Nowoczesna etykieta
6 gru 2016 14:50

Nowoczesne drukarnie etykiet samoprzylepnych pracując na konkurencyjnym rynku chcą się wyróżnić, specjalizować oraz znaleźć niszę rynkową. Dużą elastyczność większe drukarnie osiągają wprowadzając nowe technologie produkcyjne. Jedną z nich jest druk zwojowy w technologii offsetowej, stanowiący ciągle nowość na polskim rynku. Druk offsetowy etykiet samoprzylepnych w roli łączy zalety niskiego kosztu jednostkowego etykiet w roli z wysoką jakością druku. Jego zaletą jest też dobre przystosowanie tej techniki do często zmieniających się wymagań klientów drukarń. Dzieje się tak, ponieważ długie serie identycznie wyglądających produktów są obecnie wypierane przez często zmieniające się krótkie serie opakowań. Dzięki bardzo niskim kosztom przygotowania matryc druk offsetowy staje się atrakcyjną ofertą dla firm często zmieniających projekty etykiet. Dowodem wysokiej jakości etykiet wydrukowanych w technologii offsetowej jest uzyskanie przez WDH SA nagrody w tegorocznej edycji konkursu na najlepszą etykietę organizowanego przez Międzynarodowe Stowarzyszenie Producentów Etykiet Samoprzylepnych FINAT. Jest to nagroda za doskonałą jakość druku etykiet samoprzylepnych na szampony Senses firmy Avon. Reverse print – to technologia druku etykiet polegająca na nałożeniu kleju na zadrukowaną transparentną folię. Dzięki wykonaniu druku w odbiciu lustrzanym i nanoszeniu kleju bezpośrednio na druk użytkownik nie ma styczności z farbami, a sam druk ogląda przez transparentną folię. To innowacyjna technologia pozwalająca doskonale zabezpieczyć treść etykiety przed zniszczeniem, stanowiąca dużo lepsze zabezpieczenie niż w przypadku lakieru czy zwykłego laminatu. Jest ono tak skuteczne, że polecane jest szczególnie do oliwek, płynów hamulcowych oraz innych wysokomigracyjnych substancji. Kolejna innowacja to unikalne konstrukcje materiałowe. Oto niektóre z nich. Multitag – etykiety wielowarstwowe w postaci prostych książeczek, wykorzystywane głównie jako kontretykiety. Ich zaletą jest umieszczenie na małej powierzchni dużej ilości opisów często wymaganych przez europejskie prawo. Koncerny kosmetyczne i chemiczne eksportujące takie same produkty do wielu krajów umieszczają na jednej etykiecie opisy w kilku, a nawet kilkunastu językach. Multitag może być wykonany zarówno z papieru, jak i z folii. Etykiety wykonane z folii są bardziej odporne na przedarcie oraz ewentualne zabrudzenia w czasie korzystania z produktu. Memotag to grupa etykiet przeznaczonych do łatwego odklejania z powierzchni papierowych. Ta grupa etykiet znajduje zastosowanie głównie jako etykiety reklamowe dołączane do pierwszych stron gazet. Ich zaletą jest możliwość automatycznego etykietowania. Memotag może być zadrukowany dwustronnie, może być również etykietą wielowarstwową. Ta grupa etykiet jest wykorzystywana na zachodzie Europy jako ważna część przesyłek reklamowych rozsyłanych pocztą. Etykiety ze ścieżkami klejowymi to papierowe lub foliowe etykiety, które jedynie częściowo pokryte są klejem. Część z klejem dołączana jest do opakowania, a część bezklejowa stanowi powierzchnię marketingową. Rozwinięciem etykiet ze ścieżkami klejowymi są tzw. krawaty (ang. neck hanger). Są to zaawansowane technicznie konstrukcje z grubych laminatów; stanowią one wyróżnik opakowania. Dzięki odpowiedniemu naniesieniu kleju są automatycznie dołączane do opakowania, co znacznie przyspiesza i upraszcza proces wdrożenia kampanii reklamowej. Dry peel to etykiety wykorzystywane jako element mailingów, dołączane do przesyłek pocztowych. W większości są to karty lojalnościowe automatycznie dołączane do listów. Każda z nich jest wykonana na papierze o gramaturze powyżej 100 g/m2. Wszystkie takie etykiety posiadają indywidualny kod alfanumeryczny, a po oderwaniu od powierzchni, do której zostały dołączone, nie dają się ponownie przykleić. To tylko niektóre z najnowszych technologii stosowane już przez polskie drukarnie, które doskonale rozumieją, że głównie innowacyjność pomaga odnieść sukces na trudnym rynku etykiet samoprzylepnych.