W dniach 17-21 stycznia br. w Las Vegas odbyła się kolejna, 22. już edycja konferencji użytkowników rozwiązań amerykańskiego koncernu EFI Connect 2022. Po roku przerwy wydarzenie ponownie odbyło się „na żywo” i stanowiło pierwszą okazję do ujawnienia szczegółów dotyczących sprzedaży działu oprogramowania eProductivity Software (EPS) funduszowi private equity Symphony Technology Group (STG). Zaprezentowano również nową strategię firmy EFI, która skupi się na rozwoju cyfrowej technologii atramentowej w różnych segmentach rynku poligraficzno-opakowaniowego oraz kontrolerach Fiery. Ujawniono – choć bez szczegółów – kilka premier produktowych, których dostawcy usług druku mogą spodziewać się w tym roku. Zaprezentowane technologie, przeprowadzone szkolenia i wyjątkowi prelegenci Connect 2022 uczynili tę edycję jedną z najbardziej dynamicznych i wyczekiwanych konferencji w 22-letniej historii tego wydarzenia.
Dział oprogramowania w nowych rękach
5 stycznia br. amerykański koncern EFI poinformował o finalizacji sprzedaży działu eProductivity Software (EPS), zajmującego się oprogramowaniem workflow i MIS dla branży poligraficzno-opakowaniowej funduszowi private equity Symphony Technology Group (STG) z siedzibą w Palo Alto w Kalifornii. EPS należy do uznanych na świecie rozwiązań w zakresie oprogramowania do planowania zasobów przedsiębiorstwa (ERP) oraz oprogramowania biznesowego i produkcyjnego, które zostało stworzone z myślą o wzmocnieniu branży opakowań i druku. Zintegrowane i zautomatyzowane rozwiązania dostępne pod marką eProductivity mają na celu umożliwienie wzrostu przychodów oraz zwiększenie wydajności operacyjnej i produkcyjnej. eProductivity Software ma siedzibę w Pittsburghu w Pensylwanii oraz liczne biura na całym świecie. Na skalę globalną obsługuje ponad 4000 klientów we wszystkich kluczowych branżach związanych z pakowaniem i drukiem, w tym między innymi w sektorach: opakowań składanych i z tektury falistej, etykiet, opakowań giętkich, druku komercyjnego, w publikacjach, wysyłce i grafice ekspozycyjnej. Wsparcie ze strony firmy STG ma przyspieszyć rozwój EPS jako samodzielnej firmy poprzez inicjatywy mające na celu pogłębienie i poszerzenie jej możliwości oraz dalsze wzmocnienie jej pozycji na rynku. Ten strategiczny krok w kierunku stania się niezależną firmą umożliwia nam wnoszenie większej wartości dla naszych klientów, a także całej branży poligraficzno-opakowaniowej, poprzez rozszerzenie współpracy z kluczowymi graczami w branży – powiedział Gaby Matsliach, dyrektor generalny eProductivity Software. – Oczywiście będziemy kontynuować ścisłą współpracę z naszymi przyjaciółmi z EFI. Ponadto przyspieszymy inwestycje w postęp technologiczny i modernizacje, rozwiniemy partnerstwa z klientami oraz zaangażujemy się we wspieranie globalnego wzrostu branży poligraficzno-opakowaniowej.
Razem, ale osobno
Pierwszą okazją do prezentacji nowej strategii firmy EPS była odbywająca się w Las Vegas w dniach 17-21 stycznia br. konferencja użytkowników rozwiązań firmy EFI – Connect 2022. Gaby Matsliach przedstawił więcej szczegółów na temat przesłanek przejęcia przez STG i połączył się zdalnie z Billem Chisholmem, partnerem zarządzającym STG, który potwierdził, że nie ma planów fuzji EPS z żadną inną istniejącą firmą i podkreślił, że za decyzją o akwizycji stoją pozytywne opinie wyrażane przez obecnych klientów oraz potencjał i talent zespołu EPS. Fakt, iż STG jako fundusz koncentruje się wyłącznie na firmach specjalizujących się w oprogramowaniu, ma dla nas wielką wartość, a zyskana niezależność umożliwi nam integrację z firmami innymi niż EFI, przy jednoczesnym zachowaniu bliskich relacji z koncernem, z którego się wywodzimy – powiedział Gaby Matsliach. – Obecne produkty będą fundamentem dla przyszłości, która jest w bezpiecznych rękach. Nowy prezes wykonawczy Marc Olin po blisko dwóch latach powraca do EPS, co jest dla nas swoistym wotum zaufania.
