Jedno spotkanie, dwa światy
6 gru 2016 14:48

Pod takim hasłem firma MAN Roland Polska zapowiadała na swojej stronie internetowej konferencję, którą zorganizowała we współpracy z firmą Kodak Polska dla swoich kluczowych klientów spośród użytkowników maszyn zwojowych. Spotkanie miało miejsce w dniach 15-16 kwietnia w malowniczo usytuowanym hotelu Anders w Starych Jabłonkach, a dwa światy – to coldset i heatset, techniki drukowania, które były tematami wiodącymi równolegle odbywających się sesji. Uczestniczyło w nich kilkudziesięciu przedstawicieli drukarń. Zasadniczy cel wszystkich prezentowanych podczas konferencji rozwiązań to uzyskanie najwyższej jakości druku przy możliwie maksymalnym ograniczeniu kosztów, ponieważ z takimi właśnie wyzwaniami i wymaganiami rynku mają dziś do czynienia drukarze. Dwa wystąpienia były wspólne dla obu sesji, a dotyczyły rozwiązań printcom i printservices z oferty MAN Roland. Pierwsze z nich przedstawił Mirko Kern. Printcom to marka, pod którą MAN Roland sprzedaje materiały eksploatacyjne niezbędne do funkcjonowania maszyn drukujących: płyty, obciągi gumowe, środki myjące, silikony, lakiery, farby, smary, wałki oraz aparaturę pomiarową. Printcom jest skrótem od print competence i podkreśla wiedzę fachową pracowników MAN Roland w dziedzinie druku, maszyn oraz systemów. Wszystkie środki oferowane pod tą marką mają na celu utrzymanie jakości produkcji i wyeliminowanie prawdopodobieństwa awarii – prelegent obrazowo porównał to do wyścigu Formuły 1. Dodatkową zaletą jest fakt, że klient otrzymuje wszystkie produkty od jednego dostawcy. Printcom stanowi część składową programu obejmującego również systemy printnet (system kontroli wykorzystujący techniki cyfrowe), printadvice (doradztwo) i printservices. Ten ostatni system scharakteryzował Dirk Schmidtbleicher, omawiając wchodzący w jego skład portal serwisowy TelePresence działający w cyklu 7/24 i wykorzystujący cyfrowe centrum serwisu TeleSupportCenter. Przedstawił też MAN Roland LifeCycleManagement, na który składają się: wybór odpowiedniej maszyny i jej konfiguracji, dokonanie zakupu, uruchomienie, serwis, upgrade i wymiana. Jarosław Kotfis w prezentacjach zatytułowanych „Applied Innovations” przedstawił sprawdzone innowacyjne rozwiązania firmy MAN Roland przeznaczone dla druku komercyjnego oraz druku gazet. Cztery główne elementy „Applied Innovations” to automatyzacja, koncepcja maszyn, aplikacje oraz wartość dodana. J. Kotfis zaprezentował wymagania druku komercyjnego takie jak: gotowość do pracy w systemie 24/7 z maksymalną prędkością, ograniczona ilość makulatury, stabilność procesu drukowania niezależnie od stosowanych materiałów, najwyższa jakość złamywania oraz indywidualne konfiguracje maszyn dostosowane do potrzeb klienta. Odpowiedzią firmy MAN Roland na te wymagania są maszyny: Lithoman (udaną premierą rynkową była 80-stronicowa wersja tej maszyny o szerokości druku 2,25 m, pracująca obecnie w drukarniach w Niemczech, Austrii i Finlandii), Euroman (maszyna ta debiutowała na rynku w ub. r., sprzedano już 8 egz.) i Rotoman. Oferują one zróżnicowane formaty od 16 do 96 stron i wysokie prędkości drukowania, a także automatyczne wyrzucanie makulatury, analizę danych produkcyjnych, samooptymalizujące i samouczące się programy oraz system diagnozowania i serwis online. Automatyzacja w systemie ClosedLoop obejmuje regulację registra cięcia, registra farbowego, pomiar gęstości optycznej farb i regulację naprężenia wstęgi. Nowości w tym segmencie to zespół drukujący Dyna Change, który obecnie wchodzi do produkcji; jego prezentacja będzie miała miejsce na targach drupa, a pierwsze dostawy przewidziano w lipcu br., oraz system automatycznej