Pandemia nie zmienia strategii, lecz ją wzmacnia
22 kwi 2021 11:01

Chociaż ubiegły rok nie był na ogół pomyślny dla firm z powodu pandemii, to Europapier Polska wyszedł z niego obronną ręką. Na plus z pewnością można zapisać otwarcie nowej siedziby firmy w Warszawie, a także nieustanne wzbogacanie oferty – ostatnio dołączyły do niej tektury Stora Enso. O wyzwaniach ery pandemicznej i działaniach, jakie firma podejmuje, by radzić sobie w tej trudnej sytuacji, rozmawiamy z Markiem Cholewą, prezesem Europapier Polska.

Pod koniec grudnia Europapier Polska otworzył swoją nową siedzibę przy Alejach Jerozolimskich 142A w Warszawie. Jakie przesłanki stały za tą decyzją? Jak Pan ocenia po kilku miesiącach funkcjonowanie w nowym biurze? Czy potwierdziła się zasadność zmiany?

––––––––––

Marek Cholewa: To bardzo ważna zmiana dla Europapier Polska, zgodna z naszą strategią rozwoju Europapier 2025. Nie chodzi tylko o symboliczne przeniesienie siedziby z Tczewa do Warszawy. Nasz Zespół był dotychczas bardzo rozproszony pomiędzy oddziałami w Tczewie, Błoniu i Warszawie. Teraz jesteśmy razem. To nowa jakość, nie tylko ze względu na atrakcyjną lokalizację i nowoczesne standardy pracy w West Station, czym wyszliśmy naprzeciw oczekiwaniom naszych Pracowników i wymagającego rynku pracy. Można tu poczuć, że jesteśmy jednym, silnym Zespołem, a Europapier Polska jest w doskonałej formie i konsekwentnie inwestuje w przyszłość i w Pracowników. Uważam, że w dzisiejszej sytuacji to szczególnie ważne. Daje nam to nową energię do działania i współpracy z naszymi Klientami i Partnerami, którym jednocześnie wysyłamy sygnał o naszych możliwościach i ambitnych planach rozwoju.

 

Czy i w jaki sposób pandemia koronawirusa wywarła wpływ na działalność firmy w ubiegłym roku? Czy Europapier Polska zetknął się wyraźnie ze spadkiem lub wzrostem sprzedaży w którejś z grup produktowych?

––––––––––

Marek Cholewa: Nie ma wątpliwości, że pandemia mocno dotknęła naszą branżę i to na każdym poziomie: Producentów, Klientów i Dystrybutorów. Po raz pierwszy musieliśmy wszyscy zmierzyć się z jednoczesnym gwałtownym spadkiem popytu oraz podaży, a przy tym zadbać o najważniejsze – bezpieczeństwo i zdrowie Pracowników i Współpracowników. COVID nie ominął także oczywiście Europapieru. Podjęte szybko decyzje, skutecznie przełożone na działania, pozwoliły jednak zachować ciągłość sprzedaży i dostaw każdego dnia. Nie byłoby to możliwe bez ogromnej mobilizacji i odwagi całego Zespołu, począwszy od Pracowników magazynu centralnego po handlowców, którzy pozostali blisko Klientów, nawet kiedy niezbędny był ochronny kombinezon. Pokazaliśmy, że można zawsze liczyć na Zespół Europapier. Jestem z tego bardzo dumny. 

Potwierdziliśmy jednocześnie naszą zdolność do szybkiego i elastycznego reagowania na kryzys. Dzięki realizowanej strategii dywersyfikacji biznesu mogliśmy postawić na przyspieszony rozwój tych segmentów, które w czasie pandemii okazały się kluczowe, a wręcz niezbędne, jak kartony czy higiena. 

Od kilku lat w strukturze firmy funkcjonuje dział Higiena. Teraz wydaje się on być szczególnie na topie. Jakie produkty są oferowane w ramach tego obszaru i czy cieszą się zainteresowaniem Klientów?

––––––––––

Marek Cholewa: Inwestycja w rozwój biznesu Higiena to bez wątpienia jedna z najlepszych strategicznych decyzji Europapieru w Polsce i całej Europie. Obok segmentu VISCOM, który jest w DNA Europapieru od początku powstania Spółki, Higiena stanowi teraz filar naszej strategii dywersyfikacji biznesu. Mając w ofercie już 3000 produktów do profesjonalnego sprzątania i zabezpieczenia higieny oraz dedykowany Zespół najlepszych specjalistów na rynku jesteśmy przygotowani, aby kontynuować dynamiczny rozwój mocno przyspieszony przez pandemię. Znamy się na tym dobrze i już dziś wyznaczamy na tym trudnym rynku standardy, obsługując największych i najbardziej wymagających Klientów. A to dopiero początek. 

Zamierzamy aktywnie inwestować w strategiczny rozwój tego biznesu i podobnie jak na kilku innych rynkach w Europie, zostać liderem konsolidacji branży higieny, aby w najbliższych latach osiągnąć wiodącą pozycję na tym rynku w Polsce. 

W ubiegłym roku Europapier Polska nawiązał współpracę z operatorem logistycznym, firmą CAT. Co skłoniło EP do podjęcia współpracy i jak ją Pan ocenia z blisko rocznej perspektywy? Czy natknęliście się na przeszkody podczas budowania tej relacji?

