Dostawcy usług druku (PSP) posiadający drukarki flatbed mają możliwość produkcji wielkoformatowej grafiki bezpośrednio na dowolnym podłożu, przy obniżonych wymaganiach dotyczących wykończenia. PSP nie tylko uzyskują dzięki temu dodatkowe pieniądze dla siebie, bez konieczności podzlecania pracy innemu wykonawcy, ale także zwracają większą uwagę na jakość.
Drukarka flatbed jest znaczącą inwestycją, należy więc rozważyć obecne i przyszłe potrzeby, aby uzasadnić potrzebę zakupu takiego urządzenia.
Punkty druku powinny też rozpatrzyć różne opcje płatności, oferowane usługi gwarancyjne i serwisowe oraz rodzaj i ilość przewidywanych zleceń w celu podjęcia racjonalnej decyzji zakupu. Ostatecznie PSP musi znaleźć odpowiednią drukarkę flatbed pasującą do jego biznesu i wprowadzić w życie strategię pozwalającą na osiąganie zysku.
Inwestycja
Na rynku znajduje się wiele drukarek flatbed, które spełniają wszystkie potrzeby punktu druku. Ken VanHorn, menedżer w HP-Scitex America mówi, że polaryzacja rynku w ostatnich latach zwiększa zapotrzebowanie na drukarki flatbed we wszystkich kategoriach szybkości druku: wysokiej, niskiej i średniej.
Kupujących drukarki flatbed można podzielić na dwie kategorie: pragnących sprowadzić z powrotem do zakładu zlecenia druku wielkoformatowego, które wcześniej przekazywali podzleceniodawcom, lub planujących wejście na ten rynek oraz posiadających bazę dla prac wielkiego formatu i zamierzających jedynie uzupełnić istniejący park drukarek.
Nowi przedsiębiorcy mogą zaczynać od małych inwestycji. Mają oni do wyboru urządzenia w niskiej/średniej klasie cenowej, które zapewniają podstawowe korzyści typowych drukarek flatbed kosztem wydajności. Mniejsza szybkość drukowania z reguły nie jest tu wyzwaniem, ponieważ większość kupujących nie otrzymuje początkowo wielu zamówień na prace wykonywane na drukarkach flatbed.
Kilku dostawców oferuje szeroki wybór drukarek, od najprostszych po bardziej wydajne i posiadające wiele funkcji, z odpowiednimi do ich zdolności cenami.
W miarę postępu technologii punkty druku kupują nowocześniejsze urządzenia i niektóre z nich sprzedają lub wymieniają zużyty sprzęt na nowy. Stanowi to interesującą alternatywę dla tych, którzy rozważają możliwość zakupu drukarki flatbed.
Dostawcy druku powinni dokonać oceny rodzaju wykonywanych przez nie prac oraz wielkości przyszłej stopy zysku, aby uzasadnić zakup nowej drukarki flatbed. Zazwyczaj droższe urządzenia są nabywane przez te punkty druku, które mają już sporą ilość zleceń. Kupują one nowy sprzęt oparty na najnowszej technologii albo oferujący większą przepustowość.
W ostatnich latach obserwuje się poprawę stosunku ceny do wydajności. Przy szerszym dostępie do technologii i niższej barierze wejścia na rynek, PSP powinny w przyszłości zróżnicować wachlarz usług oraz produktów o wartości dodanej oferując również usługi w zakresie projektowania, montażu oraz instalacji lub wprowadzając innowacyjne produkty drukowane na specjalnych materiałach.
Kupno drukarki flatbed najczęściej wymaga posiadania uzupełniającego sprzętu do wykańczania, w tym do cięcia, spawania i laminowania.
Drukarka flatbed początkiem nowego biznesu
Firma Classic Graphics rozpoczęła druk wielkoformatowy w 2005 roku. Początkowo punkt druku w Charlotte (Północna Karolina) zlecał wykonanie części prac zewnętrznym podwykonawcom sitodruku, ale już po dwóch latach potrzeba wykonywania druków wielkoformatowych zaczęła być widoczna.
Firma posiada drukarkę HP Scitex TJ8550 z krajarką inline firmy Fotoba, drukarki HP Designjet L25500, HP Designjet Z6100 oraz nową drukarkę flatbed Durst Rho 900. Uzupełniający sprzęt do prac wykończeniowych stanowi nowy laminator o szerokości 64" firmy Advanced Greig, spawacz tkanin T-100 firmy Miller Weldmaster oraz cyfrowe urządzenie do cięcia i wycinania L-3000 firmy Zünd.
Sprzedaż wzrosła o 40 proc. w okresie ostatnich 4 lat od momentu, gdy firma rozpoczęła druk wielkoformatowy. Pozwoliło jej to na uzyskanie zleceń od nowych firm, ale także od innych działów ich obecnych klientów.
Firma drukuje bezpośrednio na sztywnych panelach, zarówno krótkie, jak i długie serie. Punkt druku pracuje na dwie 8-godzinne zmiany zatrudniając obecnie czterech pracowników i stawiając sobie za cel pracę 24 godziny na dobę przed końcem roku 2011.
Każdy punkt druku może znaleźć uzasadnienie dla zakupu drukarki flatbed i nie musi wcale zaczynać od wielkiego wydatku. Najlepszą metodą jest rozpoczynanie od małych rzeczy, zanim się wypłynie na szerokie wody.
