Meet Kodak tym razem w Łodzi
27 kwi 2018 09:57

Odbywająca się 12 kwietnia br. w hotelu Vienna House Andel’s w Łodzi konferencja z cyklu Meet Kodak Polska zgromadziła około 160 uczestników, w tym przedstawicieli drukarń, wydawnictw, agencji reklamowych oraz partnerów biznesowych firmy. 

Program spotkania obejmował trzy sesje tematyczne. Sesja plenarna była poświęcona przyszłości branży, jej najnowszym trendom oraz produktom z oferty Kodak Polska. Natomiast sesje specjalistyczne były przeznaczone dla przedstawicieli drukarń offsetowych oraz osobna – dla drukarń fleksograficznych. Wpisana na stałe w kalendarz imprez poligraficznych konferencja Meet Kodak Polska tradycyjnie już była okazją do zapoznania się z najnowszymi informacjami na temat kierunków rozwoju firmy, jej produktów, a także inspiracją do licznych dyskusji.

Tegorocznej konferencji towarzyszyły obchody 10. rocznicy wprowadzenia na rynek technologii Flexcel NX. Z tej okazji powołano pierwszy w Polsce Klub Flekso, do którego zostali zaproszeni użytkownicy oraz pasjonaci tej technologii. Uczestnicy spotkania poznali też historię sukcesu firmy Pareto Print – największej drukarni dziełowej w Rosji, a jednocześnie największego na świecie użytkownika bezprocesowych płyt Kodak Sonora. 

Napędzając druk 

Tegoroczne hasło przewodnie „Taking Print Further” przyświecające całej konferencji znalazło odzwierciedlenie we wszystkich prezentacjach. W wystąpieniu inaugurującym spotkanie Jolanta Wiśniewska – dyrektor zarządzająca Kodak Polska przedstawiła firmę i jej globalny zasięg, a także portfolio produktów dla poszczególnych sektorów rynkowych. Podkreśliła przy tym zaangażowanie firmy Kodak w poligrafię – 85 proc. obrotów firmy i 100 proc. zysków pochodzi z druku, 65 proc. pracowników zatrudnionych jest w działach związanych z drukiem (to informacje uzyskane na podstawie wyników z 2017 roku). W 2017 roku Kodak zainwestował 90 mln dolarów w rozwój i transformację technologii druku, odnotowując jednocześnie wzrost przychodów ze sprzedaży materiałów eksploatacyjnych i usług serwisowych. Firma otrzymała także pierwsze zamówienia na maszyny bazujące na technologii UltraStream. Jolanta Wiśniewska podkreśliła ogromną wagę rynku fleksograficznego, na którym Kodak, w wyniku bardzo dużych inwestycji, jakie mają tu miejsce, generuje wysokie zyski i zajmuje silną pozycję. Firma odnotowała także 17 proc. wzrost sprzedaży płyt Flexcel NX i nieustannie inwestuje w nowe ośrodki rozwoju i fabryki. W zakresie oprogramowania Kodak także może pochwalić się wzrostami – sprzedaż licencji workflow wzrosła o 14 proc. Dyrektor zarządzająca Kodak Polska wspomniała również o produktach wprowadzonych na rynek w ubiegłym roku: Workflow Assess-ment Tool, a także Kodak Prinergy Cloud Services, które to narzędzie zostało bardzo dobrze przyjęte przez klientów – sfinalizowano już ponad 30 jego wdrożeń. Następnie omówiła kolejne dywizje firmy Kodak, skupiając się przez cały czas na tej związanej z drukiem. Dzięki płytom, rozwiązaniom CtP i maszynom NexPress stała się ona bowiem obecnie największą i najbardziej dochodową częścią firmy. Tendencja wzrostowa dotycząca udziału firmy w rynku płyt i CtP utrzymuje się, przy czym w przypadku płyt Sonora wynosi 21 proc. w skali roku. Wszystko to wpisane jest w misję tego dostawcy, którą jest dążenie do poprawienia rentowności drukarń oraz zapewnienie zrównoważonego rozwoju. Aby realizować te cele, Kodak nieustannie inwestuje w nowe produkty i innowacyjne technologie. 

W kolejnej części tej sesji Sławomir Iwanowski, regionalny szef sprzedaży w firmie Kodak Polska, przedstawił rozwiązania firmy w zakresie prepressu oraz platformę Kodak NexPress, które – jak zapewniał – pozostają niezmiennie w branżowej czołówce. Kodak bowiem, jak podkreślał, od lat oferuje rozwiązania umożliwiające drukarniom uzyskiwanie większej rentowności, m.in. dzięki wydajności i automatyzacji. W szczególności firma kładzie nacisk na jakość, jaką one gwarantują, a także na redukcję chemii, procesu wywoływania oraz zużycia energii elektrycznej. 

Gość specjalny

Rosyjska drukarnia Pareto Print jest obecnie największym na świecie użytkownikiem bezprocesowych płyt Kodak Sonora. Pavel Arseniev, prezes zarządu firmy przedstawił imponujące dane, które świadczą o możliwościach biznesowych wynikających z użycia tego rozwiązania. Pół miliona metrów kwadratowych zużytych płyt Kodak Sonora, miesięczne zużycie na poziomie 28-30 000 m2 i oszczędności rzędu 10 tysięcy euro miesięcznie – to tylko niektóre wyniki, jakimi pochwalił się Arseniev. 

