Metameryzm – część II
6 gru 2016 14:49

Praktyczne znaczenie zjawiska Teoretycznie można wyprodukować wiele farb, które w świetle dziennym będą zgodne z barwą oryginału. Jeżeli jednak farby te byłyby tylko warunkowo zgodne, tzn. posiadałyby odmienne krzywe odbicia światła, to z pewnością dochodziłoby do zjawiska metameryzmu i problemów po druku. A to właśnie od przemysłu poligraficznego wymaga się zgodności reprodukcji z oryginałem, niezależnie od warunków. Oczywiście istnieje wiele wymagań, które należy spełnić, aby dobrać właściwe pigmenty o dokładnie identycznych krzywych odbicia: oryginał musi zawierać barwniki lub pigmenty, które stosuje się również do produkcji farb graficznych. Takich warunków nie spełniają farby malarskie, akwarele, zabarwione podłoża drukowe i folie; oryginał barwny może zawierać tylko określoną liczbę monopigmentów. Często zdarza się bowiem, że farba mieszana jest z wielu farb pojedynczych, które zawierają po 2 lub 3 pigmenty. Szczególnie dotyczy to farb szarych, brązowych, oliwkowych; oczekiwania odnośnie do ceny i wymaganych cech odporności farby nie mogą kolidować z charakterystyką oryginału. Jeśli wymagane są szczególne odporności, może to powodować konieczność zastosowania farb wykazujących metameryzm. Jeśli powyższe zasady nie są przestrzegane, należy się liczyć z powstawaniem tego zjawiska w większym lub mniejszym stopniu. Właściwa ocena barwy Wizualna ocena barwy jest zależna od wielu czynników: rodzaju i intensywności źródła światła, warunków i specyfiki otoczenia, bezpośredniego otoczenia barwy, wielkości pola barwy, zmęczenia wzroku oceniającego oraz różnic osobowych osób oceniających. Przy dobieraniu barw bardzo często widoczne są różnice wynikające z indywidualnego, osobowego postrzegania tych samych kolorów. Ważne jest także, aby ocena barwy odbywała się we właściwych warunkach. Niedopuszczalne jest np. pochylanie się nad próbką, jeśli jest ona oświetlona z góry, ponieważ powoduje to efekt cienia i zakłócenie właściwego oświetlenia próbki. cdn.