Nagroda „for typographic excellence”
6 gru 2016 14:48

Na drupa 2008 będzie miała światową premierę 54. prezentacja Type Directors Club New York (TDC). Z wewnątrzklubowego współzawodnictwa entuzjastów typografii z Madison Avenue w Nowym Jorku powstał najważniejszy na świecie konkurs dotyczący projektowania krojów pisma i grafiki. Odznaczenie przyznane przez Type Directors Club traktowane jest jako „Oskar typografii” i stanowi odskocznię do kariery oraz ważny punkt w rankingu twórców. Tam, gdzie ma miejsce prezentacja TDC, spotykają się specjaliści z dziedziny typografii i pisma w celu wymiany doświadczeń. System oceny jest demokratyczny. Każdy z siedmiu jurorów decyduje w swoim imieniu, czy praca jest warta nagrody. Jeśli tak, to wrzuca żeton do kubka przypisanego danej pracy. Zebranie więcej niż czterech żetonów oznacza przyznanie nagrody. W obecnej edycji konkursu jurorzy musieli zapoznać się z ok. 2100 pracami z 33 krajów. Więcej niż 5% pochodziło z USA, następnie z Niemiec (378), Japonii (82), Kanady (81), W. Brytanii (53) i Hiszpanii (40). Po raz pierwszy w historii TDC w konkursie brały udział prace z Indii. Poziom jest w tym roku szczególnie wysoki – ocenia Bertram Schmidt-Fridrichs, przewodniczący TDC w Niemczech. – Zakres prac obejmuje przy tym zarówno czystą reklamę, jak i kampanie polityczne czy społeczne. Są też prace dotyczące projektów graficznych wysokojakościowych czasopism, sprawozdań z działalności firm lub kalendarzy. Wśród odznaczonych są „gwiazdy” w tej dziedzinie, światowe agencje, ale także „mali”, jeszcze nieznani projektanci. I tak np. Stefan Sagmeister, uważany za gwiazdę na tej scenie, do którego klientów zaliczają się Guggenheim Museum, Time Warner czy Rolling Stones, otrzymuje nagrodę za swoją książkę. Poza tym w gronie nagrodzonych są m.in. Pentagram Design/USA i Ogilvy & Mather. Pełny wykaz zwycięzców można znaleźć w internecie: www.tdc.org. Zwiedzający targi drupa mogą się zapoznać ze wszystkimi wyróżnionymi pracami w hali 4, na stoisku F 51. Samo stoisko to przyjemność dla oka: studiujący u prof. Gertrudy Nolte w Wyższej Szkole Zawodowej w Würzburgu na fakultecie „Projektowanie” zaprojektowali je i zrealizowali w ramach pracy semestralnej wraz z mediami komunikacji i reklamy. Na podstawie informacji TDC opracował ZZ