Naœwietla[r]nie CtP Đ do usług…
6 gru 2016 14:43

W latach poprzednich, kiedy ăpod lupšÓ analizowaliœmy technologię CtP, przewidywaliœmy rozwój naœwietlarni CtP œwiadczšcych usługi, jednak pod znakiem zapytania stało to, ile firm zdecyduje się na tego rodzaju działalnoœć. Już wówczas przewidywaliœmy, że wiele drukarń, zwłaszcza mniejszych, którym nie opłaca się samodzielna inwestycja w nowoczesnš linię produkcyjnš, skorzysta z takiej usługi ze względu na jakoœć druku, jakš zapewnia technologia CtP. Obecna sytuacja na rynku polskim (niemal 1/5 zainstalowanych w Polsce systemów CtP to systemy pracujšce usługowo) œwiadczy o tym, że rozwišzanie to staje się coraz bardziej popularne w naszym kraju. Usługowe naœwietlarnie CtP w Polsce to przede wszystkim studia prepress, które zmieniajšc organizację pracy (co w wielu przypadkach nie było proste, bo nie polega na zwyczajnym zastšpieniu posiadanej do tej pory naœwietlarki do filmów urzšdzeniem naœwietlajšcym płyty) zaproponowały swoim klientom dodatkowš usługę oferujšc im cały proces przygotowania do druku. Udało im się tym samym pokonać wiele trudnoœci i dopasować własnš działalnoœć do potrzeb rynku. Jednym z problemów, z jakimi borykały się outsourcingowe naœwietlarnie był fakt, że różne maszyny drukujšce wymagajš różnych rozmiarów płyt. Usługowe naœwietlanie oznaczało więc koniecznoœć magazynowania wielu formatów płyt i wyboru odpowiedniego spoœród bardzo podobnych. Wielu obecnych właœcicieli naœwietlarni usługowych obawiało się również etapu poœredniego między nimi a klientem, tj. transportu, który mógł wpłynšć na zanieczyszczenie płyty. W praktyce okazało się, że problemy te właœciwie nie istniejš, a groŸby wystšpienia tego rodzaju sytuacji (brak odpowiedniej płyty lub jej uszkodzenie podczas transportu) były mitem, co jednak nie oznacza, że właœciciele usługowych naœwietlarni nie majš problemów (majš Đ chociażby z dostarczeniem tych płyt przez dostawców w odpowiednim terminie, na co zwracali uwagę niektórzy z nich). Poza tym niezmiernie istotnš sprawš dla naœwietlarni jest precyzyjna wymiana informacji technologicznych pomiędzy niš a zleceniodawcš oraz wyraŸnie okreœlony system kontroli i akceptacji zamówienia (odbywa się to z reguły za pomocš cyfrowych wydruków próbnych). Wszystko to dlatego, że koszty błędów, jakie mogš wystšpić w naœwietlarni CtP, sš wcišż zdecydowanie wyższe od kosztów błędów, jakie mogš wystšpić w tradycyjnej przygotowalni. Ale największym problemem dla naœwietlarni CtP jest przekonanie klientów nie tylko do samej technologii, ale również do nowego systemu pracy. Wielu z nich bowiem wcišż uważa, że nie jest to system bezpieczny (klienci cišgle obawiajš się uszkodzenia płyt, a co za tym idzie Đ przestoju maszyny i ogromnych strat). Dlatego wcišż jeszcze wielu z nich ăz dalekaÓ przyglšda się usługowemu naœwietlaniu. Z drugiej strony cišgle rosnšca liczba usługowych naœwietlarni CtP œwiadczy o tym, że sytuacja ta zaczyna się zmieniać. Jak twierdzš sami właœciciele, ich klientami sš głównie klienci z regionu (to sytuacja inna niż przy CtF; tu klienci pochodzš z całej Polski), choć zdarzajš się również zlecenia z kraju, a nawet (wprawdzie sporadycznie) z zagranicy. Ci, którzy decydujš się na usługowe CtP, krokiem tym znacznie wyprzedzajš swojš lokalnš konkurencję (zresztš jest to w wielu