Tegoroczne edycje targów Euro-Reklama i Poligrafia w Poznaniu w kontekcie wielkiego formatu można oceniać różnorako. Z jednej strony wystawcy podkrelali fakt, że były to zdecydowanie mniejsze targi, z drugiej strony zaowocowały one konkretniejszymi kontaktami i zainteresowaniem.
Wielki format zdecydowanie dominował na targach
Euro-Reklama odbywajšcych się jednoczenie z targami Poligrafia. Obok agencji reklamowych i firm oferujšcych usługi wystawiennicze na targach pojawiła się szeroka oferta z dziedziny poligrafii reklamowej zarówno ze strony dostawców urzšdzeń, jak i firm wykonujšcych usługi tego rodzaju, głównie z zakresu wielkiego formatu.
Podczas targów, głównie na Euro-Reklamie, zaprezentowano również wiele maszyn i urzšdzeń, wród nich kilka nowoci. I tak na stoisku firmy Alma ĐTrend (która miała swoje stoiska zarówno na Euro-Reklamie, jak i na Poligrafii) zaprezentowano plotery Rolanda, występujšce, jak twierdzi Marek Bociański, dzięki udoskonaleniom zaproponowanym przez firmę Alma-Trend producentowi, pod markš Roland Soljet AEM printjetsystems (SJ 645 i 745). Plotery te sš od niedawna w ofercie tej firmy i proponowane innowacje majš pomóc klientom w bezproblemowym użytkowaniu tych urzšdzeń.
Euro-Reklama, jak twierdzi Paweł Stania, to bardzo udana impreza dla Atrium Centrum Ploterowego. Na stoisku firma ta zaprezentowała 3 polskie premiery ploterów wielkoformatowych.
Ploter Spitfire firmy Mutoh dedykowany jest dla agencji reklamowych, nastawionych na produkcję grafiki zewnętrznej z gwarancjš odpornoci wydruku do 2 lat. Spitfire zapewnia fotograficznš jakoć na mediach niepowlekanych (720 dpi). Ploter ten w zależnoci od jakoci, ustawień druku i liczby kolorów osišga prędkoć nawet 42 m2/h.
Kolejna premiera Đ Mutoh Osprey Đ to ploter przeznaczony do wysokonakładowych wydruków reklamy zewnętrznej na mediach niepowlekanych. Specjalny system nacišgania mediów oraz solidna konstrukcja pozwalajš na stosowanie rolek o szerokoci 2,6 metra i wadze do 140 kg. Nowoczesna konstrukcja, głowice Spectra nowej generacji oraz specjalnie dostosowany twardy solwent umożliwiajš Đ jak twierdzš przedstawiciele Atrium Đ drukowanie z prędkociš 93 m2/h i gwarancjš odpornoci wydruku do 5 lat.
Ostatniš z nowoci był ploter Mutoh Phoenix o szerokoci druku 3,3 metra. Mutoh Phoenix zaprojektowany jest jako platforma pozwalajšca na zastosowanie w zależnoci od wymagań klienta zmiennej iloci głowic Spectra lub Xaar w dowolnych konfiguracjach kolorów: 4-6-8. Drukarka przystosowana jest zarówno do atramentów solwentowych jak i utwardzanych promieniowaniem UV (premiera wersji UV zapowiedziana jest na targi Fespa) i osišga prędkoć drukowania do 100 m2/h.
Na stoisku firmy Digiprint nie można było zauważyć nowoci w zakresie wielkiego formatu. Prezentowana maszyna Scitex Vision XLJet + jest już produkowana od dwóch lat. Drukuje twardymi solwentami przeznaczonymi do wydruków zewnętrznych. W Poznaniu model ten znalazł, jak poinformował nas Edward Godawa, dwóch nabywców.
Firma Epcot Polska Sp. z o.o. prezentowała na swoim stanowisku plotery drukujšce i tnšco-drukujšce marek: Seiko, D.Gen oraz Roland.
Największym zainteresowaniem cieszyły się urzšdzenia Seiko Color Painter 64S oraz D. Gen Polarix 1377tx/74.
Pierwszy z nich pracuje z prędkociš 30 m2/h i zadrukowuje papier o maksymalnej szerokoci 1626 mm. Poziom rzeczywistej rozdzielczoci to 720 dpi. W urzšdzeniu zastosowano technologię solwentowš.
Natomiast ploter D. Gen Polarix służy do bezporedniego drukowania na materiałach tekstylnych. Jego maksymalna prędkoć to 28 m2/h, a najwyższa jakoć to 1440 dpi. Wydruk jest automatycznie sublimowany bez koniecznoci wygrzewania materiału w prasach. Drukuje dwoma rodzajami tuszu: dyspersyjnym do mediów posiadajšcych w składzie poliester oraz pigmentowym do materiałów naturalnych typu bawełna.
