Fespa to jedna z najbardziej aktyw-nych organizacji branżowych – od 1 kwietnia 2006 roku zrealizowała 89 projektów. Jednym z ciekawszych jest opublikowany pod koniec ub.r. „Fespa’s Wide Survey”, paneuropejski projekt badawczy zrealizowany wspólnie z Infotrends.
W okresie zachodzących dynamicznie zmian celem organizacji Fespa jest dostarczanie naszym członkom oraz szerzej pojmowanej branży graficznej najwyższej jakości informacji, które umożliwią im obranie właściwego kursu na przyszłość – powiedział Anders Nilsson, prezes federacji, komentując genezę projektu badawczego.
Powyższy wniosek federacja wysnuła na podstawie wyników ankiety, której pytania dotyczyły aktywności, jakiej członkowie oczekują od organizacji branżowej. 86% respondentów wskazało na udostępnianie informacji dotyczących technologii, które mogłyby pomóc rozwinąć biznes, 64,2% za cenne uznało informacje o przepisach prawnych przydatnych w prowadzeniu działalności, 60,1% oczekuje od organizacji branżowych materiałów szkoleniowych, a 59,8% – danych statystycznych na temat przemysłu, zarówno lokalnych, jak i z krajów sąsiadujących.
Dane na temat rynku wielkoformatowego pozyskane przez Fespę w wyniku projektu badawczego członkowie federacji mogą otrzymać bezpłatnie, natomiast niezrzeszeni będą musieli zapłacić 1500 EUR. Blisko 400 ankietowanych z 60 krajów znajdujących się w bazie zwiedzających targi Fespa w Berlinie podzieliło się z organizacją swoimi przemyśleniami na temat komercyjnych i technologicznych oczekiwań, ujawniło swoje najbardziej rentowne aplikacje, intencje co do dalszych inwestycji w workflow i systemy cyfrowe oraz wyraziło swoje generalne wrażenia co do przyszłości rynku i własnych biznesów.
Kluczową działalnością 34,6% badanych jest sitodruk, 24,4% – druk cyfrowy, natomiast poniżej 10% wskazań otrzymały m.in.: druk offsetowy, agencja reklamowa, produkcja billboardów i studio prepress.
W branży wielkoformatowej panuje powszechny optymizm – ponad 60% respondentów ocenia go w 10-stopniowej skali na 8 lub więcej punktów (wykres 1).
W związku z powyższym ponad połowa badanych (57,4%) zamierza w ciągu roku zainwestować w wielkoformatowy system cyfrowy, a 25,8% jeszcze nie podjęło ostatecznej decyzji co do tego kroku; motywacje inwestycyjne pokazuje wykres 2.
Kolejny wykres (3) obrazuje najbardziej pożądane właściwości nowego urządzenia. Wciąż dominuje potrzeba zwiększenia szybkości drukowania – 35,7% wskazań, ale istotne stają się też dodatkowe funkcje dające nowe możliwości, jak druk kolorem białym czy lakierowanie UV (20%) bądź zadrukowywanie sztywnych podłoży (17,1%). 10% lub mniej wskazań otrzymały parametry stanowiące o przewadze druku cyfrowego nad innymi technologiami: możliwość zadrukowywania podłoży niepowlekanych i personalizacja. Większość respondentów wybierze system inkjet UV (wykres 4).
To ciekawe w zestawieniu z wykresami 5 i 6, obrazującymi obecny udział poszczególnych technik drukowania (5) i ich prawdopodobny udział za 2 lata (6).
Według dostawców rynku wielkoformatowego zapotrzebowanie na farby i podłoża jest duże i z roku na rok rośnie, co potwierdzają także ich odbiorcy. 74,7% z nich deklaruje, że w bieżącym roku złoży więcej zamówień niż w poprzednim, 21,6% przewiduje zakupy na tym samym poziomie, a tylko 3,7% kupi mniej.
Czego boi się rynek wielkoformatowy? Przede wszystkim konkurencyjnych technologii cyfrowej komunikacji wizualnej (np. LED). 51,7% badanych uważa, że te technologie już mają wpływ na prowadzone przez nich biznesy, 23,3% przewiduje, że wpływ ten – niestety niekorzystny – zauważy w okresie od 2 do 5 lat, a tylko 4% twierdzi, że elektronika nigdy nie będzie miała wpływu na technologie drukowania (wykres 7).
Choć tylko ponad połowa badanych zainwestowała do tej pory w system cyfrowy (który niekoniecznie stanowi ich kluczową działalność), to zdecydowana większość widzi przyszłość przed branżą cyfrową (wykres 8).
Co bardzo ciekawe, zdecydowana większość badanych, bo aż 92,6% zauważa wzrost udziału technologii cyfrowej w niszowej jeszcze jakiś czas temu dla cyfry aplikacji druku na tkaninach. Wygląda na to, że to dla wielkoformatowych drukarzy cyfrowych nowy rynek o olbrzymim potencjale!
Podsumowując zatem: na rynku przeważa optymizm, drukarze są gotowi na kolejne inwestycje, ale od dostawców oczekują dalszych innowacji, kierunek zmian wyznacza cyfra, technologia UV rośnie w siłę, podobnie jak udział nowych aplikacji, dotychczas realizowanych za pomocą innych technologii.
Opracowanie: AN