przypadkach podstawowym argumentem, który decyduje o takiej właœnie inwestycji). Można więc mówić o regionalizacji tego rodzaju usług, mimo iż dzięki serwerom ftp i szybkim łšczom możliwe jest przekazywanie danych z każdego niemal miejsca. Jednak problemem pozostaje wcišż szybki transport. Dla klienta najważniejszy jest czas wykonania usługi, tak więc im bliżej (ze względu na czas dostarczenia naœwietlonych płyt), tym lepiej. Okazuje się również, że dla wielu naœwietlarni problemem może stać się lokalizacja. Częœć klientów nieufnie zleca prace naœwietlarni, która mieœci się w drukarni lub choćby sšsiaduje z niš, obawiajšc się, że ta druga odbierze jej zlecenia. Bywa również tak, że drukarnia, na terenie której znajduje się naœwietlarnia, niejednokrotnie zresztš będšca jej dużym klientem, podpatruje rynek naœwietlania, wykorzystuje działania promocyjne zwišzane z lokalizacjš tejże, po czym sama zakupuje system CtP. Cóż, jak się okazuje ăpolskie piekiełkoÓ nie omija również tego sektora naszego rynku. Jedna naœwietlarnia to czasem za mało Swoistym fenomenem na polskim rynku jest budowanie sieci naœwietlarni, co od kilku lat czyni właœciciel studia Fototype Zenon Niedbalski. Po Krakowie otworzył on naœwietlarnie w Gdańsku, Białymstoku i już wkrótce zostanie otwarta kolejna Đ w Rzeszowie. W warszawskiej siedzibie natomiast znajduje się ăcentrum dowodzeniaÓ sieciš. Taka sieć naœwietlarni jest w Polsce zjawiskiem zupełnie nowym. Wbrew obiegowym opiniom, że drukuje się przede wszystkim w Warszawie, okazuje się, że tak naprawdę to Warszawa zleca największy procent produkcji poligraficznej, ale w rzeczywistoœci drukowanie odbywa się poza jej granicami. Stšd mój pomysł na sieć naœwietlarni w całej Polsce Đ mówił w wywiadzie dla Poligrafiki latem ubiegłego roku Zenon Niedbalski. W stolicy najgęœciej Jednak i w stolicy jest co robić. Œwiadczy o tym chociażby przykład naœwietlarni Ergo BTL, która działa przede wszystkim na rynku lokalnym. Ergo BTL działa w sektorze prepress od pięciu lat. Od momentu powstania Đ mówi Michał Siwek, jeden ze współwłaœcicieli firmy Đ firma systematycznie rozwija się modernizujšc wyposażenie i poszerzajšc zakres œwiadczonych usług. Usługowe naœwietlanie filmów uruchomiliœmy w 2000 roku, natomiast na poczštku maja 2003 r. rozpoczęliœmy bezpoœrednie naœwietlanie płyt offsetowych w technologii CtP. Wykonywanie form drukowych tš metodš jest realizowane poprzez system fotopolimerowy Fuji Luxel Vx-9600. Ten sam system pracuje w warszawskiej firmie Semafic, która realizuje zlecenia z całej Polski. Jej główni klienci to obecnie drukarnie i wydawcy. Krzysztof Łaba Đ właœciciel firmy twierdzi, że jest to usługa korzystna przede wszystkim dla wydawców i przewiduje, że usługowe CtP będzie się rozwijać w najbliższej przyszłoœci, dlatego też mocno promuje swojš firmę nie tylko w regionie warszawskim, ale również w całej Polsce (filia firmy Semafic znajduje się rów-nież w Białymstoku, a już następna, gdzie stanie kolejna naœwietlarka Luxel Vx 9600, powstaje w Bydgoszczy). W Warszawie działa także firma Vers Print powstała w roku 1991. Wykonuje ona projekty i przygotowalnię czasopism, ksišżek, folderów i ulotek, kalendarzy, opakowań, reklam prasowych oraz stron www. Specjalizuje się w obróbce trudnych zdjęć, retuszu, montażach. Od stycznia pracuje tu system