Pareto Print jest obecnie największą i najbardziej zaawanso-waną technologicznie drukarnią dziełową w Rosji. Posiadająca 18-procentowy udział w rosyjskim rynku wydawniczym drukarnia miesięcznie produkuje 5,5-6 mln egzemplarzy książek i magazynów. Przestawienie produkcji na technologię bezprocesową Kodak w roku 2017 uczyniło rosyjską drukarnię największym na świecie użytkownikiem płyt Sonora. 700-osobowa załoga drukarni pracuje przez całą dobę na cztery zmiany, 365 dni w roku. Produkcja na taką skalę, co podkreślał Pavel Arseniev, wymaga sprzętu i rozwiązań technologicznych zapewniających pełną sprawność działania – dotyczy to także przygotowalni. Jesteśmy przekonani o korzyściach płynących z zastosowania płyt bezprocesowych – mówił Pavel Arseniev. – Zapewniają one niezwykle stabilny i przewidywalny proces, co w dużej mierze wynika z wyeliminowania chemii do wywoływania i szeregu zmiennych, związanych z tym etapem produkcji form drukowych. W rezultacie w sposób znaczący wzrosła nasza wydajność, natomiast w analogicznym stopniu obniżyliśmy koszty. Przy naszym poziomie zużycia płyt oszczędności wynikające z wdrożenia technologii bezprocesowej Kodaka są ogromne.

Sesje tematyczne 

Po południu odbyły się dwie sesje tematyczne. W pierwszej, poświęconej przygotowalni i drukowi offsetowemu, prelegenci przedstawili zagadnienia związane z najnowszej generacji płytami bezprocesowymi Kodak Sonora X (Sławomir Iwanowski, Kodak). Po raz pierwszy gościom konferencji zaprezentowane zostały maszyny Kodak Nexfinity (Tomasz Gogacz, Kodak). Z kolei Tomasz Remiszewski i Michał Grycz z wydawnictwa Egmont Polska zaprezentowali ciekawe podejście do praktycznego sposobu przygotowania plików dla drukarni.

W kolejnej części sesji prelegenci poruszyli tematykę możliwości redukcji zużycia farby, a także praktycznego wykorzystania danych w ramach usług dostępnych w „chmurze”; przedstawili też informacje na temat integracji systemu MIS z workflow produkcyjnym (Sławomir Iwanowski, Tomasz Gogacz i Robert Smorąg z firmy Kodak). 

Skierowana do przedstawicieli drukarń fleksograficznych druga z sesji była poświęcona 10-letniej historii technologii Kodak Flexcel NX na świecie. Była to sesja jubileuszowa, podczas której prelegenci wspominali początki technologii, od momentu wdrożenia rozwiązań na rynku w 2008 roku. Mówiono o rozwoju na przestrzeni 10 lat i analizowano wpływ technologii Kodak Flexcel na zmianę i pozycjonowanie druku flekso. Jak co roku sesji towarzyszyły warsztaty fleksograficzne, a także panel dyskusyjny z udziałem uczestników. Wszyscy użytkownicy technologii zostali symbolicznie nagrodzeni, a Jacek Galiński krótko charakteryzował każdą z firm. 

Pierwszy w Polsce Klub Flekso 

Jubileusz wprowadzenia na rynek technologii Kodak Flexcel NX stał się również okazją do utworzenia pierwszego w Polsce Klubu Flekso. Inicjatywa ma umożliwić użytkownikom rozwiązań Kodak Flexcel NX dzielenie się wiedzą i doświadczeniem. Jej idea powstała, o czym mówił Piotr Lis z firmy 3M, jesienią ubiegłego roku, kiedy to obie firmy zorganizowały pierwszą edycję panelu branżowego poświęconego wyzwaniom technologicznym i technicznym, jakie niesie współczesna produkcja fleksograficzna. Klub Flekso – jak mają nadzieję założyciele – będzie kontynuacją tego rodzaju spotkań, a także okazją, by w mniej formalnej atmosferze rozmawiać o wyzwaniach technologii fleksograficznej. Co bardzo ważne, dostęp do Klubu mają wszyscy pasjonaci flekso. Dekadę temu – podkreślał Jacek Galiński, odpowiedzialny za rozwój i wdrażanie produktów dla fleksografii – firma Kodak pokonała ograniczenia dotyczące jakości i wydajności druku fleksograficznego dzięki rewolucyjnemu jak na tamten czas podejściu do produkcji płyt fleksograficznych. W 2008 roku na targach drupa zadebiutował system Kodak Flexcel NX, który otworzył możliwość drukowania w wysokiej rozdzielczości i zapewnił proste wdrożenie innowacyjnego wówczas rozwiązania w standardowym środowisku produkcyjnym. Obecnie na świecie pracuje ponad 550 systemów Kodak Flexcel NX, z czego około 230 w Europie. Kodak regularnie odnotowuje co roku dwucyfrowy wzrost w zakresie sprzedaży płyt Flexcel NX. Jednym z kluczowych rynków dla firmy, co podkreślał Jacek Galiński, jest również Polska, gdzie systematycznie przybywa użytkowników tej technologii. 

Tradycyjnie już firma Kodak Polska zadbała o dodatkowe atrakcje dla uczestników konferencji. Po zakończeniu części merytorycznej goście mogli kontynuować rozmowy w mniej formalnej atmosferze podczas uroczystej kolacji. 

Opracowano na podstawie materiałów firmy Kodak Polska

 

cript>