W konferencji Print4All, będącej kolejnym etapem na drodze do targów o tej samej nazwie, które odbędą się w Fiera Milano w dniach 27-30 maja 2025 r., wzięło udział prawie 400 osób, które wysłuchały 26 prelegentów i dwóch paneli dyskusyjnych. Organizatorzy wydarzenia zadbali, aby spotkanie nakreśliło najważniejsze branżowe trendy i dało przedsmak tego, czego można się spodziewać po wizycie na przyszłorocznej wystawie.
Tegoroczna konferencja Print4All, odbywająca się w dniach 10-12 lipca nieopodal Werony, rozpoczęła się dyskusją między Paolo Pizzocaro, dyrektorem targów Print4All w Fiera Milano, Daniele Barbui, prezesem Acimga i Antonio Maiorano, prezesem stowarzyszenia Argi. Zgodnie ze swoim DNA targi Print4All 2025 będą pełnić funkcję zintegrowanej platformy usług i nawiązywania kontaktów w celu wspierania firm z sektorów poligraficznego i opakowaniowego.
Jeden bilet wstępu na szereg wydarzeń
W świecie, który nigdy nie będzie pozbawiony druku – od opakowań po znaki drogowe, od menu restauracji po książki, wszystko „komunikuje się” za pomocą druku – zadaniem targów będzie zaprezentowanie innowacji sektora, który przekazuje informacje poprzez emocje wizualne i dotykowe dzięki stale ewoluującym technikom i materiałom.
Trzy słowa kluczowe projektu to konwergencja (między zastosowaniami druku, ale także między technologiami i nowymi technikami), doświadczenie (gwarantowane przez nowe obszary tematyczne poświęcone konkretnym segmentom rynku) oraz net-working (ponieważ Print4All stanowi wyjątkową okazję do spotkania synergicznych sektorów dzięki zaangażowaniu całego łańcucha dostaw). Dodatkową wartością jest możliwość ponownego udziału w The Innovation Alliance – targi Print4All będą odbywać się jednocześnie z wydarzeniami Ipack-Ima, Greenplast i Intralogistica Italia. Dzięki jednemu biletowi wstępu odwiedzający mogą odkryć rozwiązania dla różnych faz procesu produkcji przemysłowej, od zrównoważonej produkcji tworzyw sztucznych po pakowanie, od drukowania i przetwarzania po obsługę towarów, a wszystkie charakteryzują się wysokim poziomem innowacyjności i znaczącymi inwestycjami w badania i rozwój, zwłaszcza w świetle zmian wpływających na każdy sektor.
Print4All jest zatem projektem systemowym, wspieranym przez rozległą sieć interesariuszy, którzy uznają jego rolę i wartość: głównych włoskich wydawców branżowych, włoskie stowarzyszenia w całym łańcuchu dostaw – Assocarta, Assografici, ATIF, Comieco, ENIPGCT, Federazione Carta e Grafica, Fespa Italia Association, GIFASP, GIFCO, GIFLEX, GIPEA, TAGA ITALIA, Unione Industriali Grafici Cartotecnici Trasformatori Carta e Affini della Città Metropolitana di Milano – oraz międzynarodowe organizacje, takie jak ERA (European Rotogravure Association) i Global Print, wspierają wydarzenie, pomagając uczynić z niego ważną platformę szkoleń i aktualizacji, na której można odkrywać nowości rynkowe i omawiać przyszłe wyzwania.
Zwracając uwagę na rozwój rynku, Print4All 2025 będzie obejmował trzy pionowe obszary poświęcone sektorom, które reprezentują najbardziej zaawansowany postęp i wykazują największy potencjał wzrostu i rozwoju: Corrugated Experience – wycieczka z przewodnikiem do firm z sektora tektury falistej, który wykazuje stałe trendy wzrostowe i jest coraz bardziej proaktywny w przekształcaniu opakowań wtórnych w narzędzie komunikacji; PrintMat – poświęcony innowacjom materiałowym i ich najbardziej kreatywnym zastosowaniom oraz Green Printing, który zgromadzi dostawców usług utylizacji, ponownego wykorzystania i recyklingu, zdolnych do wspierania przemysłu poligraficznego w jego ekologicznej transformacji.
Zdrowy sektor wart 1,3 proc. włoskiego PKB
W trudnym kontekście gospodarczym łańcuch dostaw poligrafii i opakowań wykazuje oznaki odporności. Michele Bianchi, prezes Federazione Carta e Grafica, skomentował wyniki z 2023 r.: włoski sektor, z obrotem w wysokości 27,2 mld euro, 16 119 firmami i 160 600 pracownikami, reprezentuje nie tylko doskonałość produkcyjną made in Italy, lecz także znaczny udział w krajowym PKB – 1,3 proc.
