Nowe trendy w dziedzinie farb wšskowstęgowych Đ z doœwiadczeń firmy Xsys
6 gru 2016 14:44

Obecnie, gdy to nabywcy opakowań (zwłaszcza z branży dóbr konsumenckich i sprzedaży detalicznej) sš wiodšcymi graczami rynkowymi, poszukujšcymi dostawców mogšcych zaoferować im najlepszy z możliwych stosunek jakoœci do ceny, tradycyjne granice między wšskowstęgowym drukowaniem etykiet a drukowaniem opakowań ulegajš stopniowemu zatarciu. Przyjmujšc za punkt wyjœcia potrzeby użytkowników końcowych zwišzane z wrażeniem wizualnym, jakoœciš oraz zgodnoœciš opakowania z wymaganiami końcowego produktu, należy pamiętać o spełnianiu podstawowych wymagań stawianych maszynom drukujšcym etykiety samoprzylepne, a jednoczeœnie tworzyć produkty dla popularnych podłoży opakowaniowych, które można zadrukowywać na maszynach wšskowstęgowych. Dzięki temu dostawcy farb pomagajš drukarniom w zoptymalizowaniu wykorzystania ich mocy produkcyjnych, a także oferujš dodatkowe korzyœci ich klientom. Wszystkie potrzeby zwišzane z dekoracjš produktu mogš zostać zaspokojone przez jednego dostawcę Đ nie ma potrzeby nabywania etykiet od jednego dostawcy, a opakowań giętkich od innego. Najnowsze osišgnięcia w dziedzinie farb fleksograficznych UV Rozwój druku fleksograficznego UV koncentruje się na uniwersalnoœci drukarni, która jest w stanie drukować na zróżnicowanych typach materiałów Đ od powlekanych maszynowo podłoży papierowych do bardziej wymagajšcych podłoży syntetycznych. Największy postęp nastšpił w drukowaniu na podłożach papierowych powlekanych maszynowo oraz papierach powlekanych metodš odlewu. Mogłoby się wydawać, że drukowanie na tych podłożach powinno być łatwe, ale niejednokrotnie stwarzały one problemy z wsiškaniem, kiepskim połyskiem oraz małš odpornoœciš farby na œcieranie. Nadmierna wsiškliwoœć spowodowana była stosowaniem bardziej lejnych farb o niskiej lepkoœci. Jeżeli ich skład był niewłaœciwy, mogło dochodzić do absorpcji monomerów i fotoinicjatorów przez struktury powierzchniowe papieru, a tym samym do niewłaœciwego połysku i niedostatecznego utrwalania farby. Nowa technologia pozwala na tworzenie bardziej lejnych farb o niskiej lepkoœci charakteryzujšcych się jednoczeœnie doskonałš intensywnoœciš barw Đ jeżeli wybrane zostanš właœciwa żywica i odpowiedni pigment, farby nie będš wykazywać tendencji do wsiškania niezależnie od rodzaju papieru, jednoczeœnie łatwo i gładko rozprowadzajšc się po podłożach syntetycznych. Zmniejszona lepkoœć i tiksotropia farb to dodatkowe zalety dla nowoczesnych drukarń fleksograficznych UV, które używajš zarówno systemów z raklem komorowym, jak i standardowych otwartych kałamarzy farbowych z raklem. Również tutaj podstawowš korzyœciš zapewnianš przez nowe farby o niskiej lepkoœci jest uniwersalnoœć. Lepkoœć oraz intensywnoœć kolorów mogš być odpowiednio dostosowywane, co umożliwia perfekcyjnš reprodukcję punktów. Jest to kluczowa zaleta, gdy korzysta się z technologii nowoczesnych klisz cyfrowych, gdzie punkty rastrowe mogš być mniejsze Đ można uzyskać lepszš reprodukcję grafiki. Nowa farba daje pewnoœć, że przyrost punktu będzie minimalny Đ w istocie jest to znaczšcym osišgnięciem w technice drukowania fleksograficznego UV, rozszerzajšc zakres jej stosowania w sektorze opakowań. Kombinacja technik Đ to, co najlepsze w drukowaniu wšskowstęgowym Druk kombinowany staje się coraz popularniejszy Đ obejmuje zwykle sitodruk oraz jednš lub więcej innych technik drukowania. Nowa biała farba sitodrukowa CombiWhite wyprodukowana przez firmę Xsys została stworzona z myœlš o uzyskaniu wysoce kryjšcej bieli podkładowej, którš można stosować w połšczeniu z dowolnym innym procesem drukarskim, ale przynosi szczególne korzyœci w kombinacji z drukiem fleksograficznym UV oraz złoceniem na zimno i na goršco. Wyzwaniem dla drukarzy stosujšcych druk kombinowany jest zapewnienie dobrej rozlewnoœci białej farby, czyli braku niezadrukowanych punktów na zróżnicowanych podłożach syntetycznych stosowanych w etykietach, które ănie wyglšdajš jak etykietyÓ (no-label look). Zwykle wymaga to stosowania