Istnieją potencjalne możliwości dalszych akwizycji, a także poszerzenia zakresu istniejących aplikacji poprzez wszelkiego rodzaju wtyczki, jak również zwiększenia zasięgu geograficznego nowej firmy – zdradził Marc Olin.
Bezprecedensowe możliwości
Dzięki sprzedaży EPS firma EFI może z kolei skoncentrować inwestycje w działy Inkjet i Fiery, aby wykorzystać możliwości rozwoju w istniejących segmentach działalności firmy, a także rozszerzyć ją na rynki, które rozpoczynają transformację w kierunku technologii cyfrowej. Nigdy wcześniej nie byliśmy tak zafascynowani możliwościami rynku przemysłowego druku atramentowego i naszą zdolnością do wykorzystania Fiery, wiodącej technologii Digital Front End (DFE) dla kolorowego druku cyfrowego, w celu kontynuowania transformacji analogowo-cyfrowej we wszystkich segmentach drukowania o wysokiej wartości dodanej, jednocześnie obsługując nowe obszary, takie jak e-commerce, direct-to-garment i inne szybko rozwijające się segmenty – powiedział Jeff Jacobson, dyrektor generalny i prezes koncernu EFI. – Dokonujemy znaczących inwestycji, aby pozostać liderem na rynkach opakowań i tektury falistej, grafiki reklamowej, tekstyliów oraz materiałów budowlanych i dekoracji. Potencjał szybko rozwijających się rynków przemysłowego druku atramentowego jest dla nas bodźcem do przyspieszenia inwestycji w wiodące na rynku produkty i usługi, które napędzają transformację analogowo-cyfrową. Przemysłowe drukowanie atramentowe to jedna z największych możliwości, jakie widziałem w ciągu 35 lat mojej pracy w tej branży. Sprzedaż działalności związanej z oprogramowaniem zapewnia naszym zespołom ds. przemysłowego druku atramentowego i Fiery koncentrację, która zapewni im najlepszą pozycję do osiągnięcia sukcesu.
Przyszłość druku to druk cyfrowy, a ta reorganizacja umacnia pozycję EFI jako lidera technologicznego i przyspiesza wzrost innowacyjności firmy jako dostawcy wiodących na świecie drukarek cyfrowych dla rynków opakowań i tektury falistej, grafiki reklamowej, tekstyliów oraz materiałów budowlanych i dekoracji – potwierdził Scott Schinlever, dyrektor operacyjny i dyrektor generalny EFI Ink-jet. – Dzięki temu nasi klienci będą mogli produkować więcej w krótszym czasie, przy mniejszym nakładzie pracy, w wyższej jakości i przy mniejszym wpływie na środowisko naturalne, a my będziemy mogli wykorzystać naszą wiedzę i doświadczenie w zakresie druku atramentowego w nowych, obiecujących zastosowaniach rynkowych.
