Meet Kodak – strzał w dziesiątkę
6 gru 2016 15:00

W 10. edycji organizowanego co roku spotkania z firmą Kodak Polska wzięło udział około 200 osób – przedstawicieli drukarń i firm poligraficznych, wydawnictw, agencji reklamowych, a także firm współpracujących oraz mediów. Wiodącymi tematami Meet Kodak Polska 2016 były najnowsze trendy i wyzwania w zakresie nowoczesnego prepressu i workflow dla firm z sektora tradycyjnego offsetu, a także dla drukarń fleksograficznych. Spotkanie firmy Kodak to dla wielu profesjonalistów branży poligraficznej stały punkt w kalendarzu wydarzeń. W tym roku odbywało się ono 22 września w hotelu Windsor w Jachrance koło Warszawy. Liczne prezentacje innowacyjnych produktów i technologii (zwłaszcza tych prezentowanych na targach drupa 2016) stały się – jak można sądzić po dyskusjach odbywających się podczas konferencji, a także w jej mniej oficjalnych częściach – inspiracją dla firm poszukujących nie tylko usprawnień dla swojego biznesu, ale również rozwiązań, które zainteresują ich potencjalnych klientów. Organizatorzy bowiem zadbali nie tylko o prezentacje dotyczące rozwiązań Kodaka – podczas konferencji zaprezentowano również szereg innych tematów dotyczących m.in. color managementu, relacji drukarnia – dział marketingu. Podczas spotkania nie zabrakło też wystąpień firm, które wykorzystują rozwiązania Kodaka w codziennej produkcji – ich przedstawiciele opowiedzieli o korzyściach, jakie z tego czerpią, a także o stojących przed nimi wyzwaniach. Trendy rynkowe a drupa 2016 Jolanta Wiśniewska, dyrektor zarządzająca Kodak Polska omówiła trendy rynkowe, jakie można było zaobserwować podczas odbywających się niedawno targów drupa 2016. Główne nurty to automatyzacja, systemy workflow działające w „chmurze”, stale rosnący trend ograniczania wpływu na środowisko, dynamiczny rozwój technologii fleksograficznej, ale również ciągły rozwój technologii cyfrowych (w tym podniesienie jakości i wydajności druku inkjetowego). Podczas targów drupa 2016 zaprezentowano nowe atramenty inkjetowe niewymagające powlekania podłoża, maszyny cyfrowe drukujące na kartonach (także z wykorzystaniem personalizacji), 20 różnych maszyn do cyfrowego zadrukowywania etykiet oraz rozwiązania w zakresie zastosowania druku inkjetowego na podłożach giętkich. Jednym z wiodących trendów jest obecnie również rozwój druku 3D. Jolanta Wiśniewska wspomniała także o polskich akcentach tegorocznej edycji targów drupa: 21-tysięczna naświetlarka termiczna marki Kodak została zakontraktowana do drukarni opakowaniowej Karton-Pak z Nowej Soli, która tym samym stała się użytkownikiem drugiego już systemu CtP tego producenta (o czym pisaliśmy szerzej w czerwcowej Poligrafice). Kolejnym ważnym wydarzeniem był oficjalnie podpisany kontrakt na dostawę 500. systemu Flexcel NX. Jego nabywcą została firma Multidruk z Płocka, dla której było to już drugie rozwiązanie z serii Flexcel (o czym informowaliśmy w lipcowym Opakowaniu). Ostatnim polskim akcentem było uroczyste wręczenie certyfikatu „Certified Kodak Partner” firmie Chespa. Jolanta Wiśniewska podkreśliła elementy, które – w kontekście targów drupa 2016 – są dla firmy Kodak szczególnie ważne w najbliższej przyszłości: firma nadal stawia na automatyzację sprzętu, a także na rozwój i najwyższą jakość płyt. Są to globalne trendy, w które Kodak wpisuje się od lat i zamierza to kontynuować w najbliższej przyszłości. Nowe rozwiązania do prepressu Sławomir Iwanowski, regionalny szef sprzedaży w firmie Kodak Polska, przedstawił