Królowa jest tylko jedna
11 mar 2024 14:43

Przemysł poligraficzny zatrudnia ponad 4 mln pracowników na całym świecie, generuje prawie miliard USD rocznego obrotu i charakteryzuje się średnią roczną stopą wzrostu na poziomie 4 proc. Co cztery lata spotyka się w Düsseldorfie na targach drupa, największym wydarzeniu branżowym na świecie. Edycja 2020 została odwołana z powodu pandemii, a w przemyśle poligraficzno-opakowaniowym zaszło w czasie ostatnich ośmiu lat wiele zmian. Czy zobaczymy je na drupa 2024?

13 lutego br. w Budapeszcie miało miejsce spotkanie redakcji branżowych z regionu Europy Centralnej i Wschodniej z dyrektorką targów drupa, Sabine Geldermann, oraz lokalnymi przedstawicielstwami Messe Düsseldorf, czyli w przypadku Polski – firmy A. S. Messe Consulting. Spotkanie było okazją do dyskusji, czego możemy się spodziewać po ośmiu latach przerwy po drupie, królowej targów poligraficznych.

Globalny zasięg

Na 100 dni przed rozpoczęciem targów drupa 2024 udział w wydarzeniu potwierdziło ponad 1400 wystawców z 50 krajów, którzy łącznie zajmą 140 tys. m2 powierzchni wystawienniczej. Te liczby niewątpliwie świadczą o znaczeniu i wiodącym charakterze drupy jako targów technologii druku o globalnym zasięgu.

Od znanych światowych firm do start-upów – lista zgłoszonych wystawców robi wrażenie i przypomina zestawienie największych graczy branż poligraficznej i opakowaniowej. Znajdziemy wśród nich liderów rynkowych, którzy wystawiają się na targach od lat, takich jak Bobst, Canon, Comexi, Duplo, EFI, Epson, ESKO, Fujifilm, Heidelberg, Horizon, HP, Kodak, Koenig & Bauer, Kolbus, Komori, Konica Minolta, KURZ, Landa, Müller Martini, Ricoh, Screen, Windmöller & Hölscher, Xeikon i wielu innych, którzy w dniach od 28 maja do 7 czerwca br. zaprezentują w Düsseldorfie swoje innowacje, trendy technologiczne, portfolia i premierowe produkty. Uczestnicy już teraz mogą cieszyć się na wyjątkowe przeżycia, ponieważ i tym razem zaprezentowane zostaną na żywo złożone, zautomatyzowane przepływy pracy, procesy i nowe maszyny.

Aktualnie do krajów, które zgłosiły najwięcej wystawców, należą Niemcy, Japonia, Włochy, Chiny, Wielka Brytania, Szwajcaria, Holandia, Stany Zjednoczone, Izrael, Indie i Hiszpania.

Pozytywny odzew wystawców potwierdza to, że światowa branża drukarska i opakowaniowa ponownie stawia na drupę jako platformę wymiany biznesowej i najważniejszego miejsca spotkań – mówi Sabine Geldermann, dyrektorka targów drupa oraz całego portfolio wydarzeń związanych z poligrafią w Messe Düsseldorf. – Około 80 proc. wystawców to firmy zagraniczne, co sprawia, że targi drupa pod tym względem są wyjątkowe na skalę światową. Różnorodność innowacji, ich mnogość, a także sposób prezentacji są jedyne w swoim rodzaju i umożliwiają wgląd w przyszłość branży. To idealne warunki dla wystawców i odwiedzających, aby tworzyć sieci współpracy i realizować przyszłościowe projekty. Sabine Geldermann szacuje, że w tym roku targi drupa odwiedzi 200-220 tys. zwiedzających.

Transfer wiedzy

Targi kładą nacisk na intensywny transfer wiedzy i interakcje ze specjalistami z całego świata na temat wpływu globalnych megatrendów i wynikających z nich nowych modeli biznesowych i szans dla branży. Specjalne fora dyskusyjne, np. drupa cube czy drupa next age (dna), przestrzeń dla start-upów, młodych talentów, ale także przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji na rynku zajmujących się technologiami ogólnego zastosowania, a także touchpoint packaging dla wizjonerskich i inteligentnych rozwiązań w obszarze opakowań, touchpoint textile z mikrofabryką tekstyliów oraz touchpoint sustainability, zajmujące się takimi tematami jak zrównoważony rozwój oraz gospodarka o obiegu zamkniętym, oferują ważne i cenne możliwości przyjrzenia się przyszłościowym zagadnieniom o wielkim potencjale. Dzięki poruszanym tematom targi będą odzwierciedleniem branży, która jest wyjątkowo kreatywna w podbijaniu nowych rynków w zakresie przemysłowych i funkcjonalnych aplikacji oraz rozwiązań, potwierdzając nie pierwszy raz, że jest zdolna stawić czoła wyzwaniom przyszłości.

Wśród ekspertów, którzy dołączyli do targów jako partnerzy, pojawią się przedstawiciele takich podmiotów jak Deutsche Institute für Textil- und Faserforschung Denkendorf (DITF, Niemieckie Instytuty Badań Tekstyliów i Włókien), epda (European Brand and Packaging Design Association), ESMA (European Specialist Printing Manufacturers Association), The Marketing Cloud UK oraz VDMA (Niemieckie Stowarzyszenie Inżynierów).