Nie zabrakło debiutów
Podczas konferencji EFI Connect 2022 dyrektor technologiczny firmy, Doug Edwards zdradził, że w tym roku premierę będzie miała najszybsza wieloprzebiegowa maszyna drukująca XT dla grafiki ekspozycyjnej i podkreślił, że będzie to ważny rok dla branży opakowań, dla której również zaplanowano kilka nowych produktów, w tym drugą generację maszyn EFI Nozomi, które zaoferują wyższą niezawodność i płynną pracę dzięki usprawnionej konstrukcji oraz bardziej kompaktowe rozmiary przy prędkości co najmniej 75-100 m/min. Podczas wydarzenia prezentowano ofertę wiodących produktów do druku atramentowego, w tym nową drukarkę produkcyjną EFI Pro 30h UV LED o szerokości 3,2 m, stanowiącą połączenie szybkości i wydajności, co czyni ją idealnym rozwiązaniem hybrydowym dla firm, dla których produkcja grafiki wystawowej jest szansą na rozwój. Zaprojektowana, aby zapewnić szersze możliwości zastosowań, wszechstronność i potencjał zysku, maszyna maksymalizuje wydajność poprzez drukowanie dużych lub wielu małych płyt w sposób ciągły. Przejście z nośników sztywnych na giętkie jest bardzo proste, a EFI Pro 30h może drukować na dwóch rolach, zapewniając użytkownikom wysoką wydajność i możliwość realizacji wielu zadań jednocześnie. Po raz pierwszy pokazano także na żywo nowy, cyfrowy system EFI Fiery FS500 Pro – najbardziej zaawansowany serwer druku w ponad 30-letniej historii EFI – oraz EFI Fiery Impress DFE, skalowalny, elastyczny serwer i rozwiązanie do zarządzania kolorem dla aplikacji atramentowych do druku etykiet oraz opakowań, a także dla linii produkcyjnych drukujących zmienne dane. EFI Connect był również miejscem debiutu innowacyjnego produktu prepress dla firm z branży grafiki reklamowej – oprogramowania EFI Fiery Prep-it do przygotowania, rozplanowania i zautomatyzowanej produkcji zadań typu print-for-cut. O nowościach Fiery więcej napiszemy w lutowym wydaniu Poligrafiki.
Innowacje kluczowe dla sukcesu
W ramach EFI Connect odbyło się ponad 130 sesji prezentujących najnowsze rozwiązania i trendy we wszystkich segmentach przemysłu obsługiwanych przez amerykański koncern. Szczególnie ciekawe były warsztaty poświęcone rosnącym możliwościom transformacji analogowo-cyfrowej z wykorzystaniem przemysłowych rozwiązań EFI w zakresie tektury falistej i opakowań, tekstyliów oraz materiałów budowlanych i dekoracyjnych.
Uczestnicy konferencji Connect dowiedzieli się również o możliwościach przyspieszenia produkcji z zakresu sign & display, jakie dają zaawansowane, superwielkoformatowe drukarki atramentowe firmy EFI. Sesje konferencyjne poświęcone szybszym, lepszym i najnowocześniejszym możliwościom w zakresie wysokiej jakości grafiki wystawienniczej pokazały, w jaki sposób te rozwiązania mogą przenieść produkcję cyfrową na nowy, wyższy poziom. W skład tego trio drukarek wchodzą:
– EFI VUTEk XT, hybrydowe rozwiązanie o szerokości 3,2 m z dostępną automatyzacją obsługi mediów, które drukuje z prędkością powyżej 375 płyt na godzinę. Nowy i unikalny system CP5G w modelu XT zapewnia pełną cyrkulację atramentu, doskonałe rozmieszczenie punktów, 5-pikolitrowe krople i obrazowanie w skali szarości, co daje jakość zbliżoną do offsetu bez wychodzenia poza czterokolorowe zestawy atramentów CMYK.
– EFI VUTEk Q5r, produkcyjna drukarka atramentowa UV LED o szerokości 5 m, która jest najszybszą rolową maszyną drukującą w swojej klasie. Użytkownicy mogą stworzyć kompletny proces od druku do wykończenia z liniowym cięciem, przycinaniem i innymi opcjami zwiększającymi wartość, w tym nowym systemem kontroli kolorystycznej dostępnym w tym roku.
– Jednoprzebiegowa maszyna drukująca EFI Nozomi 18000+ LED do druku grafiki reklamowej to przełomowe rozwiązanie do druku produkcji o szerokości 1,8 m. Drukuje ona na nośnikach syntetycznych i papierowych z prędkością do 1000 arkuszy lub tablic na godzinę, czyli trzy- lub czterokrotnie szybciej niż najwydajniejsze wieloprzebiegowe drukarki grafiki reklamowej.
Klienci i partnerzy EFI przyjeżdżają na konferencję Connect, aby poznać nowe strategie i osiągnięcia technologiczne, które mogą być kluczowe dla ich przyszłego sukcesu – podsumował Ken Hanulec, wiceprezes ds. marketingu w firmie EFI. – Tegoroczna konferencja była przede wszystkim odzwierciedleniem potrzeby spotkania społeczności, współpracy i innowacji, które firmy poligraficzne mogą wykorzystać w procesie transformacji analogowo-cyfrowej.
Anna Naruszko