Jak sprzedawać produkty drukarni przez internet?
23 lut 2018 12:02

Tradycyjnie na targach RemaDays miała swoje stoisko warszawska firma Mnumi, producent systemu Web To Print. Z Piotrem Pakierem, założycielem i współwłaścicielem firmy rozmawialiśmy na temat zmieniających się wymagań drukarń, poszukujących skutecznych sposobów sprzedaży internetowej. 

Mnumi jest na rynku od kilku lat, czy w ostatnim czasie zaszły jakieś istotne zmiany w systemie?

––––––––––

Piotr Pakier: Przede wszystkim zmieniliśmy sposób sprzedaży wprowadzając tzw. Pakiet Podstawowy Mnumi, który umożliwia drukarniom szybkie rozpoczęcie sprzedaży internetowej. Za niespełna 500 zł miesięcznie klient otrzymuje zestaw najpotrzebniejszych narzędzi takich jak: kalkulator poligraficzny, integracja z WordPressem, przestrzeń 250 Gb na pliki klientów, moduł płatności PayU oraz karta technologiczna produktu. Cena wejścia na rynek sprzedaży internetowej jeszcze nigdy nie była tak niska. Moim zdaniem jest to obecnie najtańszy sklep dla drukarni biorąc pod uwagę brak ograniczeń w liczbie wprowadzanych do sprzedaży produktów czy realizowanych zamówień. 

Pakiet Podstawowy, jak sama nazwa wskazuje, to dopiero początek; jak można rozszerzyć oprogramowanie?

––––––––––

P.P.: Pakiet pozwala rozpocząć sprzedaż, nauczyć się korzystania z systemu i przywyknąć do obsługi przez internet, co zawsze jest dużą zmianą dla pracowników. Dalsza oferta jest skonstruowana elastycznie i dopasowuje się do potrzeb, które rosną w miarę poznawania możliwości systemu. Umożliwiamy dowolną konfigurację dając klientowi do wyboru szereg modułów, które sukcesywnie mogą rozbudowywać oprogramowanie i zasilać je nowymi funkcjami. Warto wymienić moduły, o które najczęściej pytają nabywcy, są to między innymi: kreator pozwalający na edycję na stronie internetowej, pakowalnia, statusy produkcji, fakturowanie oraz integracja z serwisem Allegro lub kurierami.

Zatrzymajmy się na chwilę na kreatorze, na czym polega jego unikalność?

––––––––––

P.P.: Pytanie o kreator powtarza się w rozmowach z klientami najczęściej. Wchodząc na stronę drukarni klient końcowy ma możliwość zaprojektowania online praktycznie dowolnego produktu drukarni. Tworząc projekt może bazować na własnych zdjęciach, może też edytować przygotowane wcześniej wzory graficzne fotoksiążek, albumów, wizytówek, zaproszeń i wielu innych produktów. Korzystanie z zaawansowanych narzędzi do edycji projektu pozwala na stworzenie unikalnego wzoru i jego personalizację – kreatywność jest tu nieograniczona. Według mnie jest to w tej chwili najbardziej zaawansowane, a zarazem najbardziej pożądane narzędzie tego typu dostępne na rynku.

Sprzedajecie system posługując się hasłem „Mnumi to system Web To Print dla każdej drukarni”. czy rzeczywiście wszystkie typy drukarń mogą z niego z powodzeniem korzystać?

––––––––––

P.P.: Zdecydowanie tak! Posługując się Mnumi można sprzedawać produkty drukarni cyfrowej, offsetowej, wielkoformatowej czy fotolabu. Oprogramowanie jest uniwersalne i pozwala na elastyczne dostosowanie do specyfiki drukarni, zarówno w zakresie eksponowania oferty rozmaitych produktów, wyceny poligraficznej, jak i późniejszej realizacji zamówie-nia. Korzystając z Mnumi możemy skutecznie obsłużyć zarówno zamówienie fotoalbumu, katalogu, jak i pełnoformatowego plakatu.

