Jak informowaliśmy już w styczniowej „Poligrafice”, 19 stycznia 2012 roku firma Eastman Kodak Company ogłosiła, że spółka oraz jej spółki zależne w Stanach Zjednoczonych dobrowolnie złożyły wniosek o reorganizację działalności w oparciu o Chapter 11 do Sądu Upadłościowego w Nowym Jorku. Ile jednak firm przetrwało procedury Chapter 11? Analitycy z Wall Street szacują, że proces ten przechodzi pomyślnie około 5 proc. przedsiębiorstw, ale – co jest dobrą wiadomością dla Kodaka – im większa organizacja, tym większe szanse na przetrwanie. Udało się to już m.in. liniom lotniczym Delta, American oraz Southwest, a także firmom takim jak K-Mart i Delphi.
O strategii Kodaka w nowej sytuacji prawnej i o tym, co oznacza ona dla obecnych i przyszłych klientów firmy Kodak rozmawiamy z Chrisem Payne, dyrektorem ds. strategii i marketingu w Kodak Graphic Communication Group (na zdjęciu).
n Kodak odnotował zysk tylko raz od 2004 roku, więc sygnał, że w firmie dzieje się źle, otrzymał już dawno temu. Dlaczego tak długo zwlekano z restrukturyzacją firmy?
Chris Payne: W ostatnich latach firma Kodak przeszła poważną transformację, ale wciąż potrzebuje czasu i elastyczności, aby podjąć niezbędne działania zmierzające do – mówiąc kolokwialnie – postawienia spółki na nogi i powrotu do statusu globalnego, rozwijającego się w zrównoważony sposób przedsiębiorstwa. Kodak i jego amerykański oddział poddały się reorganizacji zgodnie z Chapter 11 w celu zapewnienia płynności finansowej w Stanach Zjednoczonych, spieniężenia niestrategicznych dla działania spółki wartości intelektualnych, rozwiązania naszych problemów dotyczących odziedziczonych kosztów oraz umożliwienia spółce skoncentrowania się na najważniejszych, najbardziej wartościowych obszarach biznesowych. Oddziały firmy Kodak poza granicami Stanów Zjednoczonych nie podlegają pod Chapter 11 i będą kontynuować działalność bez żadnych zmian.
n Rzeczywiście takie jest oficjalne stanowisko firmy Kodak. Jak jednak zostanie zapewnione finansowanie ich działalności? Atmosfera w całej firmie, nie tylko w jej amerykańskich oddziałach, z pewnością nie jest optymistyczna; jak chcecie zapobiec odpływowi najwartościowszych pracowników?
Ch.P.: Kontynuujemy obsługę naszych klientów, tak w obszarze konsumenckim, jak i komercyjnym, wychodzimy naprzeciw ich oczekiwaniom, wypłacamy pensje naszym pracownikom i terminowo regulujemy nasze pozostałe należności. Poddajemy się procesowi określonemu przez Chapter 11 ze zobowiązaniem finansowania na poziomie 950 milionów USD, które gwarantują wystarczającą płynność finansową do płacenia naszym dostawcom, klientom i innym partnerom biznesowym za ich towary i usługi w terminie. Spółka Kodak otrzymała bowiem kredyt w wysokości 950 milionów USD w postaci finansowania DIP (Debtor-in-Possesion, z ang. dłużnik w posiadaniu) z 18-miesięcznym terminem płatności od Citigroup w celu zwiększenia płynności oraz kapitału obrotowego.
n Jakie własności Kodaka zostaną wystawione na sprzedaż oprócz patentów?
Ch.P.: Antonio M. Perez, prezes i dyrektor zarządzający firmy Kodak, powiedział 19 stycznia: „Spółka Kodak podejmuje znaczący krok w kierunku umożliwienia naszemu przedsiębiorstwu pełnej przemiany. W czasie, kiedy tworzyliśmy naszą działalność cyfrową, skutecznie wycofywaliśmy się z pewnych tradycyjnych działań, zamykając 13 zakładów produkcyjnych oraz 130 laboratoriów, a także zmniejszając liczbę pracowników o 47 000 osób od 2003 roku. Obecnie musimy zakończyć przemianę poprzez dalsze zajmowanie się naszą strukturą kosztów oraz skuteczną monetyzację aktywów własności intelektualnych, stanowiących poboczną działalność. Mamy nadzieję na współpracę z naszymi interesariuszami, aby doprowadzić do powstania światowej klasy firmy o efektywnej strukturze, która będzie zajmowała się obrazowaniem cyfrowym oraz badaniami nad rozwojem technologii i materiałów.”
n Jaką kontrolę nad działalnością spółki będzie miała jej kadra zarządzająca? Odkąd Kodak poddał się procesowi określonemu przez Chapter 11, ostateczne słowo należy teraz do instytucji nadzorującej proces upadłościowy. W jaki sposób upadłość wpłynie na krótkoterminową strategię firmy?
Ch.P.: Powtórzę, że poddajemy się procesom Chapter 11 ze zobowiązaniem finansowania dłużnego DIP na poziomie 950 milionów USD, co gwarantuje nam wystarczającą płynność do pełnego regulowania naszych należności w stosunku do wszystkich partnerów biznesowych. Nasi klienci również mogą liczyć na obsługę na takich zasadach, jak dotychczas. Będą otrzymywali produkty takiej samej jakości i serwis na takim poziomie, jakiego oczekują. Kodak będzie kontynuował swoją dotychczasową strategię dostarczania na rynek produktów i usług, które pomogą naszym klientom produkować więcej, lepiej i szybciej.
n Niektóre produkty, jak np. płyty Flexcel nie mają na rynku alternatyw. Czy jest Pan przekonany, że Kodak jest w stanie zagwarantować dostawy produktów i usług wszystkim klientom na oczekiwanym przez nich poziomie? Co w sytuacji, kiedy dostawcy firmy Kodak staną się nieufni i zażądają za swoje produkty lub usługi płatności gotówką? Konkurenci firmy Kodak z pewnością będą chcieli wykorzystać zaistniałą sytuację. Jak Kodak zamierza przekonać klientów, że zakup jego produktów to bezpieczna decyzja?
