Naukowe spotkania księgoznawców
6 gru 2016 14:42
W rodowisku księgoznawców odbywa się w ostatnim czasie dyskusja o przyszłoci tradycyjnej formy ksišżki. Naukowcy zapraszajš do wspólnych rozważań praktyków: poligrafów, wydawców, grafików albo też programistów. Właciwa prognoza rozwoju ksišżki jest o tyle ważna, że w obliczu szybkich zmian współczesnej technologii trzeba na nowo okrelić obszar badań bibliologicznych i działań dydaktycznych na uczelniach.
Zainteresowanie bibliologów siłš rzeczy skupia się na problematyce kształtowania formy materialnej współczesnej ksišżki. Chodzi tutaj zarówno o ksišżkę jako przedmiot o okrelonych cechach fizycznych i estetycznych, jak i o jej funkcję Đ miejsce wród nowoczesnych rodków komunikacji intelektualnej.
Typografia komputerowa. Prepress. Perspektywy i zagrożenia
Pod takimi hasłami odbywała się w dniach 17-19 padziernika 2002 w Lšdku Zdroju międzynarodowa konferencja naukowa przygotowana przez Instytut Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Wrocławskiego. Dyrektorem i moderatorem tej ciekawej i dobrze zorganizowanej konferencji był prof. Janusz Sowiński, a sprawnym sekretarzem dr Marta Pękalska.
Wród referentów i dyskutantów zaproszonych przez wrocławski Instytut i jego dyrektora Đ prof. Małgorzatę Komzę Đ znaleli się specjalici z różnych dziedzin i orodków akademickich. Bibliologów z Uniwersytetu Jagiellońskiego reprezentował prof. Jan Pirożyński, Uniwersytet Łódzki Đ prof. Janusz Dunin, a Politechnikę Warszawskš dr Ewa Mudrak Đ dyrektor Instytutu Poligrafii.
Szczególnymi goćmi byli profesorowie Ihor Myklushka, Ihor Shabliy i Orest Khamula ze Lwowa, z Ukraińskiej Akademii Drukarstwa. Przygotowali oni trzy referaty dotyczšce nowoczesnych wydawnictw medialnych, ogólnoeuropejskiego programu ăTempus TacisÓ oraz sporo wnieli do dyskusji o dydaktyce. W lwowskiej Akademii Drukarstwa rozwijane sš zajęcia z przedmiotów technicznych i technologicznych równolegle z przedmiotami dotyczšcymi projektowania graficznego i typografii (m.in. projektowania pism drukarskich).
A oto niektóre z referatów tej konferencji:
Ľ Czy rzeczywicie koniec ery Gutenberga. Uwagi o perspektywach tradycyjnej formy ksišżki Đ Jana Pirożyńskiego;
Ľ Komunikacja w Internecie Đ Agnieszki Tomczak;
Ľ Czy Gutenberg był pierwszym detepowcem Đ Janusza Sowińskiego;
Ľ Metody wizualizacji dokumentów XML Đ Rafała Lewandowskiego;
Ľ Formaty przyszłoci dla wydawnictw medialnych Đ Ihora Myklushki;
Ľ Przeszłoć i przyszłoć kształcenia edytorów w Polsce Đ Marty Pękalskiej;
Ľ Muzeum Drukarstwa Warszawskiego Đ Michała Horoszewicza;
Ľ Muzea sztuki ksišżki Đ Małgorzaty Komzy;
Ľ Współczesna typografia komputerowa Đ Henryka Żeligowskiego;
Ľ Badania procesów nawietlania w prepress Đ Oresta Khamuli;
Ľ O fontach komputerowych Đ Andrzeja Tomaszewskiego;
Ľ Niewidoczne sygnatury w zabezpieczaniu dokumentów elektronicznych i drukowanych Đ Arkadiusza Libera;
Ľ Typografia współczesna w kontekcie historii i tradycji Đ Joanny i Artura Bielów.
Zapraszajšc na konferencje organizatorzy pisali: ăObserwujemy pewnš dezintegrację rodowisk zajmujšcych się redagowaniem i kształtowaniem dokumentów. [...] Założeniem jest umożliwienie wymiany poglšdów wszystkich tych, którzy współtworzš współczesny dokumentÓ. Otóż okazało się, że całe gremium wręcz garnie się do integracji i przynajmniej w tym względzie cel spotkania został osišgnięty. Pomogły w tym: życzliwoć i sympatia uczestników, doskonałe warunki pobytu, przepiękna sudecka jesień i właciwe merytoryczne przygotowanie wszystkich bioršcych udział w sesjach.
Uczestnicy konferencji chętnie wymieniali swoje poglšdy nie tylko na sali posiedzeń, ale też w kuluarach, nawet podczas pięknej wycieczki do Jaskini Niedwiedziej w masywie nieżnika.
Materiały z konferencji zostanš wkrótce opublikowane drukiem przez wrocławski Instytut Bibliotekoznawstwa. Fama niesie, że konferencja ma szansę stać się imprezš cyklicznš.
