Jet Media – od etykiet do billboardów
6 gru 2016 14:46

W dniach 18-19 maja w warszawskim hotelu Boss odbyło się czwarte seminarium technologiczne Jet Media zorganizowane pod hasłem druku bez granic. Tematyka zaproponowana uczestnikom tej połączonej z warsztatami dwudniowej konferencji objęła zagadnienia od drukowania etykietek poczynając, na billboardach kończąc. Przyznać należy, że organizatorom dopisała nie tylko pogoda, gdyż w seminarium wzięło udział ponad 160 słuchaczy. Grono prelegentów składające się z przedstawicieli zagranicznych firm, z którymi Jet Media współpracuje oraz pracowników samego przedsiębiorstwa, również było stosunkowo liczne. Otwarcia części teoretycznej spotkania oraz powitania gości dokonał prezes Jet Media - Marek Szumski, po czym zaprosił pierwszych mówców. Byli nimi Andresa Mydtskov, General Manager Roland DG Scandinavia oraz Bartosz Piłkowski, dyrektor sprzedaży Roland DG w Jet Media. Zarysowując historię firmy omówili najnowsze rozwiązania dostępne w jej ofercie, czyli nowe plotery z linii Versa CAMM - VP-300 oraz VP-540, które na początku tego roku zostały wprowadzone na rynek. Obie maszyny są udoskonalonymi wersjami serii SP-540V. Ich przewaga nad poprzedniczkami przejawia się m.in. w czterech głowicach drukujących (wcześniej - dwie), większą prędkością drukowania (VP-540 do 15 m2/h; VP-300 do 11 m2/h), dokładniejszym pasowaniem wydruków i cięciem, lepszą nawijarką i kalibracją. Przedstawiciele firmy Roland scharakteryzowali również inną nowość - maszynę XC-540 (będącą rozwinięciem SC-545EX), która może drukować z prędkością dochodzącą do 41 m2/h przy rozdzielczości 1440 dpi. Następnie zaprezentowali drukarkę sublimacyjną FP-740, posiadającą osiem głowic piezo drukujących z prędkością 51 m2/h. Wspomnieli także o Rolandzie AJ-1000, który - m.in. dzięki możliwości zadruku podłoża o szerokości do 2,5 m przy prędkości produkcyjnej osiągającej 90 m2 - cieszył się niemałym zainteresowaniem podczas późniejszych warsztatów. Następnie wystąpili przedstawiciele Agfa Graphics: Harry Hoppe, odpowiedzialny za sprzedaż przemysłowych urządzeń inkjetowych na obszarze Europy Środkowej, oraz Tomasz Nojszewski, Pre-Sales & Product Manager w polskim dziale Agfa Graphics, którzy omówili rozwiązania oferowane przez firmę dla wielkiego formatu. Pierwszy z prelegentów, charakteryzując działalność Agfy w tym segmencie rynku, podkreślił rolę działu badawczo-rozwojowego opracowującego nowe rozwiązania głowic, inkjetowych maszyn drukujących i tuszy. Przedstawił też rynki, na których Agfa jest obecna z urządzeniami pracującymi w technologii inkjetowej oraz wymienił te, które stanowią potencjalny obszar jej działalności. Zaliczył do nich segmenty produkcji akcydensowej, gazetowej i opakowaniowej. T. Nojszewski poinformował m.in. o nowej strategii firmy kierowanej do sektora inkjetu (tzw. C3) oraz omówił portfolio Agfy w dziedzinie druku tego rodzaju - zarówno przemysłowego, jak i wielkoformatowego. Zwrócił również uwagę na nowości firmy w postaci ploterów :Anapurna M i :Anapurna XL2 oraz tuszy czwartej generacji :Aldura, które mogą być stosowane zarówno w urządzeniach Agfy, jak i w sprzęcie oferowanym przez producentów zewnętrznych. O czynnikach wpływających na trwałość aplikacji opowiedzieli reprezentujący Drytac Europe Ltd.: Pete McArdle, Sales Executive i Martin Szczypka, Export Sales Executive. Na początku swojego wystąpienia drugi z gości