Papier i farby – drupowe premiery – część II
6 gru 2016 14:50

Norske Skog (Norwegia) należy do największych producentów papierów zwojowych w Europie. Produkuje papiery gazetowe standard i ulepszone, papiery LWC oraz SC (offsetowe i wklęsłodrukowe). Norske jako nowość promowało papiery SC o ogólnej nazwie Norsc, przy czym pod tą nazwą kryją się dwa rodzaje papierów SC: jeden do wklęsłodruku, drugi do zwojowego offsetu typu heatset. Jako nowość prezentowano papiery SC wklęsłodrukowe Norsc G i Norsc Cat G, w tym Norsc G 38 mający jedną z najniższych gramatur (38 g/m2) spośród obecnie produkowanych papierów SC wklęsłodrukowych. Charakteryzuje się wysoką białością ISO (68%), wysokim połyskiem (Hunter 39%) i dobrą jak na tak niską gramaturę nieprzezroczystością (85%). Papiery SC wklęsłodrukowe przeznaczone są do drukowania czasopism, katalogów, reklamy bezpośredniej (direct mail) i ulotek reklamowych. Norske miał też inne nowości, do których należy zaliczyć papiery LWC offsetowe (heatset) o wysokiej białości IS0 (91-93%) produkowane w gramaturach 70 i 80 g/m2 oraz offsetowe papiery LWC o powierzchni półmatowej i wysokiej białości ISO. Sappi Fine Paper Europe (Belgia). Jako nowość specjalnie przygotowaną na drupę koncern Sappi przedstawił nowy brand tektur Solid Bleached Boards (SBB) pod nazwą Algro Design: Algro Design, Algro Design Card, Algro Design Duo i Algro Duo. Trzy pierwsze to tektury lite (wielowarstwowe), natomiast Algro Duo to tektura laminowana powstała przez sklejenie tektur Algro Design. Algro Design jest tekturą jednostronnie dwukrotnie powlekaną produkowaną standardowo w gramaturach 160-350 g/m2. Jej pierwsza wersja pojawiła się na rynku w roku 2005 – teraz mamy do czynienia z nową generacją. Algro Design Card to tektura o dwukrotnie powlekanym wierzchu i jednokrotnie powlekanym spodzie, produkowana w zakresie gramatur 235-345 g/m2. Algro Design Duo jest tekturą symetryczną dwustronnie dwukrotnie powlekaną, produkowaną w zakresie gramatur 250-380 g/m2. Algro Duo to laminowana tektura dwustronnie dwukrotnie powlekana, produkowana w zakresie gramatur 415-710 g/m2. Wymienione tektury charakteryzują się wysoką białością, gładkością powierzchni i wysoką sztywnością. Są one przeznaczone do produkcji wysokojakościowych opakowań drukowanych przeznaczonych do pakowania lekarstw, kosmetyków, perfum, słodyczy, żywności i do stosowania w sektorze graficznym jako okładki, wywieszki, wizytówki, plansze, teczki itp. Drugi produkt to papier Tempo Silk, który był wdrażany na przełomie lat 2007/2008 praktycznie we wszystkich krajach Europy. Jest to produkt stosunkowo nowy, ale już znany. Tempo Silk to powlekany papier bezdrzewny z wynalezioną przez Sappi powłoką. Zapewnia on większą wydajność druku i krótszy czas realizacji zleceń; dostępny jest w arkuszach o gramaturach od 100 g/m2 do 300 g/m2. Powłoka zastosowana w tym papierze zapewnia nadzwyczajnie gładką, jedwabiście matową powierzchnię, dzięki której uzyskuje się bardzo dobre rezultaty podczas drukowania, szybkie utrwalanie i wysychanie farby oraz wysoką odporność na ścieranie. Produkt ten umożliwia także zmniejszenie zużycia proszku „anti set-off” o 50-75%, a czasem nawet do 100%, co z kolei przynosi dalsze korzyści ekologiczne i zdrowotne. Schoellershammer, Papierfabrik Heinr. Aug. Schoeller Söhne GmbH & Co. KG (Niemcy). Znany niemiecki producent papierów dokumentowych, bezdrzewnych papierów niepowlekanych, papierów specjalnych (w tym ozdobnych), tektury falistej i papierów gazetowych. Jako nowość specjalnie przygotowaną na targi drupa przedstawiano ozdobne papiery półprzezroczyste tzw. translucency pod nazwą glama (40-280 g/m2 w zależności od rodzaju) w następujących rodzajach: glama Basic, glama wizard white, glama fresk & frukty, glama marble, glama opal, glama perga i glama soft. Są one produkowane na bazie papieru pergaminowego otrzymywanego przez długie mielenie. Scheufelen GmbH + Co. KG, Papierfabrik (Niemcy). Scheufelen przedstawiał swój stosunkowo nowy (wprowadzony na rynek jesienią 2007) papier powlekany