W czasach nieustających zmian, przełomowych procesów i wynikających z nich nowych modeli biznesowych nasze specjalne fora dyskusyjne pozwalają na rozeznanie się w temacie – podkreśla Sabine Geldermann. – Wspólnie z naszymi partnerami stawiamy na wymianę doświadczeń i dyskusje na temat zagadnień przyszłości dotyczących naszych grup docelowych.

drupa cube i drupa next age

Forum drupa cube to scena, na której w 2024 r. ponownie poruszane będą przyszłościowe zagadnienia. Transfer wiedzy i interakcje między uczestnikami zapewnią wykłady, panele ekspertów i warsztaty. Partnerem koncepcyjnym i strategicznym targów jest agencja The Marketing Cloud z Wielkiej Brytanii, która już podczas poprzednich edycji była odpowiedzialna za realizację programu. Forum dyskusyjne drupa dna to z kolei innowacyjna platforma, która połączy nowe podmioty branżowe, młode talenty i start-upy z firmami o ugruntowanej pozycji na rynku. Forum dna zapewni przestrzeń do współpracy partnerskiej i pozwoli zaprezentować przyszłościowe technologie, które będą stanowić impuls do działania w odpowiednim kierunku. Do najważniejszych poruszanych tematów należeć będą: wytwarzanie przyrostowe, sztuczna inteligencja, analityka biznesowa, nowe materiały, gospodarka platform internetowych, predykcyjne utrzymanie ruchu, drukowana elektronika, usługi zdalne, nowe modele biznesowe i projektowanie procesów biznesowych.

touchpoint packaging

W grupie dyskusyjnej touchpoint packaging (tpp) poruszane będą zagadnienia związane z wizjonerskimi rozwiązaniami w obszarze opakowań. To miejsce spotkań właścicieli marek, projektantów, dostawców materiałów, usługodawców w zakresie druku i firm przetwórczych. Zaangażowanie studentów i młodych talentów, np. NABA, Nuova Accademia di Belle Arti (Nowa Akademia Sztuk Pięknych w Mediolanie), w projekty partnerskie realizowane wspólnie z wystawcami to pomysł na inteligentne rozwiązania w obszarze opakowań, np. składane pudełka, etykiety, elastyczne opakowania i tekturę falistą. Dodatkowo poruszane będą również tematy związane ze zrównoważonym rozwojem i e-commerce. Firmy uczestniczące w targach należą do wszystkich branż biorących udział w łańcuchu procesowym.

Podmiotem odpowiedzialnym za to forum jest epda (European Brand and Packaging Design Association), wiodące w Europie stowarzyszenie agencji brandingowych i projektujących opakowania. MINTEL Germany, inno- wacyjne przedsiębiorstwo zajmujące się badaniami konsumenckimi, to nowy partner tematyczny projektu, który zapewni wgląd w trendy konsumenckie i ich wpływ na branżę. Forum tpp wspiera również EHI Retail Institute Köln jako przedstawiciel handlu.

touchpoint textile

Przemysł tekstylny otwiera dla wielu branż technologie ogólnego zastosowania – forum touchpoint textile pozwoli połączyć firmy z różnych sektorów, oferując im przestrzeń do współpracy, tworzenia nowych projektów oraz pomysłów na produkty i produkcję. W ramach drupa zostanie zrealizowana przez Niemieckie Instytuty Badań Tekstyliów i Włókien oraz ich partnerów ze środowiska przemysłowego cyfrowa mikrofabryka tekstyliów (Digital Textile Micro Factory), a razem z nią w pełni połączony w sieć, zintegrowany łańcuch procesów obejmujący nie tylko wymagania klientów, lecz także projektowanie i wielkoformatowy cyfrowy druk na tkaninach. Omawiane będą liczne ciekawe projekty, np. wydajna produkcja zindywidualizowanej odzieży sportowej i wierzchniej z ekologicznych materiałów, realizowana w kompleksowym cyfrowym przepływie pracy, lub kreatywny konkurs dla młodych projektantów. Forum touchpoint textile wspierają znane firmy, np. Assyst, Brother, d.gen, Szkoła Wyższa Albstadt-Sigmaringen, KURZ, Luxion (Key Shot), Mey, Mitwill, Multiplot, Vaude i Zünd.

Kolejnym partnerem grupy dyskusyjnej touchpoint textile jest stowarzyszenie ESMA, które jest odpowiedzialne za program wykładów. Referenci z takich obszarów jak badania, rozwój i przemysł odpowiedzą m.in. na pytania o technologie druku i uszlachetniające, przepływ pracy, rozwój rynkowy czy zrównoważony rozwój. Omawiane będą również trendy i zastosowania, które dzięki połączeniu ze sobą druku cyfrowego i tekstylnych surowców tworzą nowe możliwości rozwoju.

touchpoint sustainability

Forum touchpoint sustainability to miejsce, gdzie można dowiedzieć się więcej na temat gospodarki o obiegu zamkniętym i zrównoważonym drukowaniu. Niemieckie stowarzyszenie VDMA jest partnerem targów od lat i odpowiada za prezentację specjalną. Na odwiedzających czekają przykłady najlepszych praktyk biznesowych, a także innowacyjne rozwiązania w zakresie zrównoważonego rozwoju. W jaki sposób można ograniczyć zużycie energii i zasobów w procesach produkcyjnych na podstawie zoptymalizowanych technologii? W jaki sposób można w obszarach niskolimitowych ograniczyć zużycie materiałów i farb drukarskich do minimum? I w jaki sposób stosować materiały uszlachetniające, aby nie obciążały środowiska? Forum touchpoint sustainability to centralna platforma i scena, która zapewni odpowiedzi na te pytania i nie tylko, gwarantując jednocześnie transfer wiedzy najwyższych lotów. W kwietniowej i majowej Poligrafice poświęcimy więcej uwagi tym przestrzeniom specjalnym, dającym unikalny wgląd w trendy rynkowe i możliwości biznesowe.  AN

W lutym w Budapeszcie miało miejsce spotkanie redakcji branżowych z dyrektorką targów drupa, Sabine Geldermann.