Nowe rynki, nowe produkty
6 gru 2016 14:58
Konica Minolta była największym wystawcą targów Ipex 2014. Na stoisku o powierzchni 1200 m2 zaprezentowała aż 12 modeli systemów dedykowanych komercyjnemu drukowi produkcyjnemu, produkcji opakowań, wielkiemu formatowi, drukowi dokumentów, drukowi na żądanie, a także etykiet i zdjęć oraz reklamie pocztowej. Tuż po targach japoński producent ogłosił, że w efekcie prezentacji na Ipex 2014 pozyska nowe zlecenia o wartości 3,5 miliona euro.
Ipex 2014 spełnił wszystkie nasze oczekiwania – powiedział Olaf Lorenz, general manager, International Marketing Division, Konica Minolta Business Solutions Europe GmbH. – Każdego dnia otrzymywaliśmy ok. 600 poważnych zapytań ofertowych, podpisaliśmy ponad 40 listów intencyjnych, a także kilka kontraktów. W oparciu o nasze dotychczasowe targowe doświadczenie możemy śmiało stwierdzić, że dzięki uczestnictwu w Ipex 2014 pozyskamy zlecenia o wartości co najmniej 3,5 miliona euro.
Najwięcej uwagi zwiedzających przykuwał z pewnością zaprezentowany na targach drupa 2012 jako koncept system produkcyjny KM-1, drukujący w technologii inkjet UV. Urządzenie w formacie B2+ pracujące z prędkością do 3300 arkuszy na godzinę jeszcze w tym roku przejdzie fazę testów beta u klientów w Japonii, Ameryce Północnej oraz Europie, a jego produkcja na skalę masową rozpocznie się w 2015 roku. Zdaniem producenta urządzenie to pozwoli drukarniom komercyjnym pozyskać nowe rynki zbytu poprzez możliwość oferowania wydruków bardzo wysokiej jakości w niskich nakładach i w bardzo krótkim czasie, np. spersonalizowanych opakowań.
Kolejną technologią, która po raz pierwszy została zaprezentowana publicznie, był druk z roli na rolę z prędkością 18 m/min na urządzeniu Konica Minolta bizhub PRESS C70RLC.
W zakresie cyfrowego druku arkuszowego nowością był system bizhub PRESS C1100.
Branża związana zarówno z drukiem komercyjnym, jak i przemysłowym przechodzi z druku analogowego na cyfrowy – stwierdził Olaf Lorenz podczas konferencji prasowej. – Tworzy to nowe możliwości rozwoju biznesu. Obecnie rynek offsetowy generuje 107 mld euro przychodów, podczas gdy rynek cyfrowy to zaledwie 7,7 mld euro. Zgodnie z prognozami do 2017 r. cyfrowy druk kolorowy osiągnie wzrost na poziomie około 4 proc. Na podstawie tych danych Konica Minolta postanowiła zwiększyć ofertę produktów i otworzyć się na nowe rynki.
Konica Minolta ma bez wątpienia mocną pozycję w branży druku produkcyjnego, zwłaszcza w kategorii sprzedaży systemów do średnionakładowego druku kolorowego. Według danych InfoSource podsumowujących rok finansowy 2013 Konica Minolta ponownie wzmocniła swoją pozycję na europejskim rynku druku produkcyjnego. W Europie Zachodniej firma uzyskała udział w rynku na poziomie 54 proc. (MIF), a w Europie Wschodniej wskaźnik ten wynosi aż 65 proc. (MIF).
Stoisko Konica Minolta łącznie z prezentowanymi na Ipex 2014 urządzeniami było neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla. Zwiedzający mogli zapoznać się z „zieloną inicjatywą” Konica Minolta, realizowaną w ramach certyfikowanego projektu Production Printing Carbon Compensation.
Podczas targów Konica Minolta prezentowała również innowacyjne rozwiązanie firmy MGI Digital Graphic Technology, w której japoński producent posiada 10 proc. udziałów. Urządzenie MGI do lakierowania strumieniowego za pomocą głowic atramentowych tworzy powłokę UV 3D lub tradycyjną płaską powłokę punktową. Może być stosowane do druków offsetowych lub cyfrowych nie tylko na zwykłym papierze, ale także na tworzywach sztucznych, banerach czy kopertach (szerzej o tym rozwiązaniu piszemy na s. 30) SN