Najnowsze trendy w technologii uszlachetniania druków
6 gru 2016 14:44

15 grudnia ub.r. w Warszawie odbyło się seminarium organizowane przez firmy PC Print i Bobst Group Polska, adresowane do klientów obu firm. Celem spotkania było zapoznanie uczestników z najnowszymi trendami w technologii uszlachetniania druków metodš tłoczenia na goršco w zastosowaniu do dekoracji etykiet i opakowań. Spotkanie rozpoczęli Piotr Cippert Đ współwłaœciciel firmy PC Print (na zdjęciu) oraz Witold Młynarczyk Đ General Manager Bobst Polska, którzy w imieniu swoich firm przywitali przybyłych goœci. Następnie pierwszy z panów przedstawił możliwoœci tłoczenia na trudnych podłożach oraz rozwišzania proponowane w tym zakresie przez firmę PC Print oraz firmę Kurz, œwiatowego lidera w produkcji folii do tłoczeń. Wspomniał o najnowszych osišgnięciach w poszukiwaniu nowoczesnych aplikacji, które prezentowane były na tegorocznej drupie. Zwrócił uwagę na koniecznoœć standaryzacji procesu produkcyjnego, która zapewnia możliwoœć osišgnięcia powtarzalnej wysokiej jakoœci powierzchni uszlachetnianej. Ma to szczególne znaczenie przy tłoczeniu trudnych wzorów na trudnych podłożach. Prawidłowe zdefiniowanie podłoża, dobór wysokiej klasy narzędzi tłoczšcych, dobór właœciwej folii przeznaczonej na konkretne podłoże, dobór farb i lakierów gwarantuje osišgnięcie oczekiwanego efektu przy zoptymalizowanych kosztach. Optymalizacja kosztów powinna uwzględniać nie tylko koszt materiałów zużywanych takich jak folia, farby i lakiery, ale również koszt odpadów produkcyjnych, co ma szczególne znaczenie w sytuacji, gdy tłoczenie foliš lub zadrukowywanie tłoczonej powierzchni farbami jest ostatnim elementem w procesie uszlachetniania powierzchni. W dalszej częœci swojego wystšpienia prelegent przedstawił rodzaje folii metalizowanych i dyfrakcyjnych dla przemysłu graficznego, wspomniał też o nowoczesnym trendzie, jakim jest zimny tłok w technice offsetowej, a także omówił korzyœci wynikajšce z zastosowania nowych rozwišzań. Kolejny prelegent Đ Bolesław Netz z firmy Bobst Group przedstawił gamę maszyn do aplikacji folii w procesie płaskim: SP 76-BM, Speria Foilmaster 102, SP 102-BMA, zwracajšc szczególnš uwagę na zalety tych urzšdzeń oraz możliwoœci ich zastosowania w kontekœcie zapotrzebowania konkretnej firmy. Prelegent przedstawił elementy, jakie drukarnia musi brać pod uwagę planujšc tego rodzaju inwestycję: wymagania klientów, rodzaje zleceń, rodzaje materiału do złocenia, potrzebnš produktywnoœć maszyny, wewnętrznš organizację firmy, perspektywiczny cel rozwoju, zwrot inwestycji, a także wizerunek firmy na rynku. Kolejna częœć seminarium poœwięcona była nowoczesnym narzędziom CNC w technologii uszlachetniania druku (tu prowadzšcym był również Piotr Cippert, natomiast przykłady trudnych aplikacji zaprezentował Zenon Łapiński, także z firmy PC Print). Następnie Gerhard Grossmann (Bobst Group) przedstawił gamę maszyn do aplikacji folii w procesie rotacyjno-płaskim i rotacyjnym: PZ, Foil-Jet 104. Ostatnia częœć spotkania poœwięcona była ochronie marki oraz zwišzanym z tym tematem propozycjom, które majš na celu jak najlepsze zabezpieczanie produktów markowych przed fałszerstwami Đ propozycje te przedstawił Piotr Cippert. Na wstępie zaznaczył, że straty roczne wynikajšce z pojawiania się podróbek towarów markowych szacowane sš na około 250 mld dolarów w skali œwiata i kwota ta stale roœnie. Jednak znacznie większš stratš dla firmy, której produkty sš podrabiane, jest utrata budowanej przez lata pozycji rynkowej. Seminarium zakończyła uroczysta kolacja, podczas której rozlosowano sympatyczne nagrody wœród uczestników spotkania; było wœród nich 5 rocznych prenumerat Poligrafiki. MD