––––––––––

Marek Cholewa: Droga na szczyt zawsze prowadzi do góry. Warto było jednak podjąć ten wysiłek, aby przenieść nasz serwis logistyczny na wyższy poziom i zapewnić taki sam wysoki standard codziennych dostaw w całej Polsce. Korzystamy ze sprawdzonych międzynarodowych doświadczeń CAT i ich skali operacji logistycznej. Wdrażamy indywidualne rozwiązania dla Klientów, które skracają czas realizacji zamówień i optymalizują koszty w łańcuchu dostaw. Budujemy przewagę konkurencyjną innowacyjnymi rozwiązaniami, jak na przykład dostawy nocne czy dostawy bezdotykowe, szczególnie ważne w aktualnej sytuacji pandemicznej. Słuchamy uwag Klientów – to nas inspiruje i mobilizuje do stałej poprawy serwisu. 

Praktycznie przez cały czas, już od początku 2021 roku, docierają do nas informacje o podwyżkach cen papieru czy kartonu. Jak wspomniane zmiany przekładają się na działalność Europapier Polska?

––––––––––

Marek Cholewa: Istotnie, dynamika podwyżek jest ogromna i wszystko wskazuje, że niestety są nieuniknione. Takiego wzrostu cen celulozy na światowym rynku, jak w ostatnim okresie, nie notowaliśmy od czasu kryzysu finansowego. Rekordy biją też ceny importu z Azji, które wystrzeliły pod koniec 2020 roku. Do tego dochodzą rosnące koszty sprzedaży, przede wszystkim związane ze znaczącymi podwyżkami cen paliw i materiałów opakowaniowych do wysyłek. Nie pomaga tu również niestabilna sytuacja kursowa. Wobec tych silnych zewnętrznych czynników niestety w najbliższym czasie będziemy zmuszeni do wprowadzenia kolejnych podwyżek cen większości produktów oraz opłaty dystrybucyjnej. Nie ustajemy przy tym w poszukiwaniu oszczędności w naszej działalności operacyjnej. Mamy w Europapierze prostą zasadę, tj. czego nie musisz wydać, tego nie musisz zarobić. 

 Klienci lubią nowości. Czy mogą obecnie na nie liczyć w ofercie produktowej EP lub w najbliższym czasie? Jeśli tak, to jakie?

––––––––––

Marek Cholewa: Oczywiście. Wszyscy wiemy, jak dynamicznie rozwija się segment Packaging. Mamy od lat w tym segmencie wiodącą pozycję i konsekwentnie ją rozwijamy. Ostatnia decyzja o nawiązaniu strategicznej współpracy ze Stora Enso w obszarze kartonów FBB i KRAFT to idealne uzupełnienie naszej szerokiej oferty i to w momencie, kiedy Klienci najbardziej ich poszukują. To będzie sukces! A to tylko jeden z przykładów naszych wielu nowości. Zachęcam do kontaktu z naszymi Przedstawicielami w każdym segmencie, aby dowiedzieć się, co nowego w magazynie Europapier Polska. 

Świat staje się coraz bardziej ekologiczny. Społeczeństwo coraz bardziej świadomie wybiera produkty, przy których opakowania mogą podlegać np. recyklingowi. Jakie produkty idące z duchem ekologii znajdują się w ofercie Europapier Polska?

––––––––––

Marek Cholewa: Nie mam wątpliwości, że najważniejszym globalnym tematem po zakończeniu pandemii będzie walka ze zmianami klimatycznymi. Europapier, jako część międzynarodowej grupy Heinzel skoncentrowanej na produkcji i dystrybucji celulozy, papieru i opakowań, ma tutaj doskonałą startową pozycję. Zamierzamy odegrać bardzo dużą rolę w branży w tym obszarze i będziemy w to aktywnie inwestować. Już dziś polecam kolekcję produktów z wzornika ECO PAPIEROWY DIZAJN, którą właśnie szeroko promujemy w mediach społecznościowych. 

Jakie są plany firmy na najbliższy rok? Trudno nam się pokusić o dłuższą perspektywę w obecnej sytuacji zarówno świata, jak i Polski. Czy pandemia wymusiła wprowadzenie jakichś korekt co do planowania przyszłości?

––––––––––

Marek Cholewa: Wiadomo już, że pewne są tylko ciągła zmiana i podejmowanie kolejnych wyzwań, które przynoszą nam rynek oraz zmiany gospodarcze w Polsce i na świecie. Pandemia nie zmieniła strategii Europapier Polska, tylko ją wzmocniła i przyspieszyła najważniejsze decyzje. Nasza wizja to 1st of all EUROPAPIER i jesteśmy bardzo dobrze przygotowani, aby ją dalej konsekwentnie realizować, we wszystkich segmentach sprzedaży. Na rynku pozostaną najlepsi, najszybsi i najbardziej wytrwali. Tacy właśnie jesteśmy w Europapier Polska. Dziękuję jednocześnie wszystkim naszym Klientom i Dostawcom za zaufanie w tym trudnym okresie i zapewniam, że można na nas polegać w planach na przyszłość. Zapraszam do współpracy i wspólnego rozwoju! 

Dziękujemy za rozmowę.

––––––––––

Artykuł sponsorowany

https://www.europapier.pl