Poza tym na stoisku firmy Epcot zaprezentowano plotery firmy Roland: SJ1000 ex i SP 540V.
Swojš premierę w Polce miała maszyna TeckPro 3200 prezentowana na stoisku firmy GrandFormat. Jest to solwentowy ploter drukujšcy dla rednich i dużych firm produkcyjnych o szerokoci druku do 320 cm. Na stoisku tej firmy można było również zobaczyć urzšdzenie Encad NovaJet 1000i. Urzšdzenie to było także prezentowane na stoisku firmy Reprograf na targach Poligrafia.
Na stoisku firmy Jet Media największym zainteresowaniem cieszyły się dwa nowe urzšdzenia Rolanda Đ modele SJ 745 i 645. Maszyny te, jak twierdzi Dariusz wiercz, dyrektor handlowy tej firmy, różniš się od poprzednich modeli ulepszonymi RIPami oraz zmienionš elektronikš, jeli chodzi o nagrzewanie. Ogromnym zainteresowaniem na stoisku Jet Media cieszyła się również maszyna Roland SP 540. Jest to, jak twierdzi nasz rozmówca, względnie tanie urzšdzenie, posiadajšce bardzo duże możliwoci, jak drukowanie w wysokich rozdzielczociach oraz funkcję cięcia. Warto przy tej okazji wspomnieć, że firma Roland, producent ploterów, które znajdujš się w ofercie wielu firm, podczas konferencji prasowej odbywajšcej się na targach wyróżniła firmę Jet Media, która została Đ jak poinformował nas Michał Komar z Jet Media Đ głównym partnerem biznesowym Rolanda w Polsce.
Na targach Poligrafia po raz pierwszy w Polsce przedstawiono urzšdzenie Oc CS 6060, które prezentowane było na stoisku firmy Oc. Urzšdzenie to, jak twierdzi Rafał Osiekowicz, wzbudzało ogromne zainteresowanie klientów, którzy docenili przede wszystkim jego jakoć druku i prędkoć. System wykorzystuje atramenty o niskiej zawartoci rozpuszczalnika do tworzenia trwałej grafiki dla zastosowań zewnętrznych. Model ten oferuje rozdzielczoć drukowania 720x720 dpi przy prędkoci dochodzšcej do 16,3 m2/h w trybie czteroprzebiegowym. Ponadto na stoisku tym prezentowano urzšdzenia Jeti 3300 o szerokoci zadruku 3,2 metra oraz TCS400 Đ system hybrydowy pozwalajšcy na drukowanie, skanowanie i kopiowanie wielkoformatowych wydruków. Jest to system dedykowany przede wszystkim dla rynku wydruków inżynieryjnych.
Swoje stoisko na targach miała również firma Polkos. Jednak nie zaprezentowała żadnych nowoci w zakresie urzšdzeń (prezentowane były plotery Rolanda znajdujšce się w ofercie tej firmy), natomiast zaproponowała swoim klientom nowe rozwišzania w zakresie softwareŐu.
Po raz pierwszy stoisko na targach Euro-Reklama miała będšca od roku jedynym autoryzowanym dealerem Agfy w dziedzinie druku wielkoformatowego firma PlotSystem. Jak twierdzi Robert Lewandowski: Obecnoć w Poznaniu na targach jest dużym sukcesem naszej firmy. Targi były możliwociš zaprezentowania naszej oferty klientom i wzbudzenia zainteresowania. Na ich efekty trzeba będzie jednak poczekać. Prezentowano tu urzšdzenie Agfa Grand Sherpa.
Zadowolony z tegorocznych targów był również Zbigniew Przybylski z wrocławskiej firmy ReproArt. Firma zaprezentowała dwie drukarki solwentowe rodem z Chin. Pierwszy model to drukarka Yaselan do wydruków o wysokiej rozdzielczoci, drukujšca ze stałš jakociš i zmiennš prędkociš. Nowociš, jak twierdzi nasz rozmówca, jest w tej drukarce zastosowanie głowic ceramicznych Koniki. Drugi model to drukarka Ultra 3312 firmy WitColor o szerokoci druku do 3,2 m drukujšca w rozdzielczoci 370 dpi i z maksymalnš prędkociš 44 m2/h (dane producenta).
Ciekawostkš były prezentowane po raz pierwszy urzšdzenia wielkoformatowe firmy Matan na stoisku firmy Scorpio. Urzšdzenia te sš w ofercie Scorpio od niedawna i mimo iż grupa klientów zainteresowanych nimi, jak twierdzi Piotr Ronke, specjalista ds. rozwišzań cyfrowych w Scorpio: jest inna niż dotychczasowa grupa klientów tej firmy, to jednak samo urzšdzenie cieszyło się sporym zainteresowaniem na targach. Urzšdzenie to wyróżnia zastosowana tu głowica Hitachi, duża prędkoć drukowania w połšczeniu z wysokš jakociš i atrakcyjnš cenš urzšdzenia.
