Czasami przyglšdajšc się jakiej reklamie wydrukowanej na papierze mamy wrażenie, że czego jej brakuje. Zbyt mało w niej dynamiki, głębi lub elementu zaskoczenia. Papier mimo wszechstronnych zastosowań narzuca pewne ograniczenia w kreacji.
Dla tych, którzy chcš uwolnić wyobranię zamkniętš w papierowych ramach, jest dobra wiadomoć: istnieje materiał, który łšczy w sobie zalety papieru oferujšc dodatkowo zaskakujšce możliwoci.
Mowa o Lenticularze, czyli inaczej folii soczewkowej. Pozwala ona posługiwać się obrazem, komponować go i używać jako nonika informacji w zupełnie nowy sposób, zarezerwowany dotychczas na potrzeby filmu bšd animacji. Dzięki specyficznej budowie Lenticularu mamy do dyspozycji wiele dynamicznych lub przestrzennych efektów, które przełamujš stereotypowe spojrzenie na materiały drukowane.
Druk na folii soczewkowej należy do grupy produktów najnowszej generacji, choć jego korzenie sięgajš poczštków XX wieku i eksplozji powszechnego zainteresowania, jakie wzbudziło pojawienie się fotografii i filmu. Lata dynamicznego rozwoju technik fotograficznych, komputerowych i poligraficznych umożliwiły wykorzystanie całego potencjału folii soczewkowej. Znacznie wzrosła również jakoć oferowanych produktów. Elektroniczna obróbka obrazów, możliwoć zadrukowywania materiałów plastikowych metodš offsetu z wykorzystaniem farb UV wpłynęła znacznie na wzrost zainteresowania Lenticularem i jego większš dostępnoć.
Lenticular to rodzaj plastikowego podłoża o bardzo wysokiej przezroczystoci, którego wierzchnia strona zbudowana jest z równoległych rzędów cylindrycznych, wypukłych soczewek. Strona spodnia jest gładka i dzięki temu można jš zadrukować. Soczewki majš zdolnoć skupiania promieni na wycinku obrazu znajdujšcego się bezporednio pod nimi. Dzięki odpowiedniemu wykorzystaniu tych refrakcyjnych właciwoci i umieszczeniu pod soczewkš kilku lub kilkunastu różnych obrazów w odpowiednich miejscach i odpowiedniej kolejnoci, możemy obserwować np. sekwencję dajšcš złudzenie ruchu. Wystarczy zmieniać kšt obserwacji powierzchni Lenticularu.
Proces przygotowywania efektów specjalnych polega więc na bardzo precyzyjnym podzieleniu obrazów na kolejne wycinki i cisłym dopasowaniu ich do siatki soczewek.
W większoci wypadków grafika i fotografie użyte do tradycyjnego druku nadajš się do przetworzenia na efekty reprodukowane na folii soczewkowej. Zawsze jednak zalecana jest konsultacja z zespołem zajmujšcym się przetworzeniem projektu na potrzeby technologii Lenticularu. W trakcie konsultacji okrelane sš szczegółowe parametry techniczne dotyczšce pracy oraz ustalany jest optymalny rodzaj efektu, jaki można zastosować dla konkretnego produktu.
Prawdziwš zaletš Lenticularu jest więc możliwoć umieszczenia nie jednej, lecz wielu informacji na powierzchni folii. Złudzenie ruchu lub głębia obrazu przykuwajš uwagę obserwatorów dużo bardziej niż tradycyjny wizerunek.
Skutecznoć oddziaływania poszczególnych efektów uzyskiwanych na Lenticularze także jest różna.
Dynamika i zmieniajšce się obrazy sprawdzajš się bardzo dobrze w rodowisku sprzedaży detalicznej jako materiały wsparcia i promocji. Efekt flip, polegajšcy na zmianie jednego obrazu w drugi, wzbudzi zainteresowanie klienta i zostanie zapamiętany rednio o 67% skuteczniej niż statyczny efekt głębi 3D, sprawdzajšcy się doskonale na produktach, z którymi klient ma bezporedni kontakt, np. na: opakowaniach, okładkach ksišżek, czasopism, kalendarzach czy podkładkach pod mysz.
