Narzędzia web-to-print B2B kontra B2C – jaka jest między nimi różnica?
22 kwi 2020 12:20

Kusząca perspektywa pozyskania nowych klientów online oraz „efekt Amazona” zmuszają wielu dostawców usług drukarskich do poszukiwania rozwiązań web-to-print. Aby można było opracować, a następnie zrealizować odpowiednią strategię, niezbędne jest jednak zrozumienie różnic między witrynami web-to-print B2C i B2B.

Kusząca perspektywa pozyskania nowych klientów online oraz „efekt Amazona” zmuszają wielu dostawców usług drukarskich do poszukiwania rozwiązań web-to-print. W rzeczywistości jednak tworzenie witryn do e-handlu w celu dotarcia do nowych klientów jest o wiele trudniejsze niż się wydaje, a przy tym drogie – często najlepiej jest więc obrać za punkt wyjścia dotychczasowych klientów. Na dłuższą metę można zdecydować się na oferowanie obu wariantów działania, ale zrozumienie różnic między witrynami web-to-print B2C i B2B okazuje się niezbędne, aby można było opracować, a następnie zrealizować odpowiednią strategię. 

Najistotniejsze uwarunkowaniadla rozwiązań B2B W2P

– Łatwość dostosowywania, kreowania marki i tworzenia witryn do e-handlu – dostawcy usług potrzebują możliwości szybkiego i wydajnego tworzenia nowych witryn. Czy to na etapie przedstawiania oferty, czy też w fazie podejmowania zobowiązań – szybkie tworzenie sprawnie działających witryn ma kluczowe znaczenie. Zaawansowane narzędzia oparte na szablonach powinny umożliwiać pracę witryn do e-handlu na platformach stacjonarnych, tabletowych i mobilnych – i choć niektóre projekty będą nieuchronnie wymagały dostosowania, większość z nich powinna być obsługiwana od razu.

– Elastyczne narzędzia do zarządzania centrami kosztów i zleceniami zakupu – transakcje B2B rzadko są opłacane natychmiast, zazwyczaj wiążą się z wcześniejszymi negocjacjami warunków płatności. Niezwykle istotne jest, aby dos- tawca usług mógł dostarczać dokładne i konkretne informacje rozliczeniowe, odzwierciedlające strukturę organizacyjną firmy, której sprzedaje swoje usługi, w tym również na etapie fakturowania.

– Narzędzia do raportowania dostępne dla klientów – w dużych organizacjach klienci często zwracają się z prośbą o udostępnienie raportów międzywydziałowych, aby móc przedstawić sprzedaż w rozbiciu na artykuły, działy, użytkowników itp. Jeśli przy wykorzystaniu posiadanych narzędzi nie można utworzyć raportów niestandardowych, trzeba będzie później poświęcić dużo czasu na ręczne generowanie tych informacji dla klientów.

– Opcje integracji – integracja z technologią klienta w przypadku takich funkcji jak pojedyncze logowanie czy bardziej zaawansowane śledzenie zamówienia ma kluczowe znaczenie, umożliwiając bardziej zautomatyzowaną i bezproblemową obsługę użytkownika końcowego, co z kolei zapewni szersze zastosowanie i wykorzystanie danej platformy.

 Najistotniejsze uwarunkowania dla rozwiązań B2C W2P

– Elastyczne narzędzia do konfiguracji i projektowania witryn – witryny B2C mają zupełnie inny charakter i znacznie trudniej się je tworzy. Wymagają one elementów promocyjnych, takich jak banery dynamiczne czy wyskakujące okienka, dzięki którym można nakłonić kupujących/nabywców do dokonania zakupu. Dobre witryny B2C wyświetlają również zbiór polecanych produktów, stworzony na podstawie analizy elementów oglądanych przez użytkownika, oferując ponadto narzędzia umożliwiające klientom dodawanie recenzji i ocenianie produktów. Elementy nawigacyjne nie powinny wymagać tworzenia całych stron, a klienci powinni mieć możliwość szybkiego i łatwego podglądu elementów – bez zagłębiania się w kolejne podstrony. Narzędzia wyszukiwania muszą działać bezproblemowo, umożliwiając użytkownikom szybkie i łatwe wyszukiwanie produktów. Witryny powinny być również wyposażone w zaawansowane narzędzia takie jak obsługa porzuconego koszyka – tak więc gdy kupujący pozostawiają produkty w koszyku, nie dokonując transakcji, powinni zostać o tym powiadomieni i poproszeni o sfinalizowanie zakupu w późniejszym czasie.