Chociaż wyniki za 2023 r. wykazują negatywny trend (-13,4 proc.), a jedynie segment maszyn jest dodatni (+3,6 proc.), według Bianchiego liczbę tę należy odczytywać w szerszej perspektywie, w której rynek przeszedł przez bezprecedensowe zjawiska, takie jak COVID-19, niedobory materiałów, ogólne spowolnienie i wojna w Ukrainie.
Włoski przemysł papierniczy zajmuje drugie miejsce w Europie (10,2 proc. udziału w rynku); maszyny drukarskie i przetwórcze są wizytówką łańcucha dostaw, a Włochy są trzecim rynkiem poligraficznym na świecie (10 proc. udziału w rynku). Włoski przemysł graficzny (14,8 proc. udziału w rynku) i przemysł przetwórczy (16,9 proc. udziału w rynku) zajmują drugie miejsce w Europie pod względem obrotów. Świat papieru i grafiki jest również głównym graczem w gospodarce o obiegu zamkniętym: papier jest biomateriałem par excellance, a wykorzystywana celuloza jest śledzona i weryfikowana zgodnie z kryteriami ponownego zalesiania.
Korekta po ogromnym wzroście
Stefano Portolani, starszy analityk w Stratego Group, przedstawił bardziej szczegółowe dane sektorowe, prezentując wyniki badania przeprowadzonego przez Centro Studi Printing (CSP) Stratego Group na 856 firmach poligraficznych o przychodach przekraczających 3 mln euro w 2022 r. Firmy te, rozproszone w czterech makrosektorach (przetwórstwo, druk cyfrowy, druk offsetowy i pre-/postdruk), łącznie wygenerowały ponad 16 mld euro przychodu, zatrudniając 59 tys. pracowników. W 2023 roku 284 główne firmy w sektorze odnotowały łączne przychody w wysokości ok. 6,8 mld euro i zatrudniały 21 tys. pracowników. Pomimo złożonego scenariusza geo-politycznego – głównym tematem prezentacji był wpływ kryzysu energetycznego zaostrzonego przez wojnę w Ukrainie – wspólne wysiłki UE doprowadziły do znacznej obniżki cen gazu pod koniec 2022 r. i stabilizacji w 2023 r. Odnotowano również większą dojrzałość w korzystaniu z odnawialnych źródeł energii: rok 2022 był rekordowym rokiem dla energii słonecznej w UE, z instalacją 41 gigawatów mocy fotowoltaicznej. Należy również wziąć pod uwagę, że wzrost w latach 2021-2023 był znacznie wyższy niż zwykle. Patrząc zatem na produkcję w świetle tego scenariusza, chociaż prawdą jest, że 2022 r. zamknął się wynikiem +10,6 proc, a rok 2023 -2,6 proc., dane te należy oceniać nie jako ujemne w wartościach bezwzględnych, ale jako korektę po dużym wzroście.
Scenariusz technologiczny po targach drupa 2024
Co nowego na froncie technologicznym, przedstawiła Pat McGrew, analityczka branżowa.
Zrównoważony rozwój jest obecnie głównym tematem, zarówno dla producentów, którzy coraz częściej oferują ekologiczne rozwiązania, jak i dla drukarni zainteresowanych jasnymi wytycznymi. Trwa transformacja cyfrowa: rośnie liczba rozwiązań automatyzacji, w tym zintegrowanych robotów, robotów współpracujących i autonomicznych robotów mobilnych (AMR). Sztuczna inteligencja przenika do każdego produktu, a integracja technologiczna rośnie. Maszyny łączą w sobie większą prędkość, mniejszą powierzchnię i niższe zużycie energii. Wydajność przepływu pracy staje się kluczowa. Trendy branżowe wskazują na większą uwagę poświęcaną gromadzeniu i analizie danych, z integracją opartą na danych w celu stworzenia ultrawydajnych przepływów pracy, które zmniejszają straty czasu i energii oraz bardziej wyrafinowanym uszlachetnieniom.
Sztuczna inteligencja: nie ma odwrotu
Andrea Camisani, dyrektor technologiczny w Camozzi Automation, zagłębił się we wpływ sztucznej inteligencji na automatykę przemysłową.
