W marcu 2013 opublikowaliśmy wywiad z Prezesem firmy Europapier-Impap przeprowadzony podczas targów RemaDays. Przemysław Januszko mówił wówczas o nowościach produktowych i strategii stabilnego, organicznego wzrostu realizowanej przez firmę. Po upływie dwóch lat pytamy Prezesa o zmiany, jakie zaszły w ciągu tego czasu w Spółce Europapier-Impap i o rezultaty konsekwentnego wprowadzania wspomnianej strategii wzrostu.
n W wywiadzie udzielonym „Poligrafice” dwa lata temu stwierdził Pan, że biznes firmy w 80 proc. opiera się na produktach tradycyjnych takich jak papiery biurowe, poligrafia tradycyjna i opakowania. Czy te proporcje uległy zmianie?
Przemysław Januszko: Proporcje nie uległy zmianie, jeżeli chodzi o poziom obrotów. Niestety obserwujemy negatywną dynamikę co do rentowności biznesu tradycyjnego i tutaj udział specjalności w rentowności sprzedaży rośnie.
Należy jednak podkreślić, że przychody ze sprzedaży Europapier-Impap w ciągu ostatnich dwóch lat, a zatem od czasu naszego ostatniego spotkania, wzrosły o kilkanaście procent. To również pomogło w utrzymaniu podziału 80/20, mimo dynamicznego rozwoju specjalności: papierów ozdobnych i produktów do komunikacji wizualnej.
Dbamy o rozwój każdego z naszych kanałów sprzedaży, gdyż mamy jasną strategię zwiększania udziałów rynkowych, przy jednoczesnej poprawie rentowności Spółki. W omawianych ostatnich dwóch latach udało nam się tę strategię zrealizować. Patrząc na dzisiejszą sytuację rynkową w Polsce, jest to duży sukces pracowników Spółki Europapier-Impap.
n Jaki asortyment firma uważa obecnie za najbardziej znaczący, który chce najintensywniej promować?
P.J.: Strategią Spółki jest stały wzrost przychodów ze sprzedaży, o czym mówiłem w odpowiedzi na pierwsze pytanie. Chcemy zachować coroczny dwucyfrowy wzrost w sprzedaży papierów graficznych. Jest to możliwe dzięki dynamicznemu rozwojowi naszej współpracy z takimi producentami jak: Burgo, Mondi, IP, SAPPI, Arctic, SCA.
Naszym celem jest także utrzymanie pozycji lidera na rynku papierów biurowych wspólnie z IP i Mondi.
Rozwijamy również materiały opakowaniowe zgodnie z tendencjami na rynku, pracując z: IP (GC), Metsa (GC), APP (GC), Kartonsan (GD).
Zwiększamy dynamicznie sprzedaż (co roku wzrosty dwucyfrowe) specjalności w obszarze produktów do komunikacji wizualnej. Już od kilku lat co roku można nas spotkać na największych targach reklamy RemaDays.
Inwestujemy dalej w linię papierów ozdobnych. Docieramy do agencji reklamowych, projektantów i artystów, intrygujemy ich i inspirujemy za pomocą prezentacji szerokich możliwości papieru. Stworzyliśmy markę Papierowy Dizajn, za pośrednictwem której promujemy naszą linię papierów ozdobnych. Obecnie trwa kampania reklamowa Papierowego Dizajnu. Pod koniec ubiegłego roku uruchomiliśmy blog (www. papierowydizajn. pl), stwarzając wirtualną przestrzeń dla kreatywnych ludzi do dzielenia się pomysłami i prezentowania swojej pasji do papieru. Muszę przyznać, że to był świetny pomysł. Każdego dnia przybywają nam nowi użytkownicy. Projektanci zwracają się do nas z prośbą o promowanie ich pomysłów. Nie ma Pani pojęcia, co można zrobić z papieru.
Rozwijamy naszą logistykę i struktury organizacyjne. Zwiększyliśmy w kwietniu br. powierzchnię magazynową o 30 proc., dzięki czemu będziemy mogli sprawniej dostarczać produkty naszym klientom. W związku z rozwojem Spółki otworzyliśmy nowe biuro handlowe w Warszawie i zwiększyliśmy powierzchnię Oddziału w Bydgoszczy.
n Jakie nowości pojawiły się ostatnio w Państwa ofercie?
P.J.: Jak już mówiłem, chcemy utrzymać wzrost sprzedaży w produktach graficznych, w tym papierów powlekanych. Współpracujemy z firmą Burgo, oferującą linię papierów Chorus, a także z firmą Arctic, produkującą papiery powlekane G-Print oraz papiery Munken.
Z początkiem kwietnia 2015 w ofercie Europapier-Impap pojawiły się papiery powlekane produkowane przez firmę SAPPI: kreda Premium – 3-krotnie powlekana pod marką producenta GallerieArtTM oraz kreda ekonomiczna – 2-krotnie powlekana, pod naszą marką własną MastercoteTM. Dotychczas oferowaliśmy w Polsce jedynie papiery offsetowe produkowane przez koncern SAPPI.
Dynamicznie rozwijamy współpracę z producentem LECTA. Wprowadziliśmy do naszej oferty papier samoprzylepny GRIPPER.
