Mądry Polak przed szkodą
6 gru 2016 14:56
Według danych z V fali badania Bibby MSP Index już 74 proc. firm zaczyna ściągać zaległe należności zaraz po upłynięciu terminu płatności.
Wyniki V edycji ogólnopolskiego badania małych i średnich firm Bibby MSP Indeks potwierdzają, że opóźnienia w płatnościach to problem znaczącej większości przedsiębiorców, a skala tego zjawiska nadal rośnie. Już blisko 83 proc. firm biorących udział w badaniu deklaruje, że wystawiane przez nie faktury spłacane są z opóźnieniem. Dla porównania: w październiku 2012 roku na przeterminowane płatności skarżyło się 75 proc. firm.
Jednocześnie zmieniają się istotnie postawy przedsiębiorców wobec problemu niepłacenia w terminie. W obecnej sytuacji już 74 proc. firm zaczyna ściągać zaległe płatności, gdy tylko mija termin płatności na fakturze. Dla porównania: jeszcze w pierwszym kwartale 2012 roku 30-dniowe opóźnienie w terminie płatności dla ponad połowy ankietowanych nie stanowiło istotnego sygnału do rozpoczęcia bardziej stanowczego upominania się o swoją należność.
Widzimy, że obecne spowolnienie gospodarcze znacznie obniżyło tolerancję wobec niesolidnych płatników. Co ważne, przyzwolenie na niepłacenie w terminie i przyzwyczajenie do powszechności zjawiska zatorów płatniczych ustępuje trosce o sytuację swojego biznesu. Przedsiębiorcy widząc niestabilność koniunktury i wyższe ryzyko działania bardzo szybko upominają się o pieniądze, bo nie chcą, by problemy z wypłacalnością dłużników przenosiły się na ich firmy. Jako faktor finansujący bieżącą działalność małych i średnich firm utrzymujemy stabilny poziom finansowania klientów regularnie monitorując sytuację finansową ich kontrahentów – komentuje Krzysztof Kuniewicz, dyrektor generalny Bibby Financial Services.
Najnowsza edycja badania Bibby MSP Index przynosi też informacje, jak małe i średnie firmy zabezpieczają się na wypadek problemów z wypłacalnością kontrahentów. Blisko 77 proc. ankietowanych regularnie dzwoni i wysyła przypomnienia mailowe. Blisko połowa firm regularnie sprawdza wiarygodność swoich partnerów handlowych (o 23 proc. więcej niż pół roku temu), a także na bieżąco potwierdza wysokość sald (o 14 proc. więcej niż w poprzedniej edycji badania). Z kolei 41,6 proc. respondentów stwierdziło, że nie realizuje kolejnych zleceń dla klienta, dopóki ten nie ureguluje zaległej płatności (53 proc. w poprzednim pomiarze).
Badanie Bibby MSP Index jest prowadzone 2 razy w roku w formie wywiadów telefonicznych na ogólnopolskiej, reprezentatywnej grupie małych i średnich firm. Badanie nie obejmuje mikrofirm, tj. zatrudniających do 10 osób. Jest autorskim projektem badawczym firmy Bibby Financial Services realizowanym przez firmę Keralla Research.
Pełny raport można pobrać pod adresem: http://opoznieniamsp.finansowaniedlamsp.pl/
Opracowano na podstawie materiałów firmy Bibby Financial Services