 pod tytułem „Polsko-niemiecki potencjał w handlu wciąż niewykorzystany” z licznymi przykładami jest szczególnie przydatny dla wielu firm. W specjalnym wydaniu „Sprawozdanie roczne (za 2006 rok)” warto zwrócić uwagę na tekst „Bawaria bliżej” informujący o powstaniu przedstawicielstwa Wolnego Państwa Bawarii w Polsce, działającego przy Izbie Polsko-Niemieckiej. Wracając do tytułu publikacji: warto poszerzyć wiedzę o naszym zachodnim sąsiedzie przed wyjazdem – nie tylko na drupa 2008.