haven 42 o wysokiej białości oraz tzw. powlekane papiery Premium: PhoeniX-motion, Consort Royal i Job Parilux, które są w zasadzie powlekanymi papierami ozdobnymi. Papiery powlekane Premium zostały zdefiniowane jako papiery, których charakterystyczną cechą jest spełnianie najwyższych wymogów w zakresie jakości – w szerokim asortymencie kolorów, gramatur i powierzchni. Każda marka papieru posiada własną charakterystykę produktu, każda jest najwyższej jakości i łatwo komponuje się z innymi papierami. Opierając się na powyższej próbie definicji można stwierdzić, że papiery Premium to papiery powlekane (trzy- lub dwukrotnie) o najwyższej jakości wykończenia zaliczane do papierów ozdobnych. Mają one różne wykończenie powierzchni i różną barwę powłok oraz szeroki zakres gramatur, zazwyczaj 115 (135) – 300 g/m2. Ponadto firma wystawiała swój standardowy papier powlekany o nazwie BVS (90-300 g/m2) z powierzchnią błyszczącą i matową. Zaraz po drupie w firmie wprowadzono zarząd komisaryczny; obecnie produkcja przebiega normalnie, ale rodzina Scheufelen nie jest już właścicielem firmy. Stora Enso Oy (Finlandia). Światowy potentat papierniczy, ale nie tylko, bo zajmuje się również produkcją opakowań drukowanych (oczywiście na swoich papierach). W tej dziedzinie wspólnie z Xeroksem przygotował i wprowadził zintegrowaną linię wycinająco-drukującą do produkcji opakowań dla przemysłu farmaceutycznego. Jako nowość prezentowano trójwarstwową białą tekturę Performa 2S, której warstwa środkowa zbudowana jest z mieszaniny BCTMP i bielonej celulozy, warstwy podkładowe z bielonej celulozy i całość dwukrotnie dwustronnie powleczona. Tego rodzaju tektury (tj. z BCTMP lub z mieszaniną BCTMP/bielona celuloza) nazywane są w Europie od dwóch lat Solid Bleached Board (SBB), czyli tekturą białą wielowarstwową. Kiedyś ta nazwa była tożsama z nazwą Solid Bleached Sulphate (SBS), którą obecnie określa się celulozową tekturę wielowarstwową białą. Tektura Performa 2S w wersji podstawowej (bez powlekania tworzywami sztucznymi lub laminowania foliami) znajduje zastosowanie do produkcji okładek, folderów, kartek okolicznościowych i luksusowych opakowań czekolady, słodyczy, żywności oraz do opakowań leków. SEF (Francja). Francuska firma SEF działająca m.in. w obszarze przetwórstwa papierniczego prezentowała swoje papiery termoczułe oraz różnego rodzaju papierowe materiały pokryciowe, drukowane opakowania i poligraficzną galanterię drukowaną. Suzano Pulp and Paper (Brazylia) oferowała tektury wielowarstwowe o różnym stopniu przetworzenia, powlekane i niepowlekane papiery bezdrzewne, papiery dokumentowe, papiery na składankę komputerową i papiery do drukowania inkjetem. Tektury wielowarstwowe, szczególnie o wysokim stopniu przetworzenia, od czasu do czasu pojawiają się pod różnymi nazwami handlowymi na polskim rynku. UPM (Finlandia). Jeden z największych koncernów papierniczych o światowym zasięgu promował jak zwykle swe unikalne możliwości, m.in: produkcję i dystrybucję papierów w arkuszach o formatach XXL oraz produkcję i dystrybucję papierów zwojowych w tzw. jumborolach (zwoje XXL), a także swoje systemy RFID, systemy samoprzylepnych etykiet cenowych. Jako nowość promowano nową generację bezdrzewnego papieru powlekanego UPM Finesse o podwyższonej białości, który wyprodukowano przy zmniejszonym obciążeniu środowiska naturalnego. Poza tymi znanymi w Europie producentami na targach byli obecni, mając zbiorowe stoiska lub ich nie mając, producenci papierów głównie powlekanych z Chin, Korei i Indii. Papiery pochodzące z tych krajów znajdują się od czasu do czasu w obrocie na rynku polskim. W tych wyrobach nie ma praktycznie żadnych nowości technologicznych – jest to po prostu standardowy europejski papier powlekany. Papiery syntetyczne były oferowane jedynie przez sześciu wystawców, wśród nich tylko trzech producentów: indyjska firma Cosmo Films Ltd. promowała swój Cosmo Synthetic Paper (CSP) wytworzony na bazie dwukierunkowo orientowanego polipropylenu (BOPP), firmy Policrom Screens SpA (Belgia) i