œrodków powierzchniowo czynnych, które mieszane sš z farbš sitodrukowš UV, jednak gdy zostanš one dodane, pogarszajš się możliwoœci zadrukowywania takiej farby. Jak zapewnia producent farby, dzięki szeroko zakrojonym pracom badawczym CombiWhite zapewnia krycie większe o 20% niż w przypadku innych dostępnych na rynku farb sitodrukowych, a jednoczeœnie może być nakładana z prędkoœciš 70-80 metrów bieżšcych na minutę, czyli niemal o 50% szybciej niż w przypadku stosowanych do tej pory prędkoœci w rotacyjnych maszynach sitodrukowych. Główna korzyœć jest jednak zwišzana ze zwiększonš intensywnoœciš barw nadrukowywanych na farbie CombiWhite Đ podczas gdy poprzednie generacje produktów sprawiały problemy ze względu na niskie nasycenie barw oraz wysoki przyrost punktu rastrowego, CombiWhite zapewnia lepsze niż kiedykolwiek możliwoœci zadrukowywania farbš fleksograficznš UV. Zamieszczony poniżej wykres ilustruje ten efekt. Alternatywne rozwišzanie dla druku kombinowanego Czy druk fleksograficzny UV może zastšpić sitodruk UV? Đ badania firmy Xsys wskazujš, że technika drukowania fleksograficznego UV może dorównać pod względem stopnia krycia apli sitodrukowi rotacyjnemu, ograniczenia sš jednak ewidentne w przypadku drobnego tekstu w kontrze, gdzie sitodruk rotacyjny nadal ma przewagę. Sitodruk pozwala na uzyskiwanie ostrzejszych obrazów przy mniejszych rozmiarach czcionek. Testy przeprowadzone przez firmę wykazały jednak, że dla tekstu w kontrze o rozmiarach czcionki nawet 8 punktów druk fleksograficzny UV jest rozwišzaniem możliwym do przyjęcia pod względem komercyjnym Đ potwierdzajš to również klienci, którzy już teraz stosujš tę technologię na skalę komercyjnš. W trakcie wspomnianych badań odkryto, że wyraŸny wpływ na stopień krycia miał nie tylko skład farby Đ występuje tu znacznie bardziej złożona gama czynników. Poniżej przedstawiono kilka typowych parametrów, których oddziaływanie stwierdzono w czasie testów: (...) Jest jednak oczywiste, że o udanym zastšpieniu sitodruku UV drukiem fleksograficznym UV decydujš dwa dominujšce czynniki: skład farby i wybór wałka aniloksowego. Aby zmierzyć zdolnoœć krycia farby, zastosowano metodę zwanš współczynnikiem kontrastu. Jest to bezwymiarowa liczba uzyskiwana w czasie pomiaru gęstoœci optycznej czerni przebijajšcej się przez warstwę białej farby. Całkowita przezroczystoœć to współczynnik równy 1, zaœ całkowita nieprzezroczystoœć to współczynnik równy 100. Porównujšc rozmaite kombinacje wymienionych powyżej parametrów można było odpowiednio je dobrać, aby osišgnšć optymalne konfiguracje. Oto współczynniki kontrastu, które udało się firmie osišgnšć (tabela poniżej). Ponieważ osišgnięcie powyższych rezultatów wymaga pracy nad wieloma czynnikami jednoczeœnie (nie wystarczy zmiana jednego parametru), znalezienie i dopracowanie metod pozwalajšcych osišgnšć odpowiednie rezultaty może okazać się skomplikowane. Jest też jednak dobra wiadomoœć: stosujšc farby fleksograficzne UV o nowym składzie, takie jak Flexocure Ivory firmy Xsys, drukarz może po prostu zaczšć od zastosowania swoich standardowych ustawień, a nowa farba i tak zapewni mu lepsze rezultaty niż typowa farba fleksograficzna UV. Jeżeli jednak klient stosujšcy te nowe farby pragnie osišgnšć optymalnš wydajnoœć, powinien zasięgnšć porady producenta farby, który poinformuje go, jak dobrać właœciwš kombinację parametrów dla danej maszyny. Xsys zapewnia, że rezultaty osišgnięte dzięki Flexocure Ivory sš unikalne w przemyœle farb fleksograficznych UV. Zdaniem producenta, farba Flexocure Ivory umożliwia drukarzom uzyskiwanie bieli kryjšcej nadajšcej się do zadrukowania dowolnš dostępnš technikš drukowania bez koniecznoœci stosowania modułu sitodruku UV i osišganie dobrych rezultatów przy znaczšco niższych kosztach. Drukowanie uwzględniajšce najnowsze trendy Firma Xsys zwraca również bacznš uwagę na najnowsze trendy opakowaniowe oferujšc rozwišzania, które umożliwiajš wšskowstęgowym maszynom drukujšcym dodawanie wartoœci i konkurowanie z innymi technikami drukowania. Osišgane efekty pozwalajš