Współczesna sztuka ksišżki
Niewiele póniej, 5 listopada 2002 odbyła się w Warszawie w gmachu gocinnej Biblioteki Narodowej konferencja Oddziału Warszawskiego Polskiego Towarzystwa Bibliologicznego, Instytutu Informacji Naukowej i Studiów Bibliologicznych Uniwersytetu Warszawskiego oraz Fundacji Info XXI.
Konferencję otworzyła prof. Barbara Bieńkowska Đ prezes PTB, podkrelajšc przełomowy dla historii ksišżki rozwój technologiczny obecnej doby.
Pierwszš sesję, którš poprowadził dr Jacek Puchalski, rozpoczęła prof. Małgorzata Komza referatem Współczesna sztuka ksišżki Đ problematyka bibliologiczna. Znakomitym uzupełnieniem tego teoretycznego wywodu było wystšpienie znanego grafika Đ prof. Lecha Majewskiego Współczesna sztuka ksišżki Đ problematyka artystyczna. Demonstrujšc kilkadziesišt projektowanych przez siebie ksišżek, Lech Majewski przedstawiał własne założenia projektowe i estetyczne, a także uwarunkowania w poligraficznej produkcji ksišżek artystycznych. Trzeba tu z przykrociš stwierdzić, że większoć z nich została wydrukowana za granicš.
Piękna ksišżka we współczesnym wiecie, czyli diabeł tkwi w szczegółach to tytuł kolejnego referatu Michała Hilchena Đ znanego księgoznawcy-bibliofila. Następnie Marianna Banacka mówiła o Roli estetyki w upowszechnianiu ksišżki.
Pierwszš sesję zakończyła ożywiona dyskusja na temat estetycznego stanu polskiej ksišżki i jakoci krajowej poligrafii.
Drugš sesję prowadziła prof. Małgorzata Komza oddajšc głos praktykom. Jako pierwsza mówiła graficzka Małgorzata Karkowska, która przedstawiła Założenia estetyczne w działalnoci wydawniczej Bertelsmann Media. To dobrze przygotowane i ilustrowane przykładami okładek wystšpienie sprowokowało burzliwš dyskusję na temat kompleksowego projektowania ksišżek. Takiego projektowania, w którym liczš się nie tylko oszczędnoć produkcji i zysk wydawcy, ale także komfort czytania i kształtowanie czytelniczych gustów.
Znana ilustratorka ksišżek Krystyna Lipka-Sztarbałło w referacie Słoń a sprawa polska czyli o ăBologna ChildrenŐs Book Fair 2003Ó przedstawiła bolšczki rodowiska krajowych grafików-ilustratorów i ich własne działania promocyjne, konieczne na zdominowanym przez kiczowate zagraniczne przedruki rynku ksišżek ilustrowanych. Mówiła o konkursie ăPro BoloniaÓ zainicjowanym już w 2000 roku i innych staraniach w celu stworzenia wystawy dzieł polskich ilustratorów podczas Targów Ksišżki Dziecięcej w Bolonii, gdzie Polska ma być honorowym gociem, i biurokratycznych kłopotach z tym zwišzanych.
Wreszcie na koniec Jadwiga Tryzno w swoim referacie Znaczenie Muzeum Ksišżki Artystycznej w Łodzi, słuchanym przez wszystkich z wielkš uwagš, omówiła formy działalnoci tej niezwykłej placówki kulturalnej założonej przez Jadwigę i Janusza Tryznów. Jednym z najważniejszych przejawów artystycznej działalnoci Tryznów i ich przyjaciół sš ksišżki wydawnictwa Correspondance des Arts. Czytelnicy Poligrafiki mogš się z nimi zapoznać poprzez ładnie i zręcznie zaprojektowanš stronę internetowš Muzeum Đ www.book.art.pl.
Czy można już dzisiaj podsumować w jaki sposób dwie imprezy? Czy rzeczywicie okreliły, choćby z grubsza, rzeczywiste zagrożenia czyhajšce na ksišżkę w dzisiejszych czasach?
Chyba jednak nie do końca się to udało. Na temat formy przyszłej ksišżki różnice zdań były doć znaczne. Ale inaczej być nie mogło, bowiem futurologiczne przewidywania majš w sobie więcej z wróżbiarstwa niż z nauki. Jednoczenie u prognozujšcych było widać różnice w miałoci wizji i często odmienny punkt widzenia. Natomiast w nauce niezwykle istotne i ważne jest postawienie pytania Đ kwestii do wyjanienia oraz jasne sprecyzowanie założeń wstępnych dyskusji i stanowisk dyskutantów. I tutaj obie konferencje pewnie spełniły oczekiwania uczestników.
Przy tym okazało się, że projektowanie wydawnicze i ksišżka artystyczna majš się całkiem dobrze. Korzystajš one z nowoczesnych narzędzi prepress i technologii poligraficznych, o jakich się naszym antenatom nie niło. Rzecz w tym, aby robić to fachowo i dobrze, nie zapominajšc przy tym, że ksišżka jest nie tylko obiektem estetycznym, ale przede wszystkim służy do czytania.