CtP firmy Screen, który został zainstalowany przede wszystkim z myœlš o klientach oczekujšcych coraz wyższej jakoœci. Region warszawski, jak widać, jest jednym z zagłębi usługowego naœwietlania płyt (podobna sytuacja ma miejsce w Poznaniu, Krakowie, Łodzi czy Trójmieœcie). Klienci Klientami naœwietlarni sš oprócz drukarń przede wszystkim graficy, agencje reklamowe i wydawcy, a to dlatego, że wiele z nich œwiadczy usługi nie tylko z zakresu przygotowania do druku, ale również pełnej realizacji poligraficznej zamówienia. Jak twierdzi Jakub Furyk, dyrektor i właœciciel firmy DjaF w Krakowie, drukarnie wolš wysyłać swoich klientów do naszej naœwietlarni i nie chcš poœredniczyć w naœwietlaniu. Tak jest im po prostu wygodniej, choć osobnš kwestiš pozostaje fakt, komu należy wystawić fakturę. Najtrudniejszš rzeczš dla wielu naœwietlarni jest edukacja klientów, co, jak twierdzš ich właœciciele, nie było i nadal nie jest łatwe, przede wszystkim ze względu na brak zaufania do samej technologii, ale również ze względu na ich przyzwyczajenia do technologii konwencjonalnej. Jak twierdzi Piotr Żółtak (Studio Partners z Kielc Đ firma działa od 1 stycznia 1990 roku i obsługuje obecnie drukarnie z regionu oraz województw oœciennych; pracuje tu system Agfa :Xcalibur 45), edukacja klientów na poczštku była drogš przez mękę, ale jak się okazało, nie wynikało to z technologii płyty, lecz z błędu maszynowego. Adam Narel, właœciciel gdyńskiej firmy Studio Spartan, mówi: Każdy klient wymaga indywidualnego podejœcia, wyjaœnienia wštpliwoœci, zwykłego pokierowania zarówno przy naœwietlaniu w technologii CtF, jak i CtP (w firmie tej pracuje system firmy ECRM). Studio Spartan powstało w 1992 roku i obecnie obsługuje przede wszystkim drukarnie z Pomorza, ale ma również klientów z zagranicy. Więcej problemów mieli właœciciele Fototype Đ Zenon Niedbalski i Ergo BTL Đ Michał Siwek. Mówi Zenon Niedbalski: Studia, które przygotowujš pliki, z zasady szybko potrafiš się dostosować do nowej sytuacji. Natomiast przekonanie klientów pokutujšce jeszcze z czasów przygotowalni tradycyjnej, że ozalid (a obecnie proof impozycyjny) jest tylko wydrukiem do kontroli marginesów, układu i kolejnoœci stron jest niesłuszne i stanowi duże zagrożenie. Wydawca przekazujšc do montażu pliki na płycie CD przekazuje tak naprawdę materiał, którego przed procesem drukowania nie ma szans zobaczyć i zatwierdzić. W tej sytuacji wszelkie wczeœniejsze wydruki zatwierdzone do druku nie majš żadnego znaczenia, gdyż pliki Đ po interpretacji przez konkretnego RIPa w konkretnym studiu czy drukarni Đ mogš ulec zmianie. Tylko wydruk wykonany po zinterpretowaniu przez RIPa dostarczonych plików i zamianie ich na bitmapy pozwala na ostateczne okreœlenie, jak będzie wyglšdała publikacja. Aby temu przeciwdziałać, należy przekazać pliki do naœwietlarni CtP i wykonać kolumnowe wydruki do ostatecznej korekty. Warunek: wydruki muszš być wykonane ze zripowanych plików na systemie, z którego zostanš naœwietlone płyty. Inny sposób to potraktowanie ozalidów (proofów impozycyjnych) jako ostatecznego wydruku do korekty, który należy dokładnie sprawdzić przed przekazaniem do drukarni. W przeciwnym wypadku wydawca może być zaskoczony tym, że np. w ksišżce na niektórych stronach brakuje fontu lub innych elementów. W naszej działalnoœci mieliœmy