najnowsze, a także udoskonalone przez Kodaka rozwiązania do prepressu, które firma promowała podczas targów drupa 2016. Były wśród nich m.in. rozbudowane wersje naświetlarek Trendsetter Q400/Q800/News, a także Achieve T400/T800 oraz bezprocesowe płyty Kodak Sonora UV, jak również szereg nowych opcji i funkcji w oprogramowaniu. Prelegent podkreślał niższe zużycie energii (od około 30 proc. do nawet 80 proc.) oraz redukcję wydalanego ciepła (o 30-45 proc.) przez urządzenia Kodaka. Najważniejszą jednak nowością w kontekście naświetlarek CtP Kodaka była nowa opcja, znajdująca zastosowanie w termicznych systemach Trendsetter Q400 i Q800 – „W speed”. Jej największa zaleta to znaczące przyspieszenie procesu naświetlania płyt cyfrowych, zarówno konwencjonalnych, jak i bezprocesowych Sonora XP. W tym drugim przypadku wydajność zwiększono aż do 68 egz./h dla formatu B1 i 75 dla formatu B2. To, jak zapewnia Kodak, najszybsze obecnie na świecie rozwiązanie CtP wykorzystujące płyty bezprocesowe, cechujące się wysoką wydajnością, kompaktowością i prędkością, a przy tym eliminujące z etapu prepress chemikalia czy wywoływarkę. Kolejną nowością w naświetlarkach Trendsetter jest opcja podwyższonej rozdzielczości (rzędu 4800/5080 dpi), wprowadzona z myślą o najbardziej wymagających zastosowaniach. Podczas tegorocznych targów drupa po raz pierwszy zademonstrowano też nowe opcje automatyzacji, dostępne dla naświetlarek Kodak Trendsetter i Kodak Achieve, m.in. moduł Multi Cassette Unit (MCU), pozwalający na dostęp w trybie online do czterech kaset zawierających po 120 płyt każda. Jest on, jak mówił prelegent, rozwiązaniem automatyzującym pracę naświetlarek marki Kodak i wymaga o połowę mniej miejsca oraz 80 proc. mniej energii niż jakiekolwiek inne tego rodzaju rozwiązanie dostępne na rynku. Kodak zapowiada również zmiany w działaniu swojego serwisu, kładąc coraz większy nacisk na pracę zdalną. Następnie Sławomir Iwanowski omówił nowe płyty, które pojawiły się lub pojawią się jeszcze w tym roku w ofercie Kodaka: Electra Max, Libra VP oraz Sonora UV. Pierwsza z nich to płyta charakteryzująca się maksymalną wytrzymałością chemiczną, pełną kompatybilnością z farbami UV i H-UV oraz wytrzymałością w druku bez wypalania. Gwarantuje maksymalną oszczędność chemii, długi czas życia wywoływcza i jego niskie zużycie, a także eliminuje konieczność stosowania specjalnych wywoływarek. Zapewnia maksymalną rozdzielczość – 10 mikronów oraz wysokie nakłady bez wypalania – do 150 tys. egz. w przypadku farb UV. Płyta Libra VP – kompatybilna ze wszystkimi naświetlarkami fioletowymi, wywoływarkami oraz systemami czyszczącymi – zapewnia z kolei wysoką jakość zarówno dla drukarń gazetowych, jak i komercyjnych, wysokie nakłady oraz niskie zużycie chemii, jest także wygodna w użytkowaniu. Wywoływanie tradycyjne zastępują tu wywoływacz i regenerator o niskim pH (tzw. clean-out finisher). Jeśli chodzi o płytę Sonora UV (bazującą od strony technologicznej na płycie Sonora XJ, produkowanej na rynek japoński), prelegent podkreślał, że testy przeprowadzane obecnie w Japonii wykazują jej bardzo wysoką wytrzymałość przy stosowaniu farb UV oraz L-UV. Pozwala ona osiągnąć nakłady – jak mówił – wyższe niż w przypadku jakiejkolwiek innej płyty bezprocesowej dostępnej na rynku, spełniając przy tym rygorystyczne wymogi stawiane przed materiałami eksploatacyjnymi stosowanymi w druku UV. Sławomir Iwanowski wspomniał również o nowej platformie cyfrowej, która pojawi się w przyszłym roku w Europie i będzie kolejnym