Ogólnopolski Konkurs Poligraficzny: wszyscy zostali zwycięzcami
22 kwi 2025 13:09

14 marca 2025 r. w Zakładzie Technologii Poligraficznych Wydziału Mechanicznego Technologicznego Politechniki Warszawskiej odbyła się IX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Poligraficznego. Konkurs współorganizowany przez Polską Izbę Druku od lat stanowi wyjątkową okazję do promocji wiedzy poligraficznej wśród młodzieży oraz integracji całego środowiska poligraficznego w Polsce. Patronat nad tegoroczną edycją objęły Polskie Bractwo Kawalerów Gutenberga oraz Polskie Stowarzyszenie Sitodruku i Druku Cyfrowego.

Konkurs na stałe zagościł w terminarzu wydarzeń organizowanych przez warszawską uczelnię, co roku przyciągając kilkaset uczniów zainteresowanych sprawdzeniem swojej wiedzy poligraficznej i powalczeniem o indeks wydziału. Wydarzenie ma charakter ogólnopolski, który stawia sobie za cel wsparcie rozwoju szkół technicznych w Polsce.

Inicjatorką i przewodniczącą konkursu jest dr Marta Gajadhur, która z ogromnym zaangażowaniem od lat dba o popularyzację poligrafii wśród młodzieży oraz zachęca uczniów do rozwijania swoich umiejętności w tej dziedzinie. Tegoroczny finał swoją obecnością zaszczycili: prof. Zuzanna Żołek-Tryznowska, prodziekan ds. studenckich na Wydziale Mechanicznym Technologicznym i kierownik Zakładu Technologii Poligraficznych, dr hab. inż. Cezary Senderowski, dyrektor Instytutu Mechaniki i Poligrafii, a także dr hab. inż. Dariusz Golański, prodziekan ds. studiów niestacjonarnych i współpracy międzynarodowej; przedstawiciele Polskiej Izby Druku: wiceprezes Leszek Gumowski i dyrektor Tomasz Mospan. Poza reprezentantami świata akademickiego i organizacji branżowych w wydarzeniu licznie uczestniczyli również sponsorzy – przedstawiciele firm poligraficznych, które wspierają inicjatywę konkursu i aktywnie uczestniczą w kształtowaniu przyszłości branży.

Tegoroczna edycja konkursu cieszyła się ogromnym zainteresowaniem, co potwierdza liczba 1039 uczniów z całej Polski, którzy podjęli wyzwanie i przystąpili do rywalizacji. Proces konkursowy składał się z kilku etapów – w tym dwóch rund odbywających się za pośrednictwem internetu – w których uczestnicy musieli wykazać się wiedzą z zakresu technologii druku, materiałoznawstwa, a także szeroko pojętej poligrafii. Do ścisłego finału awansowało 47 uczniów, którzy uzyskali co najmniej 80% punktów w poprzednich etapach. Finałowa rozgrywka, która odbyła się w siedzibie Zakładu Technologii Poligraficznych, składała się z części teoretycznej w formie pisemnego testu. Po jej zakończeniu wszyscy młodzi uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia laboratoriów badawczych i technologicznych, w których – gdyby dopisało im szczęście oraz wiedza – mogliby poszerzać swoje umiejętności w najbliższej przyszłości.

Na podstawie wyników końcowego testu jury wyłoniło 18 wyróżnionych finalistów, którzy otrzymali uprawnienia do przyjęcia na studia na kierunku papiernictwo i poligrafia poza normalną procedurą konkursu świadectw maturalnych. Najlepsi spośród wspomnianej osiemnastki – laureatka konkursu Sandra Mazur, uczennica V klasy Zespołu Szkół Poligraficznych im. Mikołaja Reja w Łodzi; zdobywca drugiej nagrody Eryk Dąbrowski (IV klasa Zespołu Szkół Poligraficznych im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w Warszawie); oraz dwójka sklasyfikowanych na trzecim miejscu (piątoklasiści z – odpowiednio – łódzkiego i warszawskiego Zespołu Szkół Poligraficznych) Oliwia Łuczak i Wiktor Welc – otrzymali dodatkowo nagrody pieniężne, zaś laureatka została nagrodzona biletem na wyjazd na targi FESPA organizowany przez Polską Izbę Druku. Wszyscy uczestnicy konkursu otrzymali również nagrody rzeczowe.

