Odkrywanie na nowo sztuki drukowania tapet
6 gru 2016 14:58

Ktoś może myśleć, że sztuka i druk znajdują się na przeciwległych biegunach graficznego spectrum. Artyści kreując oryginalne dzieła wykorzystują pędzel, który daje im możliwość stworzenia tekstury i ręcznego mieszania kolorów na palecie. Takie zabiegi w niczym nie przypominają druku wielkoformatowego – wielu kopii obrazów, zautomatyzowanego dopasowywania kolorów i obiegu prac. Na początku XVIII wieku powstający przemysł drukarski miał zdecydowanie pozytywny wpływ na sztukę i wystrój wnętrz. Zgodnie z opinią nowojorskiego Metropolitan Museum of Art „Wydruki zastąpiły przepisywane księgi średniowiecza i stały się niewyczerpanym źródłem… modeli architektonicznych i wzorów ornamentów – co mogło być włączone w inne dzieła sztuki.” 1 Tapety – od arystokracji po proletariat W XIX wieku relacja pomiędzy projektowaniem wnętrz a drukiem uległa radykalnej zmianie. I chociaż nieustannie zyskujący na popularności druk pomagał w rozpowszechnianiu klasycznych projektów, to „prawdziwe” tapety były nadal produkowane przez rzemieślników. Sprawiało to, że można je było zobaczyć wyłącznie w domach klasy wyższej. Wraz z rozwojem nowych technologii drukowania produkcja tapet znacząco się zwiększyła, a ich ceny zaczęły drastycznie spadać. Stały się one tak bardzo rozpowszechnione, iż właściwie zatraciły swe historyczne koneksje oraz wpływ na sztukę i projektowanie. Był to moment, w którym przedstawiciele klasy średniej mogli sobie pozwolić na ten niedostępny dotychczas dla nich rodzaj dekoracji. Niestandardowe tapety i unikalne wzory Dzięki rozwojowi cyfrowej technologii drukowania komplementarna relacja sztuki i tapet na nowo połączyła je w nowym stuleciu. Możliwości druku cyfrowego na nowo umieściły tapety na czołowym miejscu w dziedzinie wystroju wnętrz. Wiodący projektanci są teraz w stanie stworzyć własne wzory lub użyć fotografii i zamienić je w tapety, biorąc udział w rewolucji niestandardowych tapet. Projektanci wnętrz zostali wyzwoleni z ograniczeń standardowych, gotowych wzorów, mogąc tym samym korzystać ze swojej kreatywności, by tworzyć niestandardowe tapety dla każdego projektu. Niezależnie od tego, czy mówimy o pokoju dla dziecka, czy o wnętrzu restauracji, dekoracje na ściany mogą być tworzone i adaptowane pod kątem ich użycia w konkretnych obiektach mieszkalnych czy komercyjnych. Z perspektywy technologii druk cyfrowy umożliwił tworzenie niestandardowych tapet w oparciu o klasyczne wzory lub unikalne projekty. Co więcej, maszyny do druku cyfrowego osiągnęły taki poziom jakości drukowania i dopasowania kolorów, że złożone grafiki, obrazy czy fotografie mogą być teraz wykorzystywane do tworzenia niestandardowych tapet. Ową zależność można przedstawić w formie prostego równania: Sztuka + Niestandardowe Tapety = Sztuka Tapet. Projektanci i drukarze odgrywają kluczowe role w „Sztuce Tapet” przez utrzymywanie bardzo wysokich standardów w zakresie jakości druku, spasowania kolorów i rozdzielczości grafiki. Wytworzyła się elitarna kadra drukarzy, którzy zajęli miejsce w rosnącym segmencie rynku dzięki posiadanemu wyposażeniu, zwracaniu uwagi na szczegóły i artystycznemu zmysłowi. Producenci sprzętu jak HP poszli o krok dalej. Dają klientom dostęp (na stronie internetowej) do baz projektów tapet, gdzie można wgrać obrazy, które następnie są drukowane w wybranych miejscach na wielkoformatowych ploterach wykorzystujących przyjazne środowisku farby lateksowe. Zgodnie z opinią Freedonia Group, rynek dekoracji ściennych odżywa. Po dziesięcioleciu spadków segment ten ma rosnąć w tempie 7 proc. rocznie, osiągając w 2015 roku wartość 480 mln USD w samych tylko Stanach Zjednoczonych. Ten wzrost jest napędzany głównie przez „rozwój takich produktów jak bordiury, niestandardowe i teksturowane tapety, które tchną nowe życie w dotychczas niedocenianą kategorię produktów.” 2 Na coraz bardziej konkurencyjnym rynku „sztuka tapet” szybko staje się bardzo pożądaną aplikacją dla firm, które chcą otwierać się na nowe rynki o dużej wartości i dobrej rentowności. Zakładając, że posiadamy odpowiedni sprzęt i umiejętności gwarantujące wysoką jakość wydruków, wypada poważnie zastanowić się nad wejściem na ten lukratywny rynek i sprawdzić, co daje przywrócenie historycznej relacji pomiędzy sztuką i tapetą. Opracowanie: Digiprint na podstawie materiałów HP 1 Thompson, W. The Printed Image in the West: History and Techniques. The Metropolitan Museum of Art, Heilbrunn Timeline of Art History. Pozyskane z: http://www.metmuseum.org/toah/hd/prnt/hd_prnt.htm 2 The Freedonia Group. (2011). US Demand for Wall Coverings to Reach $2.2 Billion in 2015 [press release]. Pozyskane z: http://www.freedoniagroup.com/FreedoniaPressRelease/US-Demand-for-Wall-Coverings-to-Reach-$2.2-Billion-in-2015.HTML

cript>