już przypadki, gdy wystšpiła koniecznoœć wymiany stron w całym nakładzie, a nawet przedrukowania całego nakładu. Nie można automatycznie stosować tych samych zasad w procesie cyfrowym i analogowym. Wystarczy przypomnieć, że dawniej materiałem przekazywanym do druku były diapozytywy, jakże często porównywane przez wydawcę z wydrukami zatwierdzonej do druku korekty. Czy dziœ wydawca może być pewien, że przekazany materiał jest właœciwy? Przekazujšc płytę CD może tylko wierzyć, że publikacja będzie poprawna, ale żeby to stwierdzić, należy te pliki zinterpretować, wydrukować, sprawdzić i zatwierdzić w wydawnictwie. Właœnie do tego służš obecne ăozalidyÓ (proofy impozycyjne) czy wydruki kontrolne z montażu. O zaletach technologii CtP drukarze wiedzš, ale oczekujš od niej przede wszystkim zysku na cenie płyty i tym samym wymuszajš obniżanie cen usług naœwietlarni. Niektóre z nich poddajš się tej tendencji, inne próbujš edukować swoich klientów tłumaczšc im, że drukarnia zyskuje przede wszystkim na czasie przyrzšdu maszyny, zmniejszeniu iloœci makulatury oraz na eliminacji błędów ludzkich, które powstajš podczas drukowania w tradycyjnej technologii. Drukarnia poza tym może przyjšć więcej zleceń, bo wykonuje je zdecydowanie szybciej, a co za tym idzie Đ więcej zarabia. Niektóre firmy, np. Ergo BTL czy Fischer z Katowic, niezdecydowanym klientom proponujš przeprowadzenie testu próbnego poprzez gratisowe wykonanie wydruku z płyt CtP. Takie testy Đ mówi Andrzej Fischer (Studio Fischer) Đ przekonujš naszych klientów do współpracy z nami. Sš również naœwietlarnie, które nie miały problemów z przekonywaniem swoich klientów do tej technologii. Przykładem sš Vers Print czy Studio Astra z Gdańska (firma działa od 1995 roku i obsługuje w zakresie CtP głównie firmy z regionu; przede wszystkim wydawnictwa, agencje reklamowe i drukarnie). Nasi klienci Đ mówi Danuta Dšbrowska, właœcicielka pierwszej z nich (jest to jedyna w Polsce instalacja systemu Screen wykonujšca wyłšcznie płyty na zewnštrz) Đ mogli płynnie i bez problemów przejœć od naœwietlania konwencjonalnego do CtP, ponieważ od dwóch lat wykonujemy impozycję na film, więc problemy przygotowania plików, a przede wszystkim makiet były opanowane. Uzyskanie informacji dotyczšcych umieszczenia obrazu na płycie klienci na ogół pozostawiajš nam, przekazujšc kontakt do swojej drukarni. Niewštpliwie w edukacji tej pomaga dobrze przekazana informacja, dlatego niemal każda z naœwietlarni usługowych ma szeroko rozbudowane strony internetowe, gdzie klient może odnaleŸć wszelkie potrzebne mu wiadomoœci, a przede wszystkim wskazówki, jak poprawnie przygotować pracę do naœwietlenia. CtP Đ dlaczego? Warto zaznaczyć przy okazji tego artykułu, że na inwestycje w technologię CtP i usługowe naœwietlanie decydujš się głównie firmy z branży poligraficznej (przede wszystkim drukarnie i firmy z segmentu prepress uruchamiajšce usługowe studia CtP). Wyjštkiem jest wspomniany Andrzej Fischer, do niedawna majšcy niewiele wspólnego z naszš branżš (jest osobš znanš w kręgach filatelistycznych i numizmatycznych), który w listopadzie ubiegłego roku otworzył w Bytomiu (niedawno naœwietlarnia została przeniesiona do Katowic) własnš naœwietlarnię usługowš. Kaprys czy przemyœlana inwestycja? Zdecydowanie to drugie. Działalnoœć wydawnicza, a właœciwie