Zwiększenie wydajności druku
Firma DGI z Burlington w stanie Massachussetts oferuje unikalny wielkoformatowy druk cyfrowy, grafiki i fotografie już od ponad 15 lat. Posiada drukarkę flatbed EFI VUTEk PressVu 200/600 UV do druku grafiki dla sklepów detalicznych, punktów sprzedaży, grafiki okiennej, oznakowań kierunków, grafiki na pokazy handlowe, oznakowań zewnętrznych oraz druku na specjalnych podłożach. Urządzenia są wykorzystywane przez ok. 12 godzin dziennie, jednak czasami firma pracuje przez całą dobę.
DGI niedawno kupiła drukarkę hybrydową flatbed Océ Arizona 550 XT w celu zaoferowania klientom najwyższej jakości produktów i posiadania dodatkowej możliwości druku zleceń o rozsądnych rozmiarach.
Firma twierdzi, że wszystkie decyzje w sprawie zakupu sprzętu są podejmowane w celu zapewnienia klientom najwyższej możliwej jakości obrazu w terminie, który odpowiada ich potrzebom. Océ Arizona drukuje dwa arkusze o wymiarach 4x8 stóp (119,12 x 238,24 cm) jednocześnie lub zadrukowuje media o wielkości do 96x120 cm, zwiększając tym samym szybkość produkcji.
DGI dodała do swojego wyposażenia wysokowydajną drukarkę flatbed w celu zwiększenia szybkości realizacji zleceń. Zwrot poniesionych nakładów (ROI) można obliczyć na kilka sposobów, ale czasami wykracza to poza same liczby. W przypadku firmy DGI została ona zmuszona do zwiększenia ilości nowych zamówień przy równoczesnym dostarczaniu istniejącym klientom wyższej jakości druku w krótszym czasie.
Druk cyfrowy jako dodatek do offsetu
Nowa 98-calowa drukarka flatbed Durst Rho 900 została ostatnio zainstalowana w firmie Meyers Printing Companies z siedzibą w Minneapolis (Minnesota). Mimo niedawnej recesji Meyers podejmuje znaczące inwestycje. Całkowite inwestycje firmy w sprzęt i oprogramowanie w tym roku zbliżą się do kwoty 10 mln USD (w tym dwie maszyny offsetowe firmy KBA oraz krajarka Zünd).
Działający od 1949 roku Meyers posiada halę produkcyjną o powierzchni 18,3 tys. m2. Dział firmy zajmujący się rynkiem detalicznym jest odpowiedzialny za druk POP, oznakowań i trójwymiarowych wyświetlaczy, jak również za projektowanie i wykonywanie prototypów stałych ekspozycji. Ten dział w szczególności pracuje na drukarkach flatbed.
Nowe urządzenie Durst Rho stanowi uzupełnienie istniejącej drukarki flatbed EFI VUTEk pozwalając na 8-kolorowy druk większych rozmiarów mediów.
Meyers rozważał wiele wariantów inwestycji w sprzęt, w niektórych przypadkach uwzględniając zakup tylko maszyn cyfrowych i alternatywnie tylko maszyn offsetowych. Ostatecznie okazało się, że najkorzystniejszy jest zakup cyfrowych drukarek flatbed firmy Durst i offsetowych maszyn KBA.
Urządzenia cyfrowe drukują coraz szybciej, co pozwala na produkcję liczoną w setkach. Tymczasem maszyny offsetowe stały się bardzo wydajne dzięki komputerowej kontroli ich pracy. Nie potrzeba obecnie wiele czasu na ustawienie maszyny, więc różnica między drukiem offsetowym i cyfrowym zmniejszyła się. Podobne zmiany są również zauważalne w innych segmentach rynku. Zanika np. różnica pomiędzy drukiem cyfrowym a drukiem offsetowym w segmencie druku etykiet.
Otwarcie portfela
Producenci drukarek flatbed sprzedają je wieloma kanałami handlowymi oferując różnorodne opcje zakupu. Możliwe są różne odmiany leasingu i możliwości finansowania, a niektórzy producenci pozwalają również na wymianę starego sprzętu.
Zyski
W jaki sposób PSP może uzasadnić decyzję zakupu drukarki flatbed i zarabiać pieniądze po poniesieniu tak dużych nakładów finansowych? Punkt druku musi mieć wystarczająco dużo zamówień, których wartość przekracza ich miesięczne płatności za sprzęt. Typowy próg rentowności to moment, w którym właściciel drukarni zarabia dość pieniędzy, aby pokryć miesięczne płatności już w 18. dniu miesiąca wykorzystując drukarkę przez kilka godzin dziennie.
Trzeba stwierdzić, że istnieją wymierne korzyści dla kupujących drukarki flatbed. Punkt druku może przenieść z powrotem na swój teren wcześniej podzlecane prace, rozszerzyć ofertę o druk na nowych podłożach oraz zmniejszyć ilość odpadów i koszty pracy związane z montażem. Najtańsze drukarki flatbed pod względem rachunku kosztów są najodpowiedniejsze dla tych, którzy dopiero rozpoczynają druk wielkoformatowy. Największe drukarki z rozbudowanymi opcjami druku pasują lepiej do punktów druku posiadających dużą ilość zamówień.
Drukarka flatbed nie jest zakupem, który może być dokonany pochopnie. PSP podejmują decyzję zakupu, jeśli są przekonane, że ich zamówienia na druk będą łatwiej realizowane i będą sukcesywnie wzrastać zapewniając jednocześnie wyższą stopę zysku.
Na podstawie „Digital Output” nr 5/2011 opracował TG