– Proste w obsłudze procesy nawigacyjne i kasowe – mówiąc o e-handlu B2C często zadajemy sobie pytanie: „czy to rozwiązanie przeszło test Amazona?” Firma Amazon jest postrzegana jako standard w branży e-handlu B2C – dlatego jeśli Twoja strona nie jest tak samo łatwa i intuicyjna w obsłudze jak serwis amerykańskiego potentata, Twoi klienci będą sfrustrowani. Zminimalizowanie liczby kliknięć potrzebnych do przejścia z jednego etapu do kolejnego, przy jednoczesnym zastosowaniu jasnych, prostych i łatwych do zrozumienia kroków sprzedaży – zwłaszcza tam, gdzie wymagana jest zaawansowana konfiguracja produktu – ma kluczowe znaczenie.

– Zrozumiałe i łatwe w użyciu narzędzia podglądu produktów – dla e-handlu wyzwaniem numer jeden jest zapewnienie kupującego, że dostanie dokładnie to, co kupuje. Może to być trudne w przypadku odzieży lub towarów konsumpcyjnych, a jeszcze trudniejsze – w przypadku towarów drukowanych. Podglądy produktów muszą być duże, wyraźne, z możliwością powiększenia, powinny obsługiwać wiele kątów i dawać klientom pewność, której potrzebują, by sfinalizować transakcję.

– Narzędzia umożliwiające klientowi samodzielną obsługę serwisu – tak jak w przypadku „testu Amazona” klienci oczekują, że będą mogli zalogować się na swoje konto, śledzić zamówienia czy aktualizować informacje osobiste takie jak adresy i metody płatności. Obecnie większość klientów preferuje samodzielne zarządzanie – zwłaszcza swoimi profilami online: konieczność dzwonienia do pracowników firmy w celu wykonania najprostszych zadań tego rodzaju spowoduje, że Twój zespół będzie mieć związane ręce, a zarówno pracownicy, jak i klienci będą odczuwać frustrację.

– Narzędzia SEO – jeśli klienci nie mogą Cię znaleźć, nie będą w stanie robić z Tobą interesów. Skuteczność e-handlu B2C polega zarówno na dokładnym wyszukiwaniu, jak i na funkcjonalności. Jeśli strony Twoich produktów nie będą poprawnie indeksowane przez główne wyszukiwarki (takie jak Google czy Bing), rozwój Twojej firmy napotka trudności. Narzędzia SEO powinny działać na poziomie produktu – ponadto zasady/wytyczne SEO nieustannie się zmieniają, tak by zapewnić kupującemu/wyszukującemu optymalną obsługę – Twoja platforma będzie wymagać więc aktualizacji, aby można było ją dostosowywać do tych zmian.

– Kompatybilność z urządzeniami mobilnymi/tabletami – rozumie się samo przez się, że witryny B2C bezwzględnie MUSZĄ działać poprawnie na urządzeniach mobilnych – ze względu na to, że większość ruchu internetowego odbywa się obecnie z wykorzystaniem urządzeń mobilnych, a ludzie dokonują coraz większej liczby transakcji właśnie z poziomu urządzeń mobilnych, oczekując jednocześnie łatwości takich działań.

Właściwe podejście zależy od celów, jakie zamierzasz osiągnąć – musi ono przy tym uwzględniać Twoją zdolność do konkurowania na rynku dzięki produktowi lub usłudze, które są na tyle unikatowe i wyspecjalizowane, aby się wyróżnić, bądź też do konkurowania lepszą ceną. To ostatnie staje się coraz trudniejsze, ponieważ trzeba konkurować z dużo większymi, wysoce skonsolidowanymi dostawcami. Dzięki ukierunkowaniu na dotychczasowych klientów zyskujesz możliwość zapewnienia im wysoce zindywidualizowanych i zintegrowanych zakupów, chroniąc ich przed konkurencją i tworząc wartościowe, powtarzalne źródła dochodów.

Opracowanie: AN