KBA – na przekór kryzysowi
6 gru 2016 14:50

5 lutego w hotelu Rialto w Warszawie odbyła się kolejna doroczna konferencja prasowa podsumowująca roczną sprzedaż oraz działalność firm KBA-Grafitec i KBA-Polska. Zgodnie z danymi organizatora, KBA w roku 2008 uplasowało się na drugim miejscu pod względem liczby sprzedanych w Polsce zespołów i maszyn offsetowych, a perspektywy na 2009 rok mimo wszechobecnego kryzysu są obiecujące. W konferencji wzięli udział przedstawiciele firmy KBA-Grafitec: Jan Korenc, wiceprezes ds. sprzedaży, marketingu i serwisu; Lud˘k Buchta, menedżer ds. marketingu; Adam Ślażyński i Jarosław Suchodolski, regionalni szefowie sprzedaży oraz Andrzej Gumułka, wspierający polski dział handlowy. KBA-Polska reprezentowali natomiast Oliver Becker, prezes zarządu oraz Paweł Krasowski, dyrektor ds. marketingu. Obie firmy oceniają rok 2008 jako bardzo udany. KBA-Grafitec w ubiegłym roku zainstalował w Polsce 21 maszyn (90 zespołów drukujących), co dało mu roczny obrót rzędu 9,5 mln euro. Zainstalowano 3 maszyny Performa 66 (10 zespołów), 8 maszyn Performa 74 (33 zespoły) oraz 10 maszyn Rapida 75 (47 zespołów). KBA Rapida 75 została wprowadzona na rynek podczas targów drupa 2008 i jest obecnie wiodącym produktem firmy. Jej sprzedaż zapowiada się obiecująco również w tym roku; w pierwszym kwartale br. planowane jest dostarczenie czterech kolejnych maszyn. Taka sprzedaż daje firmie pierwsze miejsce na rynku maszyn półformatowych. W 2008 roku KBA-Grafitec zaobserwował również znaczny wzrost sprzedaży maszyn w formacie B2 kosztem maszyn A2. KBA-Polska również zwiększyła swoją sprzedaż w roku 2008 do 40 zainstalowanych zespołów drukujących, dających roczny obrót rzędu 10 mln euro. Jak podkreślił Oliver Becker, prezes KBA-Polska, rok 2008 przyniósł także kilka premierowych instalacji KBA na rynku polskim. Do rodzimych drukarń zostały dostarczone pierwsze w naszym kraju maszyny: superwielkoformatowa Rapida 205, pełnoformatowa Rapida 105 z systemem LogoTronic Professional, półformatowa 74 Karat oraz ćwierćformatowa Genius 52 UV. Podczas spotkania omówiono również zmiany strukturalne, które nastąpiły w ubiegłym roku. Polski dział handlowy KBA-Grafitec zachował dotychczasową strukturę. Sylwester Piec, Jarosław Suchodolski oraz Adam Ślażyński zajmują się sprzedażą maszyn w poszczególnych regionach Polski, zmiana nastąpiła natomiast na stanowisku Andrzeja Gumułki, który służy obecnie wsparciem technicznym całemu działowi handlowemu. W pierwszej połowie roku 2008 nastąpiły też zmiany w dziale handlowym KBA-Polska. Dyrektorem działu został Grzegorz Szymczykowski, zaś regionalnymi szefami sprzedaży – Mirosława Becker, Andrzej Wasielak i Tomasz Wojnarowski. Wsparciem działowi handlowemu służy Stefan Doms, instruktor druku prowadzący specjalistyczne szkolenia dla użytkowników maszyn KBA. Z kolei za działania marketingowe firmy od kilku miesięcy odpowiada Paweł Krasowski. Obie firmy przywiązują również dużą wagę do kwestii serwisu. KBA-Grafitec w całej Polsce posiada osiem autoryzowanych serwisów (część z nich obsługuje także klientów KBA-Polska) oraz dwa magazyny części zamiennych. KBA-Polska dysponuje natomiast trzema ośrodkami serwisowymi. Od 1 stycznia br. działem serwisu KBA-Polska kieruje Mirosław Dorau, wcześniej związany z kilkoma liczącymi się drukarniami, głównie opakowaniowymi. Rok 2008 obfitował także w liczne działania marketingowe. Najważniejszym ubiegłorocznym wydarzeniem były oczywiście targi drupa 2008, podczas których koncern KBA zaprezentował wiele nowych maszyn i rozwiązań. KBA-Grafitec kontynuował również cykl konferencji technicznych rozpoczętych w 2007 roku. Tym razem spotkania odbyły się we wschodniej Polsce – w Białymstoku, Lublinie i Rzeszowie. KBA-Polska od jakiegoś czasu oferuje natomiast liczne publikacje techniczne w języku polskim, oparte na materiałach wydawanych przez koncern KBA. Należy do nich m.in. praktyczny przewodnik po technikach uszlachetniania. Najważniejszym tegorocznym wydarzeniem dla obu firm będą targi Poligrafia 2009. Firmy planują wspólne stoisko o powierzchni 220 m2, na którym zwiedzający zobaczą m.in. 6-kolorową maszynę Rapida 75 z wieżą lakierującą. Warto podkreślić, że KBA-Grafitec zrezygnował z udziału w odbywających się w maju w czeskim Brnie targach Embax-Print, tak więc poznańska oferta będzie adresowana do drukarń nie tylko polskich, ale i z innych krajów naszego regionu. Na podstawie informacji firm KBA-Grafitec i KBA-Polska opracowała DS