Ch.P.: Niezależnie od okoliczności priorytetem firmy Kodak jest obsługa klientów na najwyższym poziomie i zapewnienie bezpieczeństwa dostaw zamówionych przez nich produktów. Naszym zadaniem jest obecnie skoncentrowanie się na naszych klientach i na wynikach naszej firmy.
n Czy Kodak planuje dalsze procesy przeciwko firmom takim jak Apple o naruszenie wartości intelektualnych i patentów? Ile pieniędzy może pozyskać z tego typu działań prawnych?
Ch.P.: Oczywiście planujemy egzekwować prawa do własności intelektualnych firmy Kodak od podmiotów z branży, które naruszyły nasze sprawdzone patenty z zakresu obrazowania cyfrowego i zarabiają na naszej cennej własności intelektualnej. Portfolio obszaru biznesowego Digital Imaging to ponad 1100 wydanych amerykańskich patentów i ponad 275 złożonych wniosków patentowych z zakresu przetwarzania, przechowywania, porządkowania, edytowania, rozpowszechniania i sprzedaży cyfrowych zdjęć, który jest kluczowy dla szerokiej gamy urządzeń mobilnych i elektronicznych posiadających funkcję robienia zdjęć. Przyjrzymy się możliwości kontynuowania naszego wysoce skutecznego programu licencjonowania lub sprzedaży całego portfolio, które ma istotne znaczenie dla głównych graczy w branży i którym są oni wyraźnie zainteresowani. W toku są działania z ITC przeciwko Apple (dodatkowo do pozwu złożonego już w amerykańskim sądzie), równolegle ITC podjęło działania prawne przeciwko RIM. Wierzymy, że pojawi się jeszcze kilka możliwości zrealizowania zysków od naszych wartości intelektualnych.
n Rzecznik prasowy firmy Kodak powiedział 19 stycznia, tuż po ogłoszeniu przez firmę poddania się procesom upadłościowym, że obszar inkjetu komercyjnego jest jednym z czterech biznesów spółki o wysokim potencjale wzrostu. Jak Kodak zamierza kontynuować rozwój na tym polu?
Ch.P.: Inkjet komercyjny to duża szansa tak dla Kodaka, jak i jego klientów. Z ponad 40-letnim doświadczeniem w zakresie innowacji na polu inkjetu, firma może się pochwalić jedną z największych ilości instalacji kolorowych systemów rolowych na świecie. Nasza platforma systemów wdrukowujących Prosper S-Series przeznaczona jest dla klientów chcących zmaksymalizować możliwości swoich maszyn offsetowych poprzez oferowanie nowych, cyfrowych usług na szybko rozwijającym się rynku druku hybrydowego. Platforma Prosper Press oferuje z kolei bardzo wysoką jakość i prędkość i świetnie sprawdzi się w zastosowaniach takich jak mailing bezpośredni, produkcja książek, magazynów czy gazet.
n Jak zmieni się portfolio firmy Kodak za 18 miesięcy? Jakie obszary biznesowe – oprócz platform inkjetowych – Kodak planuje zachować? W jaki sposób będzie konkurować na rynku jako mniejsza, „odchudzona” organizacja?
Ch.P.: Nasza strategia zakłada wprowadzenie dynamicznych zmian w obsługiwanych przez nas segmentach rynku – druku komercyjnego i transakcyjnego, wydawniczego, opakowaniowego i usług dla przedsiębiorstw. Dzięki posiadaniu szerokiego portfolio zintegrowanych rozwiązań oraz partnerstwom pomagamy naszym klientom racjonalizować łańcuchy dostaw, maksymalizować wydajność i wprowadzać nowe modele biznesowe. Nasza innowacyjna platforma Prosper jest już rozwiązaniem komercyjnym i liczba instalacji na rynkach wydawniczym, transakcyjnym i komercyjnym będzie rosła w roku 2012 oraz w latach kolejnych. Rozwiązanie Kodak Flexcel NX zostało bardzo dobrze przyjęte jako kluczowa techno-logia dla rynku opakowań i drukarze oraz przetwórcy szybko adaptują nasz system. Szeroka oferta naszych usług biznesowych dla klientów korporacyjnych i tych z rynku druku tradycyjnego również będzie się rozwijać. Będziemy kontynuować naszą dotychczasową strategię i dostarczać na rynek produkty i usługi, które pomogą naszym klientom wytwarzać więcej, lepiej i szybciej.
n Czy Kodak wciąż zamierza wystawiać się na targach drupa?
Ch.P.: Oczywiście! Zaangażowanie Kodaka w branżę poligraficzną się nie zmieniło i zamierzamy wystawiać się na targach drupa 2012. Zaprezentujemy kilka znaczących nowości z zakresu nowych i udoskonalonych technologii dla segmentów rynku, które obsługujemy – druku komercyjnego, wydawniczego i opakowaniowego. Zwiedzający będą również świadkami ogłoszenia kilku istotnych partnerstw uzupełniających nasze bogate portfolio produktów, rozwiązań i usług dla drukarń offsetowych,
hybrydowych i cyfrowych.
n Dziękuję za rozmowę!
Rozmawiała Anna Naruszko