zaznaczył, jak ważne jest odpowiednie dobranie rodzaju folii do laminowanego produktu, zarówno pod kątem jego przeznaczenia (z uwzględnieniem warunków, w których będzie miał funkcjonować, m.in. wewnątrz lub na zewnątrz pomieszczenia), jak i wyeksponowania zaprezentowanej na nim grafiki. Nie mniej ważny jest planowany czas użytkowania danej aplikacji, z czym z kolei związane są: koszty, trwałość i możliwość jej ponownego wykorzystania. Interesującym rozwiązaniem Drytaca, które zaprezentowano w trakcie seminarium, była obustronnie klejąca folia okienna - WindowTac, przeznaczona do instalowania dużych grafik na szkle oraz na przezroczystych panelach akrylowych. Zaletę tej folii stanowi nie tylko możliwość samodzielnego i wielokrotnego (do 10 razy) mocowania aplikacji, lecz również fakt, iż stopień przezroczystości WindowTac wynosi 98%, dzięki czemu zabezpieczony przez nią obraz jest wyraźnie widoczny. M. Szczypka omówił również specyfikę grafik podłogowych, scharakteryzował dedykowane do aplikacji wykonanych na płótnie materiały termowiążące HeatSet (MediaShield i ArtShield). Pokrótce opisał także produkty z rodziny InterLam i InterLam Eco przeznaczone do grafik znajdujących się w pomieszczeniach oraz gamę aplikacji Protac zaprojektowaną do użytku zewnętrznego. Kończąca piątkowy cykl wykładów prezentacja materiałów InteliCoat została przedstawiona przez Tadeusza Niedziółkę. Opowiedział on o filozofii firmy, a następnie omówił najważniejsze obszary jej działalności na rynku poligraficznym. Podkreślił, że w związku z zauważalnym szybkim rozwojem segmentu druku solwentowego media do inkjetu (zwłaszcza te z rodziny Magic) stanowią obszar, na który InteliCoat kładzie obecnie szczególny nacisk. Po przeznaczonej na lunch przerwie rozpoczęły się warsztaty. Ich przebieg pozwolił zainteresowanym nie tylko na zadawanie szczegółowych pytań prelegentom i pracownikom Jet Media, lecz także na wnikliwe prześledzenie pracy na różnych podłożach takich maszyn jak: Agfa :Anapurna L, laminator Jet Mounter 64'', Roland AJ-1000, SJ-745, VP-540, XC-540 oraz Vacuum Press umożliwiającej tworzenie faktury obrazów. Atrakcję stanowiło również wykonywanie nadruków na flagach i koszulkach z wykorzystaniem plotera do sublimacji Roland FP-740 oraz oklejanie samochodu wraz z zabezpieczeniem laminacją. Zaplanowana na sobotę druga część spotkania rozpoczęła się prezentacją programu ripującego Versaworks w wersji 2.2, umożliwiającego przygotowanie spersonalizowanych aplikacji. Pracownicy działu serwisu w Jet Media: Tomasz Kamiński (kierownik) oraz Tomasz Nestorowicz opowiedzieli o nowych funkcjach tego programu, po czym pokazali, jak przebiega proces przygotowania etykiet ze zmiennymi danymi. Na zakończenie odbył się konkurs i losowanie nagród wśród klientów Jet Media. Trymer Sabre 2,5 m trafił do firmy Markos z Rzeszowa; druga nagroda - ploter tnący GX 24'' stał się własnością iławskiej firmy Drumedia. Posiadaczem głównej wygranej - laminatora Jet Mounter 43'' - została natomiast firma 2 Ego S. C. z Torunia. Warto dodać, że termin przeprowadzenia seminarium wyjątkowo dobrze wpisał się w tegoroczny kalendarz poligraficzny. Wszystkie reprezentowane przez prelegentów firmy będą miały swoje stoiska na Fespie, co więcej - znaczna część uczestników spotkania także miała w planach jej odwiedzenie. Innymi słowy, konferencja i warsztaty zorganizowane przez Jet Media stanowiły minizapowiedź targów w Berlinie.