Nadążyć za Internetem
6 gru 2016 14:53

Gazety to już nie tylko tradycyjne drukowane wydania. W redakcjach powstają treści przeznaczone na różne nośniki i urządzenia, a wydawcy szukają m.in. nowych sposobów sprzedaży reklam. Branża internetowa miała dotychczas przewagę, oferując reklamodawcom możliwość płacenia tylko za efekty kampanii reklamowych. Wydawcy prasy postanowili więc pójść tą samą drogą: coraz więcej wydawnictw próbuje zarabiać pośrednicząc w sprzedaży towarów i usług, a także rozliczając się z reklamodawcami tylko za efekty oddziaływania ich anonsów. Już wkrótce taki model wypróbuje na polskim rynku jeden z wydawców: na łamach wydawanego przez niego dziennika ukazywać się będą ogłoszenia, za które wydawca otrzyma wynagrodzenie dopiero wtedy, gdy czytelnik skorzysta z oferty. Takie rozwiązanie ma przyciągać reklamodawców do prasy. Jeśli się sprawdzi, z pewnością znajdzie naśladowców. Wydawcy poszukują nowych źródeł przychodów w rezultacie zmian zachodzących na rynku. Co prawda największe dochody wciąż pochodzą ze sprzedaży powierzchni reklamowej w wydaniach drukowanych, niemniej nie są już tak duże jak kiedyś. Gazety poszły także śladem swoich czytelników do Internetu, tworząc i rozwijając własne serwisy. Największe wydawnictwa prasowe na polskim rynku mają już w sieci stabilną pozycję. Wśród 20 największych witryn znajduje się 5 wydawców prasy: Agora, Axel Springer, Grupa INFOR PL, Polskapresse i Media Regionalne. Na ich serwisy wchodzi obecnie miesięcznie ponad 30 mln użytkowników. Opracowano na podstawie „Dziennika Gazety Prawnej” z 18.08.2010