Druk cyfrowy to temat znany od wielu lat. Opinie na jego temat są bardzo rozbieżne. Jedni chwalą go za nowe możliwości, jakie oferuje, inni ganią za niedostateczną jakość jak na obecne realia.
Z punktu widzenia firmy Kodak sporo się zmieniło przez ostatnie lata. Technologia elektrofotograficzna, której przedstawicielem jest urządzenie Kodak NexPress, nadal się rozwija oferując coraz lepszą jakość, która niejednokrotnie porównywalna jest z jakością offsetową. W zależności od drukowanej aplikacji niejednokrotnie przewyższa już offset, na przykład jeśli chodzi o gamut kolorystyczny, jaki można uzyskać z CMYK. Poza tym w rozwiązaniu NexPress Kodak położył duży nacisk na uszlachetnianie druku: oprócz możliwości uzyskania kolorów Pantone urządzenie umożliwia zadruk kolorem złotym, metalicznym, perłowym czy uzyskanie efektu druku trójwymiarowego – „spulchnienia” za pomocą tonera „dimmensional”.
W ostatnim czasie Kodak przeprowadził sporo testów w drukarniach dziełowych, gdzie założeniem było uzyskanie dokładnie takiego samego uszlachetnienia, jakie zastosowano przy druku offsetowym, najczęściej okładek. Klientom zaprezentowano możliwość druku CMYK + złoto lub Pantone, następnie na okładkę została położona matowa folia, na której dokonano zadruku albo tonerem spulchnianym nadając efekt 3D elementom grafiki, albo wybiórczego „lakierowania” za pomocą toneru bezbarwnego, który został wyglosowany nadając efekt połysku wybiórczego. Takie rozwiązania do tej pory nie były możliwe w druku cyfrowym i wzbudziły bardzo duże zainteresowanie wydawców.
Z obserwacji firmy Kodak wynika również, że sporo się ostatnio zmieniło w podejściu drukarń do tematyki druku cyfrowego. Kiedyś na hasło „druk cyfrowy” większość drukarń reagowała bardzo negatywnie, najczęściej twierdząc, że „ten temat” ich nie dotyczy, bo nie mają problemów z niskimi nakładami. Obecnie coraz więcej drukarń ten temat „bada”, choć nie dla wszystkich jest to łatwe. Część zaczyna od wykonania testów, na których podstawie stara się sprawdzić zasadność takiej inwestycji i odnieść do obecnej produkcji. Na ogół jednak przedsiębiorstwa poligraficzne nie tworzą biznesplanu obsługi niskich nakładów, więc często inwestycja w druk cyfrowy okazuje się nietrafiona. Brak możliwości rozwoju w tym zakresie może być spowodowany złym doborem technologii, niewystarczającą wydajnością czy też nierynkową ceną druku, jaką dana technologia oferuje. Inaczej planuje się inwestycje produkując miliony wydruków niskonakładowych miesięcznie, a inaczej, gdy ma się sporadyczne zlecenia niskonakładowe. Z kolei wydawcy nie są świadomi, że obecnie technologia cyfrowa umożliwia opłacalny druk np. książek nawet do nakładu 3000 egzemplarzy.
Dzięki drukowi cyfrowemu można optymalizować produkcję – model just-in-time od wielu lat pomaga firmom na innych rynkach w optymalizacji kosztów związanych głównie z magazynowaniem i nieoszacowaniem produkcji lub produkcją zdezaktualizowaną. Koszty te najczęściej są uwzględniane w kalkulacji wydawcy i de facto odzwierciedlane w kwotach płaconych drukarniom. Drukarnie nie mogą już obniżać cen np. książek czy czasopism ze względu na wysokie koszty druku offsetowego – przy niewystarczającym nakładzie publikacji właśnie druk cyfrowy może służyć jako narzędzie wspomagające offset, tym bardziej, że jakość druku cyfrowego jest dzisiaj na naprawdę wysokim poziomie. Drukarnie mogą obniżać koszt produkcji także poprzez standaryzację formatów książek czy rodzajów papieru – umożliwia to produkcję w pełni automatyczną, szybszą i tańszą.
Z kolei wydawcy korzystający z usług drukarń wyposażonych w maszyny cyfrowe mogą łatwo sondować rynek poprzez krótkie serie pilotażowe, bez konieczności zamawiania od razu dużego nakładu, który niejednokrotnie albo jest przeszacowany i książki zalegają latami w magazynach, albo niedoszacowany i nie opłaca się dodrukowywać w offsecie kilkuset egzemplarzy. To utracone korzyści, jakie wydawca mógłby osiągnąć dysponując odpowiednią ilością egzemplarzy książki lub czasopisma. Od strony marketingowej druk cyfrowy umożliwia wydawcom łączenie treści statycznej drukowanej w książce lub czasopiśmie z treściami zmiennymi lub elektronicznymi. Mogą to być elementy Augmented Reality, łączenie treści drukowanej z wyświetlaną po zeskanowaniu smartfonem kodu umieszczonego w książce. Inna korzyść to personalizacja zawartości. Za pomocą aplikacji mobilnych lub programów na stronie www wydawcy czytelnik przekazuje unikalne dane na temat swojego bohatera i może zakupić książkę, której treść jest wykreowana według jego wskazówek.
