Jubileuszowy Vidical
6 gru 2016 14:43

17 stycznia br. w Muzeum Plakatu w Wilanowie odbył się finał XV Đ jubileuszowego Đ Ogólnopolskiego Przeglšdu Kalendarzy i Kart Œwišteczno-Noworocznych VIDICAL 2004. Jury (w składzie: prof. Hieronim Neumann, Krzysztof Pindral, Andrzej Strumiłło, prof. Józef Szajna) pod przewodnictwem prof. Stanisława Wieczorka wytypowało laureatów w 7 kategoriach spoœród nadesłanych 72 kalendarzy wieloplanszowych, 26 plakatowych, 17 zdzieraków, ok. 50 kalendarzy pozostałych oraz 56 kart. Grand Prix VIDICAL 2004 otrzymał kalendarz wieloplanszowy ăAustraliaÓ zgłoszony i zrealizowany przez Agencję Fotograficznš Yours Photography Tomasza Gudzowatego, również autora zdjęć do kalendarza, wielokrotnego laureata Przeglšdów, zdobywcę kilku nagród także podczas obecnej edycji (m.in. nagrody specjalnej za najlepsze fotografie w kalendarzu). Kilka nagród otrzymał również inny znakomity fotograf Wiktor Wołkow; kalendarz plakatowy z jego zdjęciami ăCzarny kruk, biały krukÓ otrzymał I nagrodę w tej kategorii, a inny pt. ăŻubry WołkowaÓ został nagrodzony za najciekawsze przedstawienie w kalendarzu tematyki zmieniajšcych się pór roku. W pierwszym z tych kalendarzy wykorzystano czarny karton z kolekcji Plike firmy Antalis, która miała niedawno premierę na polskim rynku. I nagrodę w kategorii kalendarzy wieloplanszowych uzyskał kalendarz ăWien 2004Ó firmy J&S Energy SA zaprojektowany przez Lecha Majewskiego, ze zdjęciami Tomasza Tomaszewskiego, nagrodzony również za najlepszš jakoœć poligrafii. Drukarnia ARSO Polański, która go wykonała, otrzymała od redakcji Poligrafiki Đ jednego z partnerów medialnych Vidicalu Đ nagrodę specjalnš w postaci kampanii reklamowej na łamach miesięcznika. Interesujšcy był kalendarz plakatowy firmy Sun Chemical (II nagroda w tej kategorii) zaprojektowany i wykonany w Centrum Sitodruku ASP w Łodzi Đ oczywiœcie technikš sitodrukowš. Pięknš grafikš autorstwa Franciszka Starowieyskiego wyróżniał się kalendarz firmy Dar Natury pt. ăNimphy i NajadyÓ nagrodzony za promocję sztuki w kalendarzu Đ jak widać, kalendarze pełniš i takš funkcjęÉ Sporo było kalendarzy drukarń i firm zwišzanych z naszš branżš: PWPW, International Paper-Kwidzyn, Cezex, Europapier-Impap, Drukarnia Skarbowa, Mercator Poligrafia, 3M (wyróżnienie w kategorii zdzieraków), Druk-Intro (wyróżnienie za kalendarz plakatowy), Edica SA (wyróżnienie za kalendarz ksišżkowy), ArtGraph, Drukarnia WYDRUK, Drukarnia Garmond. W ramach ekspozycji można było również obejrzeć Đ wystawiane poza konkursem Đ atrakcyjne kalendarze Pirellego i Huber Group. Przeglšd zorganizowały: Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie, EMPiK, Estyma oraz Vidical Sp. z o.o. Sponsorami były firmy: Heidelberg Polska, Michael Huber Polska, Vers Print oraz Drukoba, a patronami medialnymi Đ I Program Polskiego Radia, Poligrafika i ăVidartÓ. Jak zapowiedzieli w imieniu organizatorów Zbigniew Płatek (prezes firmy Vidical) oraz Andrzej Zabielski (dyrektor artystyczny Przeglšdu), była to ostatnia edycja Vidicalu w takiej formule; następna będzie już miała charakter europejski, czyli międzynarodowy. Drugim ambitnym zamierzeniem organizatorów jest wydanie albumu ăKalendarze w Polsce na przełomie tysišcleciÓ, zawierajšcego, jak to ujęto, ăwszystkie ważniejsze dokonania w tej dziedzinie w okresie od transformacji ustrojowej do zjednoczenia z Uniš EuropejskšÓ. Oczekiwane sš zgłoszenia firm zwišzanych z projektowaniem i produkcjš kalendarzy.