Nowości wydawnicze
6 gru 2016 14:45

„Papiery ozdobne (Text & cover) ” autorstwa Stefana Jakucewicza to piąta pozycja z serii poradników Ecco-Teka wydana przez Map Polska. Publikacja poświęcona jest budowie, właściwościom i zastosowaniom papierów ozdobnych; podano w niej także zarys produkcji papierów ozdobnych niepowlekanych i powlekanych oraz techniki zadrukowywania tych papierów zarówno analogowe, jak i cyfrowe. Szczegółowo opisane zostały także właściwości i zastosowanie poszczególnych grup oraz rodzajów papierów ozdobnych. Całości dopełnia Appendix, który zawiera szczegółowe informacje o papierach ręcznie czerpanych, znakach wodnych i bibułce japońskiej. Nazwa „papiery ozdobne” nie określa precyzyjnie ani ich rodzaju, ani wyglądu czy też właściwości omawianych wyrobów papierowych – czytamy we wprowadzeniu do piątej już pozycji z serii Ecco-Teka. – Jest to w zasadzie chwyt reklamowy. Właściwsze jest angielskie określenie letterhead, text & cover”, które dokładnie określa ich zastosowanie. (É) Są to luksusowe, najczęściej niepowlekane papiery. Produkuje się je w wersji bezdrzewnej, czasem z dodatkiem długowłóknistej masy celulozowej bawełnianej (szmacianej). Ten luksusowy produkt o białej lub barwionej powierzchni wytwarza się najczęściej w gramaturach 70-100 g/m2, zakleja mocno najczęściej powierzchniowo, a czasem zaopatruje w znak wodny, żeberkuje, znakuje się filcem lub flanelą albo tłoczy się odpowiedni wzór. W celu urozmaicenia wyglądu powierzchni wyrobu dodaje się różne materiały, które nadają jej atrakcyjny, nietypowy wygląd. Papiery ozdobne są jednocześnie ładne i eleganckie. Nadają się do pisania atramentem. Charakteryzują się także dużą sztywnością i sprężystością, przy wyginaniu niektóre wydają specjalny dźwięk. (É) Wyroby o gramaturach większych niż 200 g/m2 wyglądają identycznie jak papier do wykonywania blankietów firmowych, ale nie mają znaku wodnego. Są to produkty markowe znane pod własnymi nazwami handlowymi. Bardzo często stanowią ulubione tworzywo grafików: służą do wykonywania projektów graficznych, również tych, które drukowane są na zwykłych białych papierach.” „Papiery ozdobne” są zatem lekturą obowiązkową nie tylko drukarza, ale i grafika oraz marketera. Warto dodać, że jest to pierwsze na polskim rynku tak kompleksowe opracowanie zagadnień związanych z papierami text & cover. AN