W obszarze materiałów opakowaniowych od kwietnia br. proponujemy naszym klientom nowość – powlekany, wielowarstwowy karton makulaturowy o nazwie Normprint GD. Ten europejski materiał wpisuje się w strategię proponowania ekonomicznych produktów do aplikacji przemysłowych. Normprint idealnie nadaje się do produkcji jednostkowych opakowań offsetowych oraz różnego rodzaju zbiorczych opakowań kaszerowanych.
Zapraszamy do bieżącego kontaktu z naszym Działem Sprzedaży, który na bieżąco informuje naszych klientów o nowościach w ofercie Europapier-Impap.
n Już od pewnego czasu producenci papieru coraz częściej zatrzymują maszyny – okresowo lub na stałe – bądź likwidują albo sprzedają zakłady. Jednocześnie rynkowe ceny papieru wciąż spadają. Czy firma to odczuwa i w jaki sposób sobie z tym radzi? Czy kłopoty producentów dotyczą też Grupy Heinzel, do której należy Europapier-Impap?
P.J.: Grupa Heinzel w roku 2014 zrealizowała rekordowe wyniki. Wzrost sprzedaży w porównaniu do roku 2013 o 5,8 proc. dał w sumie 1,4 miliarda EUR obrotów i EBITDA na poziomie 117,9 mln EUR.
Z dużym sukcesem udało się wdrożyć na aż 43 rynkach nową markę Starkraft: papier typu kraft produkowany w fabryce w Pöls w Austrii. Również fabryka w Laakirchen w Austrii, rozwijając nowe produkty, miała wpływ na wzrost obrotów Grupy Heinzel w segmencie produkcyjnym.
Celulozownie w Pöls i Estonian Cell, jak i spółki dystrybucyjne Bunzl & Biach, Heinzel Sales i Europapier Group mają za sobą także kolejny dobry rok.
Nowe produkty, zatrudnianie najlepszych w branży ekspertów i przywiązanie do rodzinnych wartości Spółki Heinzel (odpowiedzialność, szacunek i doskonałość) to recepta na nasz sukces. Myślę, że to właśnie przedsiębiorcze podejście do biznesu, gdzie każdy z pracowników jest zaangażowany w budowanie sukcesu Grupy, przekłada się na stabilny i stały wzrost sprzedaży i rentowności spółek Heinzel.
Nie mam wątpliwości, że jest to unikatowe jak na dzisiejszą sytuację w branży papierniczej, ale proszę mi wierzyć, że kryje się za tym mnóstwo pracy i troski o dbanie o sukces naszych klientów. To przede wszystkim im należy podziękować za zaufanie, jakim obdarzają nas we współpracy każdego dnia.
n Jaka jest obecnie pozycja firmy na polskim rynku? Jakimi działaniami stara się pokonać konkurencję? Czy kontynuowane są programy lojalnościowe dla klientów takie jak „Program Marzeń”?
P.J.: Analizując obroty z danych finansowych spółek z branży (to jedyne obiektywne źródło oceny wielkości rynku we wszystkich produktach) można śmiało stwierdzić, że Europapier-Impap to obecnie numer dwa w przychodach ze sprzedaży i lider w rentowności. Spodziewam się, że i na poziomie obrotów w ciągu najbliższych maksymalnie 2 lat staniemy się liderem rynkowym.
Nawiązując do pytania o „Program Marzeń”, to miło mi potwierdzić, że w roku 2014 „Program Marzeń”, jedyna w branży platforma lojalnościowa o takiej skali działania, cieszył się dużą popularnością wśród klientów. Bardzo za to naszym klientom dziękujemy. To program dla nich i cieszę się, że dzięki dobrze zaprojektowanym mechanizmom klienci czerpią dodatkowe korzyści z zakupów w Europapier-Impap. W tym roku ruszyła kolejna odsłona „Programu Marzeń” –edycja 2015. Jest ona jeszcze atrakcyjniejsza niż poprzednia. Wprowadziliśmy wiele nowości, w tym 2 elementy, tj. rywalizację i akcję „Podwójna Radość”, która wspiera wizerunek Europapieru jako firmy odpowiedzialnej społecznie.
W roku 2014 zintensyfikowaliśmy również sprzedaż za pośrednictwem internetowej platformy sprzedaży www.europapier-online.pl. Rok 2015 minie nam pod znakiem dalszego rozwoju e-commerce.
n Jaki jest przewidywany kierunek rozwoju firmy?
P.J.: Strategia Spółki na najbliższe 3 lata się nie zmieni. Naszym celem jest bycie liderem w Polsce w dystrybucji papierów i produktów do komunikacji wizualnej. Oczekujemy co roku wzrostu przychodów ze sprzedaży. Ambicją Europapier-Impap jest bycie partnerem wybieranym przez firmy odnoszące sukces. Pracujemy nad tym, aby stać się liderem trendów i rozwiązań dla klientów, którzy chcą rosnąć wspólnie z nami.
Chcemy, aby klienci czuli, że współpraca z Europapier-Impap jest dla nich oznaką sukcesu, źródłem prestiżu i impulsem do rozwoju. Jako zarząd życzymy sobie, aby pracownicy byli dumni z tego, że pracują w naszej Spółce, a nasi dostawcy byli pewni, że wspólnie z nimi promujemy ich najlepsze produkty.
Artykuł sponsorowany