Narzędzia dla eksportu
6 gru 2016 14:56

29 listopada br. w warszawskim Klubie Bankowca miała miejsce konferencja „Narzędzia dla eksportu. Poligrafia i opakowania”, zorganizowana przez Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga oraz Związek Banków Polskich. Przedsiębiorcy zainteresowani dynamizacją swojej sprzedaży na rynkach zagranicznych mogli uzyskać kompleksową wiedzę o istniejących środkach i programach dedykowanych eksporterom. Prezes Związku Banków Polskich Krzysztof Pietraszkiewicz otwierając spotkanie zauważył, że jeszcze nigdy na żadnej konferencji nie spotkał tak wielu przedstawicieli środowiska wspierającego i budującego polski eksport. Budowanie pozycji eksportowej to długi proces, który dynamiczny rozwój notuje dopiero od 8 lat, czyli od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Dlatego tak ważna jest współpraca z instytucjami świadczącymi doradztwo prawne już na etapie zawieranych umów, bowiem intencje zagranicznych partnerów – jak wszędzie w biznesie – nie zawsze są uczciwe. Jednocześnie Krzysztof Pietraszkiewicz zapowiedział, że wzmocnieniu ulegnie system doręczeniowo-gwarancyjny, a banki będą musiały sięgać jeszcze mocniej do różnych zabezpieczeń finansowych. Ich mechanizm ma być również bardziej przejrzysty. Patronem honorowym konferencji „Narzędzia dla eksportu. Poligrafia i opakowania” było Ministerstwo Gospodarki. Elżbieta Bodio, zastępca dyrektora w Departamencie Promocji i Współpracy Dwustronnej Ministerstwa Gospodarki dokonała prezentacji instytucji świadczących usługi wsparcia na rzecz polskich eksporterów w oparciu o środki publiczne. Przedstawiła również rządowy program wspierania eksportu. Jeśli chodzi o polski eksport, to dominującym rynkiem wciąż jest rynek niemiecki, zaś rynki wschodnie (głównie Rosja) są na dość odległej pozycji, aczkolwiek notują znacznie wyższy przyrost eksportu niż przyrost ogółem. Elżbieta Bodio przybliżyła rządowy program „Paszport dla eksportu”, adresowany do małych i średnich przedsiębiorstw, wspierający obsługę inwestorów i eksporterów. Poinformowała również, iż Ministerstwo Gospodarki posiada na różnych rynkach zagranicznych 98 placówek skoncentrowanych na wspieraniu polskiego eksportu oraz kojarzeniu partnerów biznesowych. W najbliższym czasie działania promocyjne MG będą się koncentrowały na krajach takich jak Kazachstan, Turcja, Brazylia, Algieria czy Kanada. W ich ramach promowany będzie również przemysł poligraficzno-opakowaniowy, dlatego warto skorzystać z rządowych programów wspierania eksportu. Adam Skrybant, ambasador tytularny w Departamencie Współpracy Ekonomicznej Ministerstwa Spraw Zagranicznych przybliżył formy promocji polskich przedsiębiorstw na rynkach zagranicznych oraz usługi ich wsparcia świadczone przez zlokalizowane za granicą placówki dyplomatyczne. Zapewnił również, że nadrzędnym celem reprezentowanego przez niego departamentu jest ochrona interesów polskich inwestorów na rynkach zagranicznych. Anna Madej, II Sekretarz w Wydziale Promocji Handlu i Inwestycji Ambasady RP w Moskwie zachęcała z kolei do odważniejszej współpracy z rynkiem rosyjskim, który charakteryzuje się dużym potencjałem i szkoda tę szansę oddać innym państwom. Wydział reprezentowany przez Annę Madej oferuje szerokie wsparcie w zakresie wystawiania się na targach branżowych, kojarzenia partnerów biznesowych, organizacji misji handlowych do różnych regionów Rosji, ułatwiania kontaktów z lokalnymi władzami, a także rozmaitych szkoleń. Prelegentka poinformowała, że duża część rosyjskiej wódki rozlewana jest do polskich butelek, a Polska jest 5. co do wielkości sprzedaży partnerem Rosji w zakresie materiałów drukowanych. Najbardziej wspierane przez władze rosyjskie branże to te związane z nowymi technologiami, a do nich należą m.in. maszyny poligraficzne. Anna Madej zachęcała również do współpracy z regionami, gdzie konkurencja jest znacznie mniejsza niż w obszarze moskiewskim. W 2013 roku planowane są misje do Władywostoku, Nowosybirska, Jekaterynburga oraz Kurska. Gareth Ward, redaktor naczelny brytyjskiego miesięcznika „The Print Business”, przybliżył zagrożenia i wyzwania dla druku w najbliższych kilku-kilkunastu latach. Wyraził również nadzieję, że sytuacja ekonomiczna w Europie ulegnie poprawie już w przyszłym roku. Jako dużą szansę dla przedsiębiorstw poligraficznych wskazał zbieranie danych i zarządzanie bazami – sprzedaż usług druku w połączeniu z bazą odbiorców jest znacznie łatwiejsza i nieporównywalnie bardziej opłacalna. Łukasz Matuszewski z Departamentu Wsparcia Innowacyjności Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości przybliżył instrumenty wsparcia eksportu oferowane przez PARP, natomiast Anna Pawlak, dyrektor Biura Polis i Gwarancji Gwarantowanych przez Skarb Państwa KUKE SA zachęcała do bezpiecznego eksportu ze wsparciem Skarbu Państwa. Halina Wiśniewska – dyrektor zarządzająca Pionu Poręczeń, Gwarancji i Wsparcia Eksportu Banku Gospodarstwa Krajowego opowiedziała o instrumentach finansowania polskich towarów i usług w ramach rządowego programu wspierania eksportu. Licznie reprezentowanemu podczas konferencji środowisku bankowo-rządowemu Jacek Bajger, partner w KPMG przybliżył raport „Rynek poligraficzny w Polsce” w kontekście roli eksportu. Drugi blok prezentacji należał do instytucji komercyjnych, wspierających rozwój polskiego eksportu w konfrontacji z potrzebami przemysłu poligraficzno-opakowaniowego. Piotr Soroczyński, główny ekonomista KUKE SA przedstawił sytuację branży poligraficznej na wybranych rynkach oraz podstawowe narzędzie oceny ryzyka w eksporcie, czyli rating. Leszek Czarny, reprezentujący Kancelarię Radców Prawnych L. Czarny, W. Budny opowiedział o bezpieczeństwie prawnym w eksporcie w zależności od kierunków oraz o możliwościach redukcji zagrożeń na rynkach podwyższonego ryzyka. Czesław Cierech z tej samej kancelarii skupił się w szczególności na Rosji jako na rynku podwyższonego ryzyka. Robert Dunaj, dyrektor biura marketingu Euler Hermes przybliżył zagadnienia ubezpieczeń należności, zaś Edyta Gogacz – dyrektor Centrum Trade Finance i Faktoringu Deutsche Bank PBC SA skoncentrowała się na instrumentach finansowania eksportu. AN