Nowe trendy w druku opakowań
6 gru 2016 14:48

Światowej sławy eksperci w dziedzinie poligrafii zgodnie dostrzegają istnienie dwóch wiodących trendów na rynku opakowań. Pierwszy z nich dotyczy druków z zabezpieczeniami, drugi – wysokojakościowej obróbki końcowej materiałów i opakowań. Tym natomiast, co stanowić będzie w przyszłości bodziec i sprzyjać rozwojowi całego przemysłu opakowaniowego, będą kombinacje farb drukarskich, odpowiednich podłoży, maszyn drukujących oraz technologii obróbki końcowej. Im bardziej wyszukane, tym bardziej pożądane… W wyniku popytu na blask, szyk i styl europejskie drukarnie opakowań oraz firmy zajmujące się obróbką końcową prześcigają się w podejmowaniu różnorodnych działań, aby dogodzić swoim klientom. Dominującymi barwami stają się złoto i srebro, ale często także inne efekty metaliczne przykuwające uwagę. Lakier matowy i z połyskiem, lakier UV, tłoczenie folią czy błyskawicznie wysychające farby – ich właściwości wykorzystywane są na co dzień w celu uszlachetnienia danego produktu, a co za tym idzie: zwabienia i zachęcenia klienta do jego natychmiastowego zakupu. Offsetowe arkuszowe drukowanie opakowań uważane jest za najbardziej uprzemysłowioną obecnie technikę. Zakres nadających się do druku podłoży jest w tym przypadku niezwykle szeroki i obejmuje materiały faliste i plastikowe o każdej grubości, blachy ocynkowane, tworzywa wielowarstwowe, karton oraz lekkie, ciężkie i dwustronne podłoża papierowe. Na terenie Chin i Japonii, ze względu na produkcje wysokonakładowe i zaangażowane w rynek tytoniowy, częściej natomiast stosuje się technologię wklęsłodruku. Czy fala zachwytu technologią RFID opada? Wiodące przedsiębiorstwa poligraficzne stosunkowo szybko zainteresowały się nowymi technologiami zapewniającymi bezpieczeństwo i początkowo poniekąd upajały się możliwościami oferowanymi przez technologię RFID. Dziś wpisanie w wyszukiwarkę internetową kluczowego sformułowania „RFID” powoduje wyświetlenie tysiąca stron na temat patentów, konferencji, produktów i artykułów związanych z tą technologią. Liczba odwiedzanych witryn mówi sama za siebie. Jednocześnie widoczna jest ostatnio pewna zmiana nastrojów. Mniejszy entuzjazm po raz pierwszy dostrzeżono w USA i Niemczech, gdzie jednostki odpowiedzialne za ochronę danych osobowych zarzucały, że konsumenci zaczęli być traktowani niczym otwarte księgi. Kolejny kryzys związany był z faktem, że druk etykiet z zastosowaniem technologii RFID przestał być opłacalny. Z końcem września 2007 roku rynki międzynarodowe przyjęły, że w zależności od wielkości i typu etykiety RFID, zaplanowanych aplikacji oraz wielkości nakładu koszt jednej etykiety będzie wynosił od 0,05 do 0,80 euro. Cena ta okazała się zbyt wysoka dla większości producentów. Z tego też względu eksperci z branży doszli do wniosku, że etykiety te powinny być wykorzystywane wyłącznie w łańcuchach logistycznych. Zdobycz, ochrona, rozrywka: od kodu zabezpieczającego do sztuczki Obróbka i przekazywanie danych odgrywają obecnie niezwykle istotną rolę. W postaci etykiet czy kodów kreskowych przemysł poligraficzny i opakowaniowy dysponuje ogromnymi ilościami takich informacji, które następnie przekazywane są do użytku za pośrednictwem kodów zabezpieczających. Celem wytwarzania tzw. druków z zabezpieczeniem jest ochrona przed fałszowaniem, nielegalną sprzedażą i piractwem. Stosuje się tu liczne opcje, m.in. druk giloszowy oraz hologramy. Wśród bogactwa możliwości zapewniających bezpieczeństwo kody w kolorze i inne kolorowe kombinacje wyróżniają się za sprawą milionów potencjalnych wariantów. Innym przykładem są też – niedostrzegalne na pierwszy rzut oka – tzw. odciski palców. Proces obróbki i przekazywania danych różnym firmom czy instytucjom bardzo często może być automatyzowany. Raz zdobyte dane mogą być wykorzystywane w promocjach typu media mix, np. do tworzenia kodów drukowanych na promocyjnych opakowaniach napojów czy wydruku biletów. Te same dane mogą w następnej kolejności być stosowane jako podstawa także do druku ulotek lub tworzenia stron internetowych. Informacje te mogą również docierać do producentów komputerów PC, których sprzęt trafia następnie do dyskotek i pubów. Tam, jeśli kod klucza jest właściwy, opakowanie promocyjnego napoju wyświetlane jest na monitorze komputera, a właściciel wygrywa nagrodę. W tym też momencie po raz kolejny przyswajany jest przekaz reklamowy. Popularność bookletów Booklety (etykiety książeczkowe) zawierające instrukcje obsługi oraz informacje na temat produktów zyskały ogromną popularność na całym świecie. Mimo że zwykle zawierają wiele stron i szczegółowe opisy, są drukowane i pakowane w niewielkim formacie. Co więcej, przy wykorzystaniu odpowiednich maszyn i licencji 16-32-stronicowe etykiety mogą być przetwarzane i złamywane w miniaturowym formacie. Obecnie niemal każdy towar z „wyższej półki” pakowany jest wraz z bookletem. Modę tę zapoczątkowały opakowania leków zawierające ulotkę z drobiazgowymi informacjami na temat stosowania danego medykamentu. Etykiety farmaceutyczne mogą także spełniać drugorzędne funkcje, np. jako zawieszki z informacjami na temat zawartości buteleczek z preparatami. Etykiety drukowane są często na wąskowstęgowych, ośmiokolorowych i wielozadaniowych maszynach, które umożliwiają zastosowanie kombinacji wielu różnych technologii drukowania: sitodruku, fleksografii, typografii oraz offsetu. Na podstawie informacji Messe Düsseldorf opracowała DA