Gdy opowiadamy drukarzom o naszych innowacjach, najczęściej mówią: to nie dla nas, wydawcy o to nie pytają. Jednak podczas spotkań z wydawcami okazuje się, że są oni bardzo zainteresowani rozwojem technologii cyfrowej, ale wiedząc, że większość urządzeń cyfrowych na rynku drukuje CMYK w formacie A3 sądzą, że to wszystko, na co stać druk cyfrowy. Ostatnio pokazaliśmy wydawcom możliwości urządzenia Kodak NexPress wyposażonego w 10 opcji uszlachetniania, dzięki którym da się odtworzyć większość uszlachetnień stosowanych w technologii offsetowej. W offsecie każdy z procesów wiąże się ze stratami w produkcji i wydłużonym jej czasem –w cyfrze wszystko odbywa się od ręki, nie trzeba nic zbierać czy suszyć... Z walorów tych skorzystała drukarnia Legra z Krakowa, decydując się na zakup maszyny Kodak NexPress SX.
Głowice Kodak Prosper Heads mogą wdrukować w publikację zmienne dane: kody kreskowe, QR, dane teleadresowe, numerację itp. Głowice mogą być zainstalowane na różnych etapach produkcji, począwszy od instalacji na maszynie offsetowej i wdrukowywaniu danych w jednym przebiegu, a skończywszy na urządzeniach w introligatorni takich jak falcerka, gdzie dane są wdrukowywane tuż przed falcowaniem. Głowice mogą być również instalowane na zewnętrznych liniach transportu, gdzie mogą zadrukowywać dowolnej wielkości arkusze lub gotowe produkty. Technologia inkjet charakteryzuje się dużo większą wydajnością w stosunku do elektrofotografii i kilkakrotnie niższymi kosztami druku. Jakość druku inkjet jest akceptowalna przy aplikacjach akademickich, retail, książkach. W portfolio firmy Kodak właśnie maszyny z serii Prosper to najwydajniejsze systemy zwojowe, zarówno czarno-białe – Prosper 1000 o wydajności 200 m/min, jak i kolorowe – Prosper 6000 o wydajności 300 m/min pozwalają na uzyskanie najwyższej jakości i wydajności w druku cyfrowym. W sektorze książek, gdzie nie oczekuje się fotograficznej jakości albumowej, Prosper
6000 drukujący z prędkością 300 m/min i rozdzielczością 600x900 dpi na roli o szerokości 650 mm nie ma sobie równych.
Jest to najnowszy model urządzenia ink-jet w ofercie firmy Kodak, który różni się od swojego poprzednika Prosper 5000XL w znaczący sposób. Począwszy od przeprojektowanego designu, posiada też zupełnie inną drogę papieru i systemy suszenia dostosowane do prędkości drukowania 300 m/min i prawidłowego suszenia wydruku. W urządzeniu tym Kodak zastosował kilkadziesiąt nowych opatentowanych rozwiązań. Dzięki swej wydajności system ten oferuje bardzo niskie koszty druku, porównywalne do kosztów w offsecie przy nakładach nawet do 3500 egzemplarzy, jednocześnie oferując najlepszą jakość druku w segmencie urządzeń inkjet. Przy druku mieszanym – kolorowa okładka, czarny środek – najlepszym tandemem na rynku profesjonalnych przemysłowych systemów drukujących jest Kodak NexPress 3900SX i Kodak Prosper 1000. Maszyna Prosper połączona w linii np. z systemem Müller Martini SigmaLine umożliwia tworzenie książki w oprawie miękkiej bez udziału ludzi. Pracownicy tylko nadzorują proces drukowania, falcowania, cięcia w bloki i nakładania okładki. Dzięki standaryzacji formatów optymali-zacja procesu produkcji jest maksymalna –wydajność rzędu 1200 książek w formacie B5 na godzinę.
Odnośnie do rozwiązań finishingowych Kodak współpracuje z czołowymi graczami na rynku oferującymi rozwiązania skrojone na miarę oczekiwań klienta. Każdy z klientów ma inne preferencje i inną specyfikę produkcji. Wspólnie z naszymi partnerami dokonujemy audytów i na ich podstawie rekomendujemy rozwiązanie spełniające oczekiwania klienta. Z uwagi na najwyższą wydajność naszych systemów nie wszyscy producenci urządzeń wykańczających mogą zaoferować dziś takie, które będzie współpracować z systemami Prosper, o prędkości 200/300 m/min, przy szerokości wstęgi 65 cm. Jeżeli klient potrzebuje oprawy twardej, miękkiej lub obydwu naraz, system konfiguruje się tak, aby na koniec otrzymać gotowy blok książki, który następnie przekłada się do urządzenia near line – oklejarki.
W odniesieniu do przemysłowych systemów cyfrowych Kodak posiada ponad 40-letnie doświadczenie. W samej Europie pracuje kilkanaście dużych systemów rolowych inkjet drukujących gazety codzienne, oprócz nich kilka naprawdę dużych maszyn drukujących książki. Dla zobrazowania: jedna z drukarń wykorzystująca rozwiązania cyfrowe Kodak produkuje 22 mln książek rocznie na maszynach cyfrowych Kodak. Niejedna polska drukarnia nie osiąga takiego nakładu rocznie w druku offsetowym. Myślę, że zainteresowanie technologiami cyfrowymi w Polsce będzie z roku na rok rosło i co ciekawe, klienci pytają o coraz większe i wydajniejsze rozwiązania w celu optymalizacji produkcji w swoich zakładach. Dobrze się składa, ponieważ to właśnie Kodak dostarcza kompleksowe rozwiązania automatyzujące produkcję począwszy od
działu prepress, poprzez oprogramowanie automatyzujące proces przepływu i akceptacji prac przez klienta, a skończywszy na systemach druku cyfrowego.
Artykuł sponsorowany