wzbogacić projekt opakowania, tak aby odróżniało się od innych i przycišgało uwagę klienta. Jednym z najpopularniejszych obecnie walorów zapewniajšcych dodatkowš wartoœć opakowaniom towarów konsumenckich jest stosowanie efektów metalicznych Đ niedawno firma wprowadziła nowš gamę farb metalicznych majšcych zapewnić znacznie lepszy efekt metaliczny (prawie porównywalny ze złoceniem), mimo że mogš one być stosowane na zwykłych maszynach drukujšcych. MetalGlow ML jest jednoskładnikowš farbš srebrnš Đ zapewnia ona druk metaliczny na wszelkiego rodzaju podłożach, poczšwszy od papierów powlekanych i niepowlekanych, a skończywszy na całej gamie podłoży syntetycznych. Można je zadrukowywać stosujšc innowacyjnš technologię Metal FX, która łšczšc cztery kolory farb triadowych z farbami metalicznymi pozwala na tworzenie tysięcy efektów metalicznych. Co prawda efekt metaliczny nadal nie dorównuje poziomom uzyskiwanym dzięki foliom, ale mimo to stanowi efektywne kosztowo alternatywne rozwišzanie dla użytkownika końcowego. Kolejnš innowacyjnš metodš uzyskiwania efektów metalicznych jest stosowanie technologii zwanej złoceniem na zimno. W większoœci przypadków używa się obecnie technologii złocenia na goršco Đ wytłoczony cylinder jest podgrzewany i wykorzystywany do wtłaczania folii w podłoże pod wpływem ciepła i nacisku. Pozwala to na uzyskanie wysokiej jakoœci efektu metalicznego, jednak stosunkowo wysokim kosztem. Technologia złocenia na zimno jest tańszš i bardziej elastycznš metodš. Do stworzenia wzoru złocenia wymagana jest klisza fleksograficzna; firma Xsys opracowała też specjalny klej UV, który nadaje się do stosowania z większoœciš dostępnych na rynku folii do złocenia na zimno. Złocenie następuje po nałożeniu utwardzanego promieniami ultrafioletowymi kleju, który wišże powierzchnię metalicznš z podłożem. Metoda jest atrakcyjna cenowo, zwłaszcza dla krótszych serii, ponieważ klisze sš znacznie tańsze od cylindrów wytłaczajšcych. Niedawno wprowadzona technologia HolographINK oferowana przez Xsys Print Solutions oparta jest na będšcym w trakcie patentowania, specjalistycznym procesie graficznym, który pozwala na uzyskiwanie ăwpadajšcego w okoÓ efektu holograficznego bez koniecznoœci drukowania na drogim materiale holograficznym. Proces HolographINK może poprawić estetykę etykiety lub być wykorzystywany do produkcji etykiet zabezpieczajšcych. Technologia ta umożliwia uzyskiwanie niezliczonych kolorów i wzorów holograficznych charakteryzujšcych się bogactwem szczegółów oraz dokładnoœciš pozycjonowania na podłożu. Jak zapewnia producent, można dzięki temu osišgnšć doskonałš przyczepnoœć na bardzo zróżnicowanych podłożach, w tym na polietylenie, polipropylenie i polichlorku winylu, zarówno w wersji bezklejowej, jak i samoprzylepnej, foliach termokurczliwych, wielu rodzajach papieru, kartonie czy laminatach do produkcji tubek. Xsys oferuje pełnš gamę wzorów i odcieni holograficznych Đ całš ăbibliotekęÓ gotowych do użytku obrazów holograficznych, które mogš zostać objęte licencjš z gwarancjš wyłšcznoœci dla pojedynczej firmy będšcej użytkownikiem końcowym. Jest to rozwišzanie szczególnie przydatne dla właœcicieli marek, którzy pragnš zagwarantować autentycznoœć swoich produktów. Możliwe jest również wykonanie wzorów specjalnych na zamówienie. Na rysunku przedstawiono schemat procesu HolographINK. Wszystko, czego potrzebuje drukarz, to maszyna drukujšca z możliwoœciš utrwalania œwiatłem ultrafioletowym oraz zespół do złocenia na zimno. Firma rozwija też szereg innych farb specjalnych. Nabywcom opakowań i etykiet może dziœ zaoferować np. rezultaty, jakie przynosi stosowanie farb termochromowych (wrażliwych na ciepło) oraz fotochromowych (wrażliwych na œwiatło); Xsys współpracuje też z innymi dostawcami nad takimi konstrukcjami jak wskaŸniki czas/temperatura oraz farby do drukowania anten umożliwiajšcych identyfikację radiowš (RFID). Materiał dostarczony przez firmę Xsys Print Solutions (d. ANI Printing Inks). Opracowanie: Konstanty Odziemkowski, manager regionalny polskiego Działu Wšskiej Wstęgi