przełomowym rozwiązaniem firmy Kodak w zakresie druku cyfrowego. Rozwój oferty dla fleksografii Kolejna część konferencji Meet Kodak Polska poświęcona była rozwiązaniom skierowanym na rynek fleksograficzny. Jacek Galiński, prelegent tej części spotkania, wspomniał prezentację firmy podczas targów drupa 2016. Podkreślił, że podczas tej imprezy Kodak zaprezentował m.in. nowy system produkcji form fleksograficznych – Flexcel NX System’16. To bazujące na technologii NX Advantage rozwiązanie ma zapewnić jeszcze wyższą jakość drukowania, jak też wydajność produkcji. Wśród jego kluczowych funkcji jest m.in. zaawansowany moduł tworzenia wzorców na powierzchni form drukowych (Digicap NX Patterning), bazujący na opatentowanej przez firmę Kodak technologii Advanced Edge Definition, która poprawia transfer farby w różnych aplikacjach, a także kontroluje jej przepływ na krawędziach obiektów. W efekcie uzyskuje się czystszy druk, wyższy kontrast oraz lepsze od strony wizualnej odwzorowanie krawędzi. Proces implementacji usprawnia tu funkcja tagów NX, wykorzystywana przy nanoszeniu wielu wzorców na jednej formie. Nowe funkcje systemu Flexcel NX’16, wraz z zaawansowaną technologią naświetlania i specjalistycznymi materiałami eksploatacyjnymi, tworzą kombinację pozwalającą sprostać wymaganiom różnych zastosowań druku fleksograficznego: szerokowstęgowej produkcji na podłożach giętkich, wąskowstęgowej produkcji etykiet, jak też zadrukowywaniu papierów. Jacek Galiński wspomniał również o nowej technologii Ultra NX, którą Kodak zaprezentował w ramach tzw. pokoju doświadczalnego na swoim stoisku. To – jak zapowiada firma – nowa generacja materiałów do druku fleksograficznego, łącząca w sobie najwyższą jakość, wydajność i przyjazność dla środowiska. Wykorzystano w niej wszystkie najważniejsze opcje dostępne w systemach Flexcel NX, kładąc szczególny nacisk na proekologiczną produkcję form drukowych. Użytkownicy o korzyściach z wdrożeń rozwiązań firmy Kodak Stałym punktem konferencji Meet Kodak Polska od wielu już lat są prezentacje użytkowników rozwiązań tego producenta. Mówią oni nie tylko o korzyściach, jakie przynosi ich użytkowanie w codziennej produkcji, ale także o inspiracjach na przyszłość, jakie się w związku z tym rodzą i stojących przed nimi wyzwaniach. W tym roku o swoich pozytywnych doświadczeniach i długoletnich relacjach z Kodakiem opowiedzieli: Maciej Godlewski z firmy Zapolex (która pracuje w technologii CtP wykorzystując system Kodak Prinergy), Czesław Warsewicz z firmy Miller Graphics (użytkującej płyty Kodal Flexcel NX) oraz Piotr Miedziński z RR Donnelley (będącej użytkownikiem systemu Prinergy). Firma Kodak podczas konferencji zadbała również o to, by zainteresować swoich gości innymi ciekawymi tematami. Do takich należy z pewnością standaryzacja druku, o której mówiła Małgorzata Szczotka z firmy Control Management Consulting, zajmującej się kompleksową standaryzacją druku na wszystkich etapach produkcji poligraficznej. Po pierwszej części spotkania, wspólnej dla wszystkich uczestników, zostało ono podzielone na dwa bloki tematyczne. Pierwszy poświęcony był oprogramowaniu firmy Kodak dla drukarń komercyjnych i opakowaniowych, drugi – rozwiązaniom i oprogramowaniu dla drukarń fleksograficznych. Taka formuła spotkania pozwala uczestnikom Meet Kodak Polska zapoznać się bliżej z informacjami na tematy ich interesujące i od wielu lat spotyka się z przychylnym przyjęciem przez uczestników, a także wysoką frekwencją w każdym z bloków. Artykuł sponsorowany