Jakie zmiany czekają nas w najbliższych miesiącach?

––––––––––

P.P.: Na bieżąco reagujemy na potrzeby zgłaszane przez klientów – dopisujemy kolejne funkcjonalności, rozbudowujemy oprogramowanie i integrujemy je z zewnętrznymi aplikacjami. Aktualizacje pojawiają się regularnie. Jednak myśląc o rozwoju przede wszystkim chcemy zająć się kalkulatorem, a zwłaszcza kalkulatorem zleceń offsetowych. Będziemy ulepszali jego działanie, pozwalając na wprowadzanie wielu typów podłoży i wielu typów druku dla jednej pracy oraz – tu uchylę rąbka tajemnicy – umożliwimy wymienianie się zamówieniami z innymi drukarniami pracującymi na naszym systemie. Ta funkcjonalność jest bezpośrednią odpowiedzią na potrzeby naszych klientów, którzy dzielą się z nami praktycznymi uwagami ze swojej pracy. 

Dlaczego akurat kalkulator będzie rozbudowywany? 

––––––––––

P.P.: Kalkulator to jeden z kluczowych modułów, na który trzeba zwrócić uwagę przy wyborze systemu. Pamiętajmy, że specyfika sprzedaży produktów poligraficznych różni się znacznie od oferowania gotowych przedmiotów w sklepach internetowych. Tym samym inne muszą być wyceny poligraficzne. Tzw. print e-commerce tym różni się od zwykłego e-commerce, że nie sprzedajemy towaru z półki, tylko każdorazowo musimy go wycenić w zależności od jego wielkości, złożoności, specyfiki druku i sposobu wykończenia. 

Sam system jako narzędzie sprzedaży jednak nie załatwi, potrzebna jest odpowiednio przygotowana strona internetowa. Jaką macie odpowiedź na taką potrzebę rynku?

––––––––––

P.P.: To prawda. Kiedyś nie mieliśmy gotowej odpowiedzi ani odpowiedniej oferty, ale to również zmieniliśmy poszerzając nasze usługi. Zgłaszają się do nas drukarnie, których strony internetowe były tworzone wiele lat temu i bardziej przypominają wizytówki z informacją o adresie i zakresie wykonywanych zleceń. W takim wypadku proponujemy zrobienie nowoczesnej witryny od początku. To tylko brzmi groźnie, w praktyce cały proces może zamknąć się w tydzień. Podstawowa strona drukarni to wydatek rzędu 1400 zł. Każdą stronę tworzymy indywidualnie, instalujemy ją na serwerze klienta i integrujemy z systemem Mnumi. Dalej, zależnie od oferty drukarni, podłączamy produkty oraz projekty graficzne kalendarzy, albumów czy wizytówek. Podstawowa strona zintegrowana z naszym oprogramowaniem umożliwia natychmiastowe rozpoczęcie sprzedaży online.

Czy zlecając stworzenie strony internetowej klient może liczyć na unikalny projekt?

––––––––––

P.P.: Tworząc strony korzystamy z najbardziej intuicyjnej, a zarazem dającej największe możliwości kreacji platformy, jaką jest WordPress. Klienci chwalą sobie możliwość pełnego dostosowania projektu witryny oraz sposobu nawigacji do specyfiki ich drukarni. Każdy projekt jest inny, świeży i niepowtarzalny. Prostota obsługi zapewnia możliwość szybkich modyfikacji treści i grafik, bez znajomości zaawansowanych zasad programowania. To daje użytkownikowi poczucie swobody oraz, co ważne, pozwala na błyskawiczną modyfikację zawartości strony zależnie od codziennych potrzeb drukarni takich jak powiadomienie użytkowników o nowych promocjach czy zmianach godzin otwarcia drukarni.

Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów w sprzedaży i rozwoju systemu.

Rozmawiała Blanka Zapalska