O sposobach podejmowania decyzji biznesowych
6 gru 2016 14:50

Jak wynika z badań przeprowadzonych w małych i średnich firmach w Europie, nadal ufamy słowu pisanemu podczas podejmowania ważnych decyzji biznesowych. Młodsza generacja pracowników małych i średnich firm w większym stopniu polega na słowie pisanym i drukowanym podczas podejmowania decyzji niż ich starsi koledzy. Potwierdziły to badania opublikowane ostatnio przez HP. 84% pracowników tych firm w wieku 16-24 lat zawsze lub bardzo często korzysta z materiałów pisanych lub drukowanych, przygotowując się do podjęcia ważnych decyzji. Dla porównania, średnia dla wszystkich grup wiekowych wynosi 77%, a dla najstarszych respondentów w wieku 55-64 lat – tylko 59%. Ankieta analizująca sposoby wykonywania pracy i podejmowania decyzji objęła małe i średnie firmy z Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Hiszpanii, Holandii, Włoch i Rosji. Wykazała ona również, że pomimo przywiązania do dokumentów papierowych najmłodsza generacja ma najbardziej elastyczne podejście do procesów decyzyjnych. 47% ankietowanych z tej grupy wiekowej zawsze lub bardzo często przygotowuje się do podjęcia ważnych decyzji w drodze do lub z pracy (w porównaniu ze średnią dla wszystkich grup wynoszącą 36%), 38% przeznacza na to czas w weekendy (w porównaniu z ogólną średnią 28%), a 17% – podczas wakacji (w porównaniu z 12%). Okazało się, że dla przeciętnego respondenta długopis, papier i materiały drukowane pozostają podstawowymi narzędziami wspierającymi proces podejmowania decyzji. 77% pracowników małych i średnich firm w całej Europie używa tych narzędzi zawsze lub bardzo często (w porównaniu z 78% w przypadku komputerów osobistych lub laptopów, 51% w przypadku kalkulatorów i 19% w przypadku urządzeń mobilnych takich jak palmtop lub smartphone). Pierwsze miejsce pod tym względem zajmują Niemcy. 91% respondentów z tego kraju zawsze lub bardzo często używa długopisu, papieru i materiałów drukowanych podczas podejmowania decyzji. Na końcu znalazła się Holandia ze wskaźnikiem 57%. Ankieta wykazała również, że o ile Rosjanie poświęcają najwięcej weekendów i urlopów na rozmyślania nad ważnymi decyzjami, o tyle Francuzi i Brytyjczycy są do tego najmniej skłonni. Tatiana Fish, dyrektor ds. marketingu produktów LaserJet i rozwiązań dla przedsiębiorstw odpowiedzialna za sektor małych i średnich firm w dziale druku i przetwarzania obrazu HP (HP Imaging & Printing Group) na region EMEA, komentuje: Mimo rozpowszechnienia treści cyfrowych „klasyczne” narzędzia takie jak teksty pisane lub drukowane są równie ważne podczas planowania i podejmowania decyzji w małych i średnich firmach. Z badań wynika, że pracownicy, którzy potrafią podejmować decyzje w sposób najbardziej elastyczny pod względem czasu i miejsca, najczęściej korzystają właśnie z papieru, długopisu i materiałów drukowanych. Tzw. „generacja Y” bardziej polega na klasycznych narzędziach niż inne grupy wiekowe. Opracowując plany i podejmując decyzje poza biurem, osoby te częściej używają papieru niż laptopów lub urządzeń mobilnych – stwierdza Fish. Jak wynika z globalnych badań rynkowych przeprowadzonych przez firmę IDC, HP jest liderem rynku w zakresie profesjonalnych rozwiązań drukujących dla małych i średnich firm. Ostatnie badania wykazały, że w trzecim kwartale 2008 r. jednostkowy udział HP w tym segmencie rynku wynosił 45,8% i wzrósł o 1,3% w porównaniu z poprzednim kwartałem. Opracowano na podstawie informacji firmy HP