Na targach po raz kolejny już swoje stoisko miała firma Signtech. Prezentowała ona jeden z najszybszych i największych flatbetów na wiecie Đ Nur Tempo, które to urzšdzenie otrzymało Złoty Medal Międzynarodowych Targów Poznańskich jako jedno z najnowoczeniejszych, innowacyjnych rozwišzań i produktów wysokiej jakoci, o doskonałych walorach użytkowych sporód prezentowanych podczas targów maszyn. Urzšdzenie to poza możliwociš drukowania na płaskich materiałach ma również zainstalowany system roll-to-roll, czyli możliwoć drukowania również na elastycznych tkaninach z roli, co jest cechš unikatowš.
Plotery Mimaki prezentowała na swoim stoisku firma TeBa. Nie pokazano tu supernowych urzšdzeń, ale firma promowała nowy atrament solwentowy niezawierajšcy cykloheksanonu, który ma umożliwiać drukowanie na twardym PCV, a nie tylko na foliach.
Zainteresowanie wymienionymi urzšdzeniami podczas targów było spore, więc generalnie przedstawiciele dostawców urzšdzeń dla sektora wielkoformatowego niemal zgodnym chórem oceniajš targi pozytywnie. Podobnie podsumowujš je firmy wiadczšce usługi z zakresu wielkiego formatu, których jednak było w Poznaniu zdecydowanie mniej.
Aczkolwiek, jak twierdzi Mirosław Wišcek z firmy A3 s.c. (producenta flag), frekwencja zwiedzajšcych targi była mniejsza niż przed laty, to jednak, co podkrelał, targi służš przede wszystkim pogłębianiu kontaktów również z dotychczasowymi klientami. Poza tym, jak twierdzi Jarosław Rozumek z Pracowni Reklam Samart z Wieliczki, który bardziej pozytywnie ocenia targi, sš one szansš na zapoznanie klientów bezporednio z produktami danej firmy. Samart na tę okazję przygotował specjalne katalogi swoich produktów, by klienci mogli je porównać z produktami konkurencji. Nasi rozmówcy jednak, podobnie jak inni wystawcy, nie chcieli oceniać efektów targów, bo na nie trzeba poczekać jeszcze kilka miesięcy. MD
Tegoroczna edycja targów Euro-Reklama była XIV edycjš tych targów w Poznaniu i widoczne było, że wcišż pozostajš one największymi targami branży BTL w Polsce. Miała ona, jak okrelali jš organizatorzy, formułę ăpółzamkniętšÓ, tzn. targi można było odwiedzić tylko na podstawie wczeniejszej rejestracji i okazanych wizytówek. Mimo tego zanotowano wzrost zwiedzajšcych o ponad 10%. Sami wystawcy jednak nie zauważyli tego. Twierdzili natomiast, że faktycznie sš to mniejsze targi, ale na stoiska docierajš zainteresowani konkretnymi produktami. Zaprezentowało się na nich około 200 wystawców z 11 krajów (z Białorusi, Czech, Francji, Litwy, Niemiec, Polski, Słowacji, Szwecji, Turcji, Wielkiej Brytanii i Włoch), pokazano blisko 50 nowoci rynkowych. Jak co roku targom towarzyszyło wiele konferencji powięconych przede wszystkim problematyce zarzšdzania i marketingu, a także nowych rozwišzań z zakresu druku wielkoformatowego.
Temu ostatniemu powięcony była wykład specjalistów, reprezentujšcych producentów i dystrybutorów urzšdzeń i materiałów do druku wielkoformatowego, pt. ăJakoć i efektywnoć w wielkim formacie Đ nowe rozwišzania, nowe materiałyÓ. Oprócz prelekcji prezentowane tu były możliwoci nowoczesnych ploterów, interesujšcy był druk na nietypowych, trudnych do zadrukowania materiałach. 19 kwietnia rozpoczęła się, wraz z targami Euro-Reklama, wystawa polskiego wzornictwa przemysłowego zatytułowana ăDesign.plÓ. Tę ekspozycję można było zobaczyć w kraju po raz pierwszy. Wczeniej, w padzierniku ub.r., była ona prezentowana w Budapeszcie. Głównym jej celem jest zaprezentowanie polskiego designu w projektach zrealizowanych w naszym kraju. Podczas targów przyznano również jak co roku Złote Medale (otrzymała go m.in. firma Signtech za urzšdzenie Nur Tempo) oraz nagrody Acanthus Aureus za najlepsze stoisko. Otrzymały je firmy: PHP Lambda Sp. z o.o., Senator Polska Sp. z o.o. i Extend Vision Sp. z o.o.