zmiany płyt APL (Automatic Plate Loading) dla maszyny Lithoman – pierwsze informacje na ten temat będą dostępne na drupie, a dostawy od października br. W prezentacji poświęconej drukowi gazetowemu J. Kotfis przedstawił nowe możliwości w druku gazet (m.in. transparentny papier, farby metaliczne i neonowe, formaty takie jak super panorama, dodatki typu MemoStick czy przyklejane karty). Następnie omówił strukturę systemów gazetowych oferowanych przez MAN Roland: Cromoman, Uniset, Regioman, Colorman, Geoman i nowość: 24-stronicowy Colorman XXL w układzie 6/2. W maszynach do druku gazet również stosowana jest automatyzacja w systemie ClosedLoop umożliwiająca m.in. regulację registra cięcia bez marki. Popularną tendencją w druku gazetowym staje się łączenie technologii heatset i coldset; MAN Roland sprzedał do tej pory 150 maszyn w takiej konfiguracji (np. Regioman 4-1 coldset + Uniset 2-2 heatset), co daje mu 43% udział w tym rynku. Wszystkie maszyny gazetowe firmy są wyposażone w automatyczny system zmiany płyt APL. Na targach drupa – jak zapowiedział J. Kotfis – będzie prezentowane w pełni automatyczne ładowanie płyt na maszynie dzięki współpracy systemu APL z 4-osiowym ramieniem robota firmy Kuka. Opcja ta jest możliwa do zastosowania w każdej maszynie z systemem PPM; pierwsze takie maszyny już sprzedano w Niemczech. Na drupie można też będzie zobaczyć personalizację wykonywaną na maszynach MAN Roland współpracujących z urządzeniami do druku inkjet firmy Kodak; proces ten będzie przebiegał z prędkością 43 tys. egz./h, możliwy będzie także druk w kolorze. Podczas konferencji wystąpili również prelegenci z firmy Kodak Polska. W ramach sesji poświęconej coldsetowi Tomasz Gogacz w wystąpieniu zatytułowanym „Kodak – precyzja, jakość, stabilność” zaprezentował wybrane rozwiązania Kodaka (m.in. technologię naświetlania Kodak SquareSpot, rastrowania Kodak Staccato, automatyczny podajnik płyt Automatic Pallet Loader do naświetlarki Kodak Magnus VLF). Natomiast Ryszard Barański w części heatsetowej przedstawił kompletne systemy do produkcji gazet. Rozpoczął od przedstawienia historii CtP w druku gazetowym, próbując następnie odpowiedzieć na pytanie: która technologia jest lepsza dla gazety – termiczna czy fioletowa? Kodak wprawdzie dostarcza rozwiązań dla obu tych technologii, jednakże za najlepsze rozwiązanie dla dużych i średnich drukarń uważa proces termiczny. Jego zalety przedstawił prelegent posługując się przykładami produktów Kodaka. Przytoczył także dane, z których wynika, że ponad 50% nowych instalacji na rynku gazetowych systemów CtP w I połowie 2007 roku stanowiły systemy termiczne. Najnowszym rozwiązaniem Kodaka w tej dziedzinie jest rodzina naświetlarek Generation News wykorzystująca raster stochastyczny Staccato i technologię SquareSpot. Na kompletne rozwiązania firmy dla produkcji gazetowej składają się także: cyfrowe płyty Kodak ThermalNews Gold i Kodak Violet News, systemy workflow Kodak Prinergy Evo News i Kodak NewsManager, maszyny do druku niskonakładowego Kodak Versamark serii V, głowice Versamark do personalizacji, oprogramowanie do proofingu Kodak PressProof. Spotkanie miało charakter nie tylko szkoleniowy, ale także integracyjny. Podczas uroczystej kolacji z udziałem dyrektora generalnego MAN Roland Polska Tomasza Galanta i dyrektora zarządzającego Kodak Polska Swapana Chaudhuri zaplanowano atrakcyjne niespodzianki. Uwagę uczestników najpierw zaabsorbował kucharz demonstrujący przyrządzanie egzotycznych potraw „na żywo” i okraszający przepisy anegdotami, a następnie atmosferę do temperatury prawdziwie hot podgrzały tancerki w stylu latino, wciągając wszystkich do wspólnej zabawy. Cold pozostały tylko drinki... IZ