W ostatnich latach Sericol opracowywał systemy farb dla wielu znanych wytwórców urządzeń do druku cyfrowego. Dzięki takiej adaptacji chemii swoich farb, by dokładnie odpowiadała charakterystyce każdej maszyny drukującej, firma stworzyła farby rozpuszczalnikowe Color+ do drukarek cyfrowych dużego formatu, w tym Scitex, Vutek, NUR, DGI i Mimaki.
Produkcja farb Color+
Typ farb Color+ został opracowany i jest produkowany w Wielkiej Brytanii, w specjalnie wybudowanych zakładach Sericola, które otwarto w 2005 roku. Wszystkie produkty są wytwarzane w oparciu o procesy kontrolne ISO (zarówno 9001, jak i 14001), które obejmują wszystkie aspekty produkcji, od projektu i formuły do zapewnienia jakości. Przy wytwarzaniu farb Color+ zastosowano technologię Micro V Ultra Fine Dispersion będącą własnością firmy Sericol, która pierwotnie została opracowana dla farb typu jet utwardzanych promieniowaniem UV. Udało się z powodzeniem przetransferować tę technologię wytwarzania na farby rozpuszczalnikowe. Punktem krytycznym każdej drukarki jest tolerancja niskiej lepkości farby, aby więc zapobiec zatykaniu się głowicy maszyny drukującej, cząstki zawarte w farbie muszą być niezwykle drobne. Pigmenty w farbie Color+ są rozdrobnione do wielkości poniżej 1 mikrona, a cząstki 90% surowców są mniejsze od 0,4 mikrona. W procesie produkcyjnym następuje skrupulatne rozdrabnianie cząstek pigmentów. Jest to proces ciągły trwający 16 godzin, w czasie którego od początkowej wielkości 50 mikronów schodzi się poniżej jednego mikrona. W celu lepszego zobrazowania można powiedzieć, że zaczyna się od ziarnka soli, a kończy na cząstce kilka razy mniejszej od ludzkiej komórki. Wszystkie nasze techniki dyspersyjne były opracowywane we własnych zakładach, przy zastosowaniu specjalnie adaptowanych młynów, których celem było roztarcie pigmentów dokładnie tak, jak to założyliśmy – mówi Christine Russell, szef działu badawczo-rozwojowego farb rozpuszczalnikowych do druku cyfrowego. – Dają nam one pełną kontrolę nad nasyceniem barw i jednolitością rozmiarów cząstek. Color+ oferuje dyspersję najdrobniejszych cząstek, jakie udało się osiągnąć w farbach rozpuszczalnikowych do druku cyfrowego dostępnych na rynku. Miałkość drobin i dyspersja pigmentu w farbie wywierają znaczny wpływ na barwę i jakość farby oraz na same głowice drukujące. Z jednej strony duża ilość pigmentu w recepturze daje pełny, żywy kolor farbie, ale kiedy cząstki tego pigmentu są zbyt duże, to spowoduje, że głowica będzie podatna na zapychanie. Część przeprowadzanych przez firmę Sericol badań obejmuje testy jakościowe produktów konkurencji. Tylko jeden z dziesięciu produktów konkurencyjnych zdołał przejść przez test filtra (własny filtr Sericola), który jest świadectwem spełnienia standardów Sericola ustanowionych w celu zachowania jednolitości i dokładności poszczególnych materiałów wchodzących w skład farby. Z powodu tak dokładnych standardów wymaganych w druku cyfrowym zapewnienie jakości jest istotną częścią procesu produkcji. W procesie Sericola stosowane są ultragęste filtry, których standard odpowiada tym stosowanym w przemyśle farmaceutycznym. Każda partia wyprodukowanego towaru jest dokładnie badana w celu potwierdzenia jakości, a co ważniejsze – braku różnic pomiędzy partiami produkcji.
Precyzyjna struktura farb
W farbach Color+ ilość i rodzaj zastosowanych pigmentów decydują, że kolory są mocniejsze i żywsze. W rzeczywistości w Color+ stosuje się te same pigmenty, które przygotowano do serii farb Sericola Uvijet utwardzanych UV dających żywe kolory o przedłużonej trwałości przy ekspozycji na zewnątrz. Wydrukowane prawidłowo barwy nie powinny zblaknąć przez okres trzech lat w klimacie półkuli północnej. Jest to właściwość objęta gwarancją Sericola. Co ważniejsze, pozwala to również klientom zmniejszyć zużycie farb o 10-20%, przy zachowaniu lub nawet poprawieniu pełnego asortymentu barw. Inną korzyścią wynikającą z charakterystyki dyspersji farb Color+ jest znacznie rzadsze zapychanie się głowicy drukującej. W konsekwencji użytkownik ma mniej przestojów przeznaczonych na czyszczenie głowicy i niszczy się mniej farby. A ponieważ mniej elementów zapychających oznacza niższe ciśnienie w głowicy, to wydłuża się również czas jej pracy. Kolejną zaletą jest szybsza praca drukarki przy osiągnięciu tej samej jakości, a miałkość drobin również oznacza dłuższy czas pracy filtrów, co w rezultacie daje oszczędność kosztów i czasu przestoju związanego z ich wymianą. Jednym z głównych zarzutów operatorów drukarek dotyczących jakości farb jest problem prążkowania. Klienci używający Color+ informują jednak, że wykonywane przez nich w normalnej jakości druki są znacznie lepsze od tych uzyskanych w trybie wysokojakościowym przy użyciu farb konkurencyjnych.
Perspektywy długoterminowe
Zmiana farb nieuchronnie łączy się z pewną dozą kłopotów i ryzyka. Zabiera cenny czas produkcji, ponieważ trzeba wyłączyć maszyny, opróżnić je z resztek farb, przepłukać i napełnić nowymi. Być może konieczne jest też nowe profilowanie, ponieważ te farby są inne. Ale zwrot w kategoriach wydajności, niezawodności i jakości znacznie przewyższa początkowe niedogodności. Ten fakt wyjaśnia szybką ekspansję farb Color+. Na dłuższą metę zainteresowanie farbami UV w segmencie druków graficznych dużego formatu będzie rosło – mówi Gary Barnes, dyrektor handlowy firmy Sericol ds. rynku wielkoformatowego druku cyfrowego. – Z doświadczeniem w produkcji takich farb jak Uvijet Sericol zajmuje dobrą pozycję, by ten rynek zaopatrywać. Możemy dostarczać klientom farby, których używają dzisiaj, ale również te farby, których będą potrzebować jutro. My nigdy nie zakładamy, że dany produkt jest w wersji ostatecznej. Zawsze dążymy do tego, by być najlepszą marką na rynku, oferującą najszerszy wachlarz barw i farby o najlepszych właściwościach, w kategoriach rzetelności.