problemy z niš zwišzane (Andrzej Fischer wydaje katalogi znaczków i monet) skłoniły go do zainteresowania się bliżej procesem przygotowania materiałów do druku, a inwestycja w naœwietlarkę była w dużej mierze rezultatem irytacji spowodowanej opieszałoœciš zwišzanš z przygotowaniem wydawanych przez niego katalogów do druku. W naœwietlarni Andrzeja Fischera został zainstalowany pierwszy wówczas w Polsce pełnoformatowy, w pełni automatyczny system firmy Fuji Đ Luxel Vx -9600. Ale nie tylko irytacja decyduje o wyborze technologii CtP. Joanna Rausz z firmy Astra Studia Pre-press twierdzi, że decyzja o naœwietlaniu w technologii CtP była podyktowana zapotrzebowaniem rynku, Adam Narel ze Studia Spartan podkreœla szybkoœć, oszczędnoœć czasu i mniejsze koszty przygotowania form drukowych oraz znacznš poprawę jakoœci, Danuta Dšbrowska (Vers Print) mówi: Zdecydowaliœmy się na CtP, ponieważ naszym zdaniem jest to bardzo logiczne rozwišzanie (pominięcie etapu filmu i jego kopiowania na płytę) i wiedzieliœmy, że szybko wkroczy ono do polskiej poligrafii. Wiemy jednoczeœnie, że wiele drukarń nieprędko lub wcale nie pozwoli sobie na zakup naœwietlarki CtP i naszš usługę uruchomiliœmy właœnie z myœlš o nich. Wcišż jednak jeszcze klienci kierujš się przy wyborze technologii naœwietlania zlecanych prac cenš płyty CtP, która w cenniku cišgle jest wyższa niż cena filmu. Jeżeli jednak Đ mówi Michał Siwek z Ergo BTL Đ weŸmiemy pod uwagę cenę płyty konwencjonalnej, wywoływacza zużytego do wywołania tej płyty, koszt energii elektrycznej pracy kopioramy, koszt naœwietlenia filmu, wywoływacza oraz koszt i czas montażu ręcznego, to z pewnoœciš okaże się, że zdecydowanie bardziej opłacalne i szybsze jest zastosowanie technologii CtP. Co dalej? Dlatego właœciciele usługowych naœwietlarni CtP optymistycznie patrzš w przyszłoœć i nie obawiajš się, że usługowe CtP jest etapem przejœciowym, choć wielu z nich uważa, że będzie to w przyszłoœci działalnoœć niszowa. Systemy CtF Đ mówi Adam Narel ze Studia Spartan Đ sš bardziej rozpowszechnione i klienci wiedzš więcej na temat tej technologii. CtP jest wcišż nowš technologiš, choć trudno przewidzieć, jakie narzędzia programistyczne pojawiš się i rozpowszechniš na rynku. Ich postęp może zmienić obecnš sytuację i przechylić szalę na korzyœć technologii CtP. Piotr Żółtak potwierdza tę opinię. Naœwietlarnie usługowe Đ mówi Đ były, sš i będš. A że będš naœwietlać gotowš płytę, to według nas jest nieuniknione. Nikt teraz nie wróci do czasów polimerów i kalek drukowanych w drukarkach laserowych. To samo będzie dotyczyło płyty CtP i filmu z naœwietlarki. Sš jednak i tacy, którzy twierdzš, że to jednak etap przejœciowy (np. Joanna Rausz Đ Astra Studio). Niewštpliwie prowadzenie samodzielnych naœwietlarni usługowych jest obecnie wcišż bardzo dużym wyzwaniem. Wišże się to nie tylko z pozyskiwaniem nowych klientów (bo tych przybywa), ale także z rosnšcš coraz szybciej konkurencjš Đ pod koniec 2002 roku w naszym kraju funkcjonowało 8 naœwietlarni usługowych, natomiast obecnie jest ich już około 20. Wcišż jednak inwestycja w usługowe CtP niesie ze sobš element ryzyka. Można jednak przewidywać, że naœwietlarnie usługowe, i tu chyba należy dodać: regionalne naœwietlarnie usługowe, nie będš epizodem polskiej poligrafii, ale na stałe wpiszš się w jej krajobraz...