Porównanie dwuwymiarowego, statycznego znaku z Lenticularem jest jak porównanie zarysu koncepcji z dowiadczanym przeżyciem. Efekt 3D przekazuje odbiorcy 3 sygnały wpływajšce na percepcję i aż 7 bodców działajšcych na podwiadomoć! Mamy więc okazję wykorzystania tych bodców, aby uzyskać możliwie najwięcej pozytywnych reakcji ze strony klienta.
Firmy pragnšce wzmocnić markę użyjš folii soczewkowej z powodu jej niewštpliwej atrakcyjnoci marketingowej. Udowodniono, że reagujemy na bodce wizualne, które dotykajš emocjonalnej strony naszego umysłu pobudzajšc w ten sposób pamięć długoterminowš, zachowujemy je więc w pamięci. Ci, którzy wybrali tę formę zapadajšcego w pamięć przekazu, wygrajš bitwę o miejsce w umysłach konsumentów.
Gama wyrobów produkowanych z folii soczewkowej jest równie obszerna jak ta otrzymywana w wyniku obróbki papieru. Lenticular wykorzystywany jest do produkcji kart promocyjnych, wrzutek do produktów spożywczych, jako element opakowań jednostkowych. Standy, hangery, wobblery czy shelf-linery z folii soczewkowej wietnie sprawdzajš się jako trwałe i efektowne materiały wsparcia sprzedaży. Okładki ksišżek, czasopism, zeszytów, pocztówki i kalendarze również można wyprodukować z Lenticularu. Materiał ten robi wrażenie zarówno na dzieciach, jak i na dorosłych, dlatego gadżety reklamowe, podkładki pod myszy i wiele innych produktów wykorzystujšcych tę technologię jest przyjmowanych z entuzjazmem. Majš one dużo dłuższš żywotnoć marketingowš niż zwykłe materiały promocyjne, ponieważ sš do tego stopnia atrakcyjne wizualnie, że do kosza na mieci trafiajš niezmiernie rzadko.
Folia soczewkowa poddaje się właciwie wszystkim rodzajom obróbki wykończeniowej. Po czterokolorowym zadruku rewersyjnym dodatkowo pokrywanym kilkoma warstwami białej farby zabezpieczajšcej (w zależnoci od wymaganego stopnia krycia biel nadrukowuje się od dwóch do szeciu razy) można Lenticular cišć i wykrawać nadajšc mu nietypowe kształty, można podklejać go papierem lub gšbkš (np. w podkładkach pod myszy). Stosuje się także powtórny zadruk (nanoszony na białš farbę zabezpieczajšcš pierwotny druk rewersyjny), podklejanie warstwš magnesowš (magnesy na lodówki) bšd kaszerowanie tekturš czy tworzywem sztucznym. Generalnie techniki wykończeniowe dobierane sš w zależnoci od rodzaju produktu.
Dzięki odpowiednim maszynom przystosowanym do drukowania w technologii UV, długoletniej praktyce w zadruku powierzchni z tworzyw sztucznych i cisłym kontaktom z dostawcš wysokiej jakoci folii soczewkowej, firma Cezar włšczyła Lenticular do swojej oferty. Liczne próby technologiczne, szkolenia z zakresu projektowania i przygotowywania efektów, odpowiedni sprzęt komputerowy konfigurowany z mylš o elektronicznym przetwarzaniu plików na potrzeby technologii Lenticularu pozwalajš przypuszczać, że już wkrótce ten entuzjastycznie przyjmowany na wiecie produkt zagoci na stałe wród materiałów reklamowych obecnych na naszym rynku.
Artykuł ukazał się we wrzeniowym wydaniu magazynu ăCezar MediaÓ