Automatyka przemysłowa zrewolucjonizowała procesy produkcyjne poprzez poprawę wydajności, precyzji i bezpieczeństwa. Jednak rosnąca ilość danych generowanych przez czujniki i maszyny przemysłowe stanowi poważne wyzwanie w zakresie przechowywania, przetwarzania i analizy. Różnorodność i szybkość danych wymaga wszech- stronnych i wydajnych technik przetwarzania. Sztuczna inteligencja, a w szczególności algorytmy uczenia maszynowego, mogą analizować duże ilości danych w czasie rzeczywistym, identyfikować wzorce i anomalie oraz optymalizować procesy operacyjne. Jest to podstawowe narzędzie do konserwacji predykcyjnej, wykrywania anomalii, kontroli jakości i optymalizacji procesów, maksymalizacji wydajności i minimalizacji strat.
Sztuczna inteligencja może zapewnić niezaprzeczalną przewagę, ale stawia szereg wyzwań: wystarczającą moc obliczeniową, zarządzanie danymi i bezpieczeństwo. Przyszłe trendy wskazują jednak na znaczny postęp w zakresie bardziej wydajnych i energooszczędnych urządzeń, zoptymalizowanych modeli sztucznej inteligencji i lepszej integracji z sieciami 5G.
Sztuczna inteligencja może zrewolucjonizować zarządzanie danymi przemysłowymi oraz znacznie poprawić wydajność operacyjną i konserwację. Zrozumienie i przyjęcie tych innowacji będzie miało kluczowe znaczenie dla sprostania przyszłym wyzwaniom branżowym. Nie ma już odwrotu: szacuje się, że do 2050 r. 25 proc. energii może zostać pochłonięte przez sztuczną inteligencję.
Dywersyfikacja, powrót do prostoty i inne trendy
W drugiej części konferencji Print4All odbyły się seria warsztatów technicznych prezentujących najbardziej innowacyjne rozwiązania dla drukarń i przetwórców oraz dwa panele dyskusyjne z udziałem właścicieli marek, agencji kreatywnych i dostawców usług druku. Z dyskusji wyłoniły się istotne trendy i specyficzne potrzeby sektora, takie jak poszukiwanie dywersyfikacji, nie tylko w ujęciu sprzedaży produktu, lecz także w kontekście przekazywania emocji. Począwszy od opakowania, konsument musi postrzegać produkt jako przekazujący precyzyjną tożsamość marki. Równolegle następuje powrót do prostoty: klienci nie chcą już podkreślać swojej wyższości nad konkurentami, ale autentycznie mówić, kim są, koncentrując się na rozpoznawalności i tożsamości.
Klienci nadal poszukują tego, co nieoczekiwane. Nie tyle „efektu wow”, który wydaje się przebrzmiały, ale czegoś prostego, a jednocześnie zaskakującego. Marki wciąż podnoszą swoje oczekiwania, często znajdując wiarygodnych i kreatywnych partnerów w agencjach i drukarniach, które nadal inwestują w nowe maszyny, aby oferować klientom innowacyjne pomysły.
Coraz więcej uwagi poświęca się tekturze falistej. Tradycyjnie postrzegana jako zwykły towar, dziś staje się środkiem komunikacji. W sektorze spożywczym nawyki konsumentów napędzają zmiany w opakowaniach: preferowane są lżejsze i monomate- riałowe, które ułatwiają utylizację, czasami redukując grafikę, aby zapewnić lepszą czytelność składników.
Dobrze zaprojektowane opakowanie wymaga holistycznego podejścia, począwszy od fazy projektowania. Firmy zajmujące się przetwórstwem opakowań coraz częściej pozycjonują się jako konsultanci, oferując rozwiązania dostosowane do potrzeb klientów.
Zrównoważony rozwój pozostaje obowiązkowym kierunkiem. Obecnie wszystko jest technicznie wykonalne, a jedynym ograniczeniem pozostaje budżet, ponieważ ekologia musi być zawsze zrównoważona z równowagą ekonomiczną.
Wreszcie, firmy nie pracują już nad długoterminowym planowaniem: produkcja na żądanie zastępuje magazynowanie.
Konferencja Print4All była okazją do przeanalizowania krajobrazu gospodarczego i technologicznego, ponownego odkrycia wartości współpracy między markami, agencjami kreatywnymi i drukarniami, a także zebrania opinii, które znajdą odzwierciedlenie w treści oferty targów Print4All 2025. Targi te odbędą się w Fiera Milano w dniach 27-30 maja przyszłego roku. AN