Nowe technologie firmy NEC-Mitsubishi
6 gru 2016 14:43

21 czerwca w warszawskim hotelu Holiday Inn firma NEC-Mitsubishi Electronics Display zorganizowała konferencję prasowš, podczas której przedstawiono m.in. wyniki firmy w roku 2003, plany na najbliższe lata oraz nowe produkty i technologie przeznaczone dla rynku graficznego, reklamowego i medycznego. Prezentację poprowadził Mariusz Orzechowski, Sales&Marketing Manager odpowiedzialny za rozwój firmy w Polsce. Firma NEC-Mitsubishi Electronics Display-Europe GmbH z siedzibš w Monachium podlega NEC-Mitsubishi Electric Visual Systems Corp. w Tokio. Spółka odpowiedzialnych za rynek monitorów działów firm NEC i Mitsubishi Electric powstała w Tokio i działa od 1 kwietnia 2000. Działalnoœć w Europie i USA rozpoczęła 1 lipca tego samego roku. W Europie firma posiada filie w Niemczech (odpowiedzialna za Europę Centralnš), Francji i W. Brytanii oraz biura we Włoszech, w Holandii, Hiszpanii, Szwecji, Rosji i Polsce; zatrudnia 140 osób. Polskie biuro mieœci się w Krakowie i prowadzi działalnoœć już od 10 lat Đ przez 6 lat działało jako biuro firmy NEC. NEC-Mitsubishi Electronics Display jest jednym z czołowych œwiatowych producentów monitorów (CRT i LCD), wielkoformatowych ekranów LCD dla sektora Public Display oraz specjalistycznych wyœwietlaczy dla branży medycznej. Całoœć produkcji wykonywana jest w Chinach pod nadzorem japońskich inżynierów. Choć centrala firmy mieœci się w Tokio, to 80% jej wpływów pochodzi spoza Japonii, w tym 33% udział ma Europa (sš to dane z II połowy ub.r.). W Polsce Đ wg danych za IV kwartał 2003 Đ NEC-Mitsubishi ma 8% udział w rynku monitorów, co na tle innych krajów jest uznawane za wynik dobry. Większoœć produkcji firmy stanowiš obecnie monitory LCD zgodnie z trendem œwiatowym: ich zastosowanie roœnie znaczšco, np. w Niemczech jest to już 86% ogółu monitorów, w Rosji 50%. W Polsce wcišż jednak więcej sprzedaje się monitorów CRT Đ 64%. Wišże się to z faktem, że główni polscy odbiorcy to rynek konsumencki, czyli małe firmy komputerowe, sklepy komputerowe. NEC-Mitsubishi wprowadza obecnie nowš strategię, której integralnym elementem identyfikacyjnym jest nowe logo: stylizowany rysunek monitora i hasło see more, czyli ăzobacz więcejÓ. Ma to oznaczać, że firma jest czymœ więcej niż tylko dostawcš monitorów, oferujšc własne innowacyjne projekty, poprawę działalnoœci serwisu i nowš wartoœć dodanš. Innowacje wprowadzane w roku bieżšcym i następnych latach dotyczš zastosowań medycznych oraz Đ co najbardziej interesuje naszš branżę Đ dziedziny zarzšdzania kolorem. Firma oferuje wyœwietlacze o rozszerzonej przestrzeni barw (tzw. Wide Colour Gammut) dla zastosowań, gdzie kolor ma zasadnicze znaczenie. Postarano się także dostosować możliwoœci wyœwietlania kolorów na monitorze do standardu Adobe RGB; obecnie wprowadzany jest do sprzedaży 22-calowy monitor Diamond 255 WG o przestrzeni barw odpowiadajšcej prawie w 100% Adobe RGB, jego cena wynosi ok. 7 tys. euro. W II kwartale przyszłego roku ma wejœć na rynek monitor LCD 21,3 cala, którego color gamut (przestrzeń barw) będzie odpowiadać 109% Adobe RGB. Osišgnięcie takiego efektu jest możliwe m.in. dzięki zmianie systemu podœwietlania matrycy Đ zastosowaniu diod LED zamiast żarówek. Monitory nowej generacji majš także regulowany punkt bieli, co ma duże znaczenie dla profesjonalistów, umożliwia bowiem zarówno kalibrację wewnętrznš, jak i zewnętrznš monitora. Użytkownikami takiego sprzętu sš: fotograficy, studia projektanckie, filmowe, tv, firmy prepress, drukarnie, agencje reklamowe, firmy z sektora druku cyfrowego oraz korporacje produkujšce dobra na rynek konsumencki. Ze względu na wysokš cenę trudno mówić o masowym odbiorcy, jednak jest to Đ jak podkreœlał przedstawiciel firmy Đ przełom technologiczny. NEC-Mitsubishi, jak przypomniano, była pionierem w dziedzinie synchronizacji monitorów i wprowadziła na rynek różne standardy kolorystyczne, np. system regulacji kolorów OmniColor opierajšcy się nie tylko na 3 standardowych barwach (zielona, czerwona, niebieska), ale także na podstawowych kolorach drukarskich: cyjanie, magencie i żółci; każdy z nich może być kalibrowany niezależnie, bez wpływu na kolor biały. Dzięki takiej definicji barw monitory LCD mogš wyœwietlać takie same kolory jak urzšdzenia CRT. Do najbardziej zaawansowanych monitorów nowej generacji wprowadzono funkcję GammaComp: możliwoœć selekcji i 10-bitowej korekcji ustawienia współczynnika gamma w monitorze (sprzęt taki demonstrowano w ramach warsztatów w sšsiedniej sali; wszyscy chętni mogli go wypróbować). Warto jeszcze wspomnieć o produkowanych przez NEC-Mitsubishi wielkoformatowych (30- i 40-calowych) monitorach z sektora Public Display. Jest to nowy produkt, dla którego firma dopiero stara się tworzyć rynek (ma w nim zresztš 80% udział). Ten nowy œrodek przekazu informacji i reklamy może być stosowany na dworcach, lotniskach (takie monitory działajš już na lotniskach w Zurychu i DŸsseldorfie), w muzeach, centrach handlowych itp. Jego zalety to wysoka jakoœć obrazu, brak efektu wypalania się pikseli, łatwoœć montażu i możliwoœć zdalnego zarzšdzania monitorem. Produkt ten wpisuje się w strategię firmy, która zakłada m.in. koncentrację na grupach niszowych, gdzie można się wykazać innowacyjnoœciš. Na zakończenie prezentacji poœwięcono sporo uwagi ergonomii stanowiska pracy ilustrujšc ten temat praktycznym pokazem z udziałem ochotników spoœród uczestników konferencji. IZ