W dniach 5-6 czerwca br. w hotelu Sielanka w Warce odbyła się II edycja Warsztatów Flexo prowadzonych w ramach „Szkoły Papieru” – „Optymalizacja wyboru surowców opakowaniowych”.
Szkolenie było okazją do prezentacji innowacyjnych możliwości w zakresie surowców opakowaniowych, zdobycia nowych umiejętności, wiedzy oraz rozmowy z ekspertami. Organizatorem imprezy była firma Map Polska. Podczas tych szkoleń staramy się przybliżyć klientom możliwości naszej firmy, ofertę podłoży fleksograficznych w zwoju, zarówno papieru samoprzylepnego, jak i folii OPP oraz wspólnie z naszymi dostawcami zaprezentować trendy i nowości na rynku opakowań. Ponadto, oprócz interesujących wykładów, nasi goście mają możliwość bliższego poznania się z załogą działu flexo Map Polska, szczególnie podczas atrakcji wieczornych, co jeszcze bardziej pomaga w rozwijaniu kontaktów biznesowych. Podsumowując, mamy pewność, że organizowanie Warsztatów jest bardzo dobrym pomysłem i oczywiście planujemy organizację III edycji w przyszłym roku – mówi Robert Bińkowski, dyrektor ds. rozwoju flexo, którego wystąpienie rozpoczęło konferencję. Przybliżył on zgromadzonym m.in. 17-letnią historię przedsiębiorstwa Map Polska, zatrudniającego na całym świecie blisko 2500 osób (w polskich oddziałach – 150) i obecnego na 23 światowych rynkach oraz strategię, którą wyznaczają różnorodne potrzeby klientów i dostosowane do nich oferta, serwis oraz zatrudnieni w firmie ludzie.
Drugą prezentację pt. „Energia w Twoim opakowaniu – nowości w foliach OPP” wygłosił Vladimir Protasom reprezentujący globalną firmę Exxon-Mobil i związany z branżą opakowań od 14 lat. Przedsiębiorstwo ExxonMobil poprzez 6 fabryk na całym świecie (w Kanadzie, USA, we Włoszech, w Belgii oraz Holandii) stara się stworzyć most międzykontynentalny i zapewniać innowacyjne produkty petrochemiczne oraz serwis na najwyższym poziomie. Firma specjalizuje się w foliach powlekanych i jest liderem w zakresie wprowadzania technologii białej folii. Dodatkowo jej działania skupiają się na ulepszaniu barier, wydajności przy konwertowaniu oraz jakości produktów. W ofercie ExxonMobil znajdują się obecnie m.in. etykiety, opakowania giętkie oraz folie termokurczliwe. Dostarczane przez firmę miesięcznie 255 ton folii OPP stanowi zaledwie 6% udziału w rynku. W związku ze wzrostem cen aluminium V. Protasom prognozuje, że w najbliższym czasie dojdzie do masowej wymiany folii aluminiowej na metalizowaną folię OPP z właściwościami barierowymi.
Kolejny wykład pt. „Systemy foliowania produktów” wygłosił Sylwester Wysocki z przedsiębiorstwa Wega-elektronik, będącego producentem uniwersalnych maszyn do foliowania kopertowego (tzw. celofoniarek lub tomofoniarek). Firma obecna jest na rynku polskim od 17 lat, a od 2000 roku rozszerza swoją działalność także na rynki Europy i Ameryki. W jej ofercie znajdują się maszyny FK-6, stosowane zwłaszcza przy małoseryjnej produkcji kosmetyków i łatwo przestawne do różnych rodzajów produktów; AM-4/100B – maszyny adaptowalne do linii automatycznej, sterowane elektronicznie poprzez ekran dotykowy, posiadające różne systemy podawania pudełek i regulatory prędkości; oraz AM-5 – maszyny stosowane do pakowania dużych pudełek.
Prezentacja S. Wysockiego dotyczyła trzech najpopularniejszych systemów foliowania: foliowania termokurczliwego, poziomego systemu ciągłego pakowania Flowpack oraz foliowania metodą kopertową. Zaletami pierwszego z omówionych sposobów są m.in. prostota mechanizmów, możliwość foliowania produktów o dowolnym kształcie oraz niska cena foliarek półautomatycznych o stosunkowo dobrej wydajności. Wśród wad natomiast wymienić należy m.in. wydzielanie zapachów przy zgrzewaniu folii oraz małą estetykę opakowań z powodu wyraźnie widocznych i odstających od pudełka zgrzewów.
System Flowpack z kolei wyróżnia się m.in. wysoką wydajnością (300-400 opakowań na minutę), możliwością stosowania różnych typów folii, prostym serwisem oraz niskim zużyciem energii. Wśród wad tej metody wymienia się przede wszystkim brak ścisłego przylegania folii do produktu oraz odstawanie od opakowania zgrzanych termicznie zakładek folii.
Zalety szczegółowo omówionego podczas prezentacji systemu foliowania metodą kopertową są związane przede wszystkim z ekologią. Metoda ta charakteryzuje się niskim zużyciem energii, brakiem odpadów oraz niską temperaturą zgrzewania 100-140°C. Opakowania wykonane w ten sposób cechują się niskim zużyciem folii i doskonałą jakością wizualną, dzięki czemu znajdują zastosowanie w opakowaniach typu prezentowego. Ponadto możliwość wykorzystania tasiemki rozrywającej w folii drukowanej i powlekanej ułatwia otwieranie opakowań. Wykorzystywanymi materiałami są: celofan, papier, folie PP, PE, PVC, najczęściej polipropylen. Wady metody kopertowej to przede wszystkim wykorzystywanie skomplikowanych maszyn oraz fakt, iż jej stosowanie jest możliwe jedynie w przypadku produktów mających kształt prostopadłościanu.
Ostatnia prezentacja firmy Map Polska zatytułowana była „Ozdobne materiały samoprzylepne do opakowań”. Pierwszą jej część poprowadziła Milena Grąbczewska, wspierająca dział papierów samoprzylepnych. Jej wykład miał na celu przybliżenie historii i osiągnięć włoskiego producenta papieru – Grupy Fedrigoni, w której skład wchodzą m.in. Manet SA (od 1993 r.), Fabriano (od 2002), Fabriano Securitas (od 2005) oraz Arconvert S.p.A. Druga część prezentacji dotyczyła przede wszystkim etykiet. Wykład wygłosił Krzysztof Włazowski – kierownik ds. rozwoju rynku, który zaprezentował uczestnikom warsztatów zalety tego produktu dla potrzeb marketingu oraz omówił systemy zabezpieczeń stosowane przy produkcji etykiet oraz papieru.
Po części oficjalnej goście przeszli do tzw. Matecznika, w którym czekał na nich Paolo Cozza, gwiazda popularnego programu telewizyjnego „Europa da się lubić”. Uczestnicy spotkania w ramach „Fiesty kuchni śródziemnomorskiej” zostali zaproszeni do konkursu kulinarnego. Prowadzący wyłonił pięć grup – cztery konkursowe i grupę jurorów. Każdemu z czterech zespołów przyporządkowane zostały kraj (Grecja, Włochy, Tunezja lub Hiszpania) oraz odpowiednie danie do przyrządzenia. Mimo iż prowadzący miał swojego faworyta, wygrała grupa reprezentująca Tunezję. Po konkursie, w rytmie granych przez DJ-a utworów, uczestnicy zabawy zachwycali się smakami osobiście przygotowanych potraw. DA