Sanem Printing Inc. (Turcja) prezentowały swoje papiery foliowe wytworzone na bazie polietylenu wysokiej gęstości (HDPE). Firma Agfa Materials przedstawiła swój nowy włóknisty papier Sypaps, zaś firmy dystrybuujące Europapier International GmbH (Austria) i Vimex Handelsgesellschaft mbH (Austria) oferowały bardzo dobrze znane już na rynku polskim papiery syntetyczne: Tyvek, Neobond i Pretex. Na tegorocznej drupie w przeciwieństwie do poprzednich edycji nie było w charakterze wystawców dużych (o zasięgu europejskim) dystrybutorów papieru; wyjątek – jak wspomniano – stanowił Europapier, do którego można jeszcze ewentualnie dodać Heinzel Sales z Wiednia. Za leitmotiv ekspozycji papieru przeznaczonego do drukowania na tegorocznej drupie należy uznać dążenie producentów do zastępowania papierów specjalnie przeznaczonych do drukowania cyfrowego zwykłymi papierami drukowymi oraz chęć wyprodukowania papieru niepowlekanego o właściwościach papieru powlekanego (notabene mimo licznych doniesień, że to się udało, nie jest to prawdą: na dzisiejszym poziomie wytwórstwa papierów niepowlekanych tylko w pewnym zakresie da się nimi zastąpić papiery powlekane – reszta to PR). *** Farby Podobnie jak w przypadku papieru, tak i w przypadku farb drukarskich na targach zjawili się wszyscy producenci, którzy mają coś do powiedzenia w tej dziedzinie. W przypadku farb jeszcze trudniej było zweryfikować, czy mamy do czynienia z nowym produktem, czy też jest to produkt już od jakiegoś czasu znany. Na drupie 2008 stawili się producenci farb, czołowi ich dystrybutorzy i firmy związane z przemysłem farb drukarskich. W sumie było aż 80 wystawców (68 wystawiających farby i 12 dodatki do farb); przedstawili oni w sumie informacje o 248 nowych produktach. Tylko około 10% z tej liczby to produkty całkowicie nowe, opracowane z myślą o ekspozycji na drupie. W podziale na rodzaje farb: 29 wystawców prezentowało farby fleksograficzne (31 nowych produktów), 37 wystawców – farby offsetowe (115 nowych produktów), 12 wystawców – farby sitodrukowe (24 nowe produkty), 22 wystawców prezentowało farby wklęsłodrukowe (8 nowych produktów) i 6 – farby do innych technik drukowania (4 nowe produkty). Oczywiście niektórzy producenci z racji swego zakresu produkcji prezentowali farby z kilku dziedzin. Opis prezentowanych produktów (głównie nowych) przedstawiono wg wielkości producentów, zaczynając od największych. Sun Chemical Corporation (USA). Największy obecnie producent farb drukarskich na świecie na drupę przygotował kilka nowości. Jedną z nich są nowe farby SUNCURE Advantage utrwalane promieniowaniem UV. To pierwsze farby utrwalane promieniowaniem UV „przyjazne dla środowiska naturalnego”. W ich skład wchodzi ok. 30% substancji z odnawialnych surowców pochodzenia roślinnego. SUNCURE Advantage produkowane są w postaci farb triadowych, farb kolorowych oraz farb systemowych (mieszanych z farb podstawowych danego systemu) Pantone PMS (1114 barw farb) i (nowy system) Pantone GOE (2058 barw farb). Farby te są stosowane w offsecie arkuszowym do drukowania z dużymi prędkościami na różnorakich podłożach papierowych. Kolejna nowość to seria farb utrwalanych promieniowaniem UV o nazwie SUNCURE Lazer przeznaczona do drukowania formularzy bez końca i materiałów do direct mailingu. Charakteryzują się one odpornością na wysoką temperaturę, w związku z czym są przeznaczone do personalizacji w maszynach cyfrowych lub drukarkach laserowych stosujących wysoką temperaturę do utrwalania farb. Ta temperatura jest niezbędna do utrwalenia tonerów, gdyż personalizacja odbywa się inline z prędkością do 440 m/min. Prezentowano także inne nowe rozwiązania, m.in.: nową wersję farb Diamont (na olejach roślinnych) przeznaczoną do czterokolorowego offsetowego druku arkuszowego opakowań i akcydensów, farby fleksograficzne WetFlex (nanoszone na mokro) utrwalane strumieniem przyspieszonych elektronów (EB) oraz nowe atramenty utrwalane promieniowaniem UV przeznaczone do zastosowania w maszynach cyfrowych Durst pracujących w technologii inkjet. cdn.