O rosnącym prestiżu konkursu, którego pierwszą edycję rozstrzygnięto w 2017 r., świadczy liczba tegorocznych sponsorów (wymieniamy w przypadkowej kolejności): Manroland Polska, MM Packaging Polska, Quad/Graphics Europe, WISTAR Przygotowalnia Fleksograficzna, Walstead Kraków, Müller Martini, Konica Minolta Business Solutions Polska, hubergroup Polska, Walstead Kraków, Konica Minolta Business Solutions Polska, Qartis, EFI, Formika, Druk24h.pl, KEA IBB, Wolff Trading, HadepolFlexo (Coveris), Digiprint, Marbach Polska, Pasja Jacek Stencel, Fundacja Rozwoju Kadr Poligraficznych, Związek Zawodowy Poligrafów, Graw, UDS, MDM-Druk, Drukarnia Częstochowskie Zakłady Graficzne, Drukarnia Pozkal, Opolgraf oraz Follak. Zainteresowanie sponsorów konkursem świadczy wyraźnie o rosnącej wśród firm świadomości aktualnego problemu polskiej poligrafii, czyli niedostatku wykształconych i kompetentnych pracowników w przedsiębiorstwach zajmujących się świadczeniem usług druku.

Warto tu wspomnieć o czterech firmach, których świadomie nie wymieniliśmy w gronie sponsorów, choć zasługują na to jak nikt inny. Należy im się jednak szczególne miejsce. W bieżącym roku organizatorzy konkursu po raz pierwszy przyznali bowiem Certyfikat Mecenasa Ogólnopolskiego Konkursu Poligraficznego tym firmom, które przez co najmniej trzy lata z rzędu angażują się w organizację konkursu oraz wspierają młodych adeptów poligrafii. Jako pierwsze otrzymały je firmy Heidelberg Polska, hubergroup Polska, Koenig & Bauer (CEE) oraz 3M Poland, które wspierają inicjatywę konkursu poligraficznego od samego początku jej istnienia. Ich wieloletnie zaangażowanie jest nieocenioną pomocą w organizacji wydarzenia oraz dowodem na to, jak ważne dla branży jest inwestowanie w edukację i przyszłe pokolenia specjalistów. Obwołane „czterema muszkieterami” polskiej poligrafii, obiecały wspierać konkurs poligraficzny w kolejnych latach.

Wystąpieniom sponsorów towarzyszyły również okolicznościowe przemowy zebranych gości – przedstawicieli środowiska akademickiego. Dyrektor Polskiej Izby Druku Tomasz Mospan przedstawił aktualną działalność Izby, w szczególności zwracając uwagę na projekt Branżowego Centrum Umiejętności w zakresie poligrafii, introligatorstwa i opakowań w Opolu. Projekt, realizowany w ramach przedsięwzięcia „Utworzenie i funkcjonowanie Branżowego Centrum Umiejętności w dziedzinie poligrafii, introligatorstwa i opakowań w Opolu” (KPO/23/1/BCU/2/W/0027), ma na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych, wdrażanie innowacyjnych rozwiązań oraz rozwój umiejętności praktycznych wśród młodych ludzi zainteresowanych poligrafią. Działalność Centrum będzie miała kluczowe znaczenie dla przyszłości branży i umożliwi lepsze przygotowanie nowych kadr do wyzwań nowoczesnej poligrafii.

Podczas uroczystości finałowej podziękowano nauczycielom, którzy z ogromnym zaangażowaniem przygotowują uczniów do udziału w konkursie, dzielą się swoją wiedzą i pasją oraz przyczyniają się do kształcenia przyszłych specjalistów w dziedzinie poligrafii. Ich wysiłek i determinacja są kluczowe dla zachowania wysokiego poziomu edukacji poligraficznej w Polsce i inspirują młodzież do dalszego rozwoju. Wyrazy uznania skierowano także do uczniów, którzy podjęli trud przygotowań i z pasją rozwijali swoją wiedzę, wykazując się ogromnym zaangażowaniem i chęcią nauki. To oni są przyszłością branży i dowodem na to, że poligrafia wciąż cieszy się dużym zainteresowaniem wśród młodego pokolenia.

Laureatom i zwycięzcom tegorocznej edycji składamy serdeczne gratulacje – ich wysiłek, wiedza i umiejętności zostały docenione i nagrodzone, co stanowi wspaniałą motywację do dalszego rozwoju i pogłębiania pasji związanej z poligrafią.

Jednocześnie już teraz zapraszamy do udziału w przyszłorocznej, jubileuszowej X edycji Ogólnopolskiego Konkursu Poligraficznego, która z pewnością będzie wyjątkowym wydarzeniem. Zachęcamy firmy i instytucje do wsparcia kolejnej edycji wydarzenia, które nie tylko promuje wiedzę o poligrafii, ale także kształtuje przyszłość całej branży.

IX edycja Ogólnopolskiego Konkursu Poligraficznego po raz kolejny udowodniła, jak istotne jest wspieranie młodych talentów oraz integracja środowiska poligraficznego w Polsce. Wydarzenie to jest doskonałym przykładem współpracy pomiędzy światem nauki, biznesem i edukacją, której celem jest rozwój branży i przygotowanie nowych, kompetentnych specjalistów. Wierzymy, że kolejne edycje konkursu będą kontynuacją tej pięknej inicjatywy i przyczynią się do dalszego rozwoju polskiej poligrafii.

Opracowano na podstawie materiałów Polskiej Izby Druku fot. Polska Izba Druku