Papier w strategii CSR
6 gru 2016 14:56

Wykorzystywanie papierów ekologicznych w komunikacji marketingowej jest ważnym elementem biznesu odpowiedzialnego społecznie (CSR). Firma tworzy w ten sposób swoją wizytówkę. Określa się jako świadomy uczestnik działań na rzecz środowiska naturalnego i poprawy jakości życia. Coraz częściej przedsiębiorstwa różnej wielkości i wielu specjalizacji decydują się na produkcję materiałów firmowych na tworzywach eko, np. na papierach tego typu drukowane są raporty spółek, w których informują m.in. o swojej strategii CSR. W ten sposób uzyskiwany jest spójny przekaz. Treść raportu zostaje poparta formą przekazu. Po papier ekologiczny chętnie sięgają zwłaszcza te firmy, których profil uważany jest za szczególnie inwazyjny dla otoczenia i którym zależy na zmianie takiej społecznej oceny. Świadomi klienci Spółki Grupy Enea, działającej na rynku energii w Polsce, chcą zmniejszać swój negatywny wpływ na środowisko i edukować w tym zakresie zarówno własnych pracowników, jak i klientów. Stąd pomysł, by foldery firmowe, raporty roczne, teczki na materiały i ulotki drukować na papierze spełniającym najwyższe standardy ekologiczne przyjęte przez duże ogólnoświatowe organizacje dbające o zrównoważony rozwój – mówi Joanna Maderska z Biura Wizerunku Grupy, Departamentu Komunikacji Korporacyjnej Enea SA. Znak Forest Stewardship Council (FSC), instytucji promującej na świecie zrównoważoną gospodarkę leśną, zamieszczony na druku firmowym podkreśla jego wiarygodność. PKN Orlen SA w minionym roku wykorzystał papier ekologiczny do produkcji wielokrotnie nagradzanego raportu rocznego CSR, m.in. w konkursie „Raporty Społeczne 2010” pod patronatem Ministra Gospodarki. Raport Orlenu wpisał się w całościową strategię spółki. PKN Orlen za działalność na rzecz ochrony środowiska otrzymał w ub.r. certyfikat „Firma Bliska Środowisku”, a realizowany program Responsible Care został uznany za Dobrą Praktykę CSR i otrzymał Laur Odpowiedzialności w ramach projektu „Promocja Standardów Społecznej Odpowiedzialności w Przedsiębiorstwach – przekazuje Agnieszka Pustelnik z Biura Prasowego PKN Orlen. Ważnymi odbiorcami papieru są wydawcy prasy i książek. Pomimo postępów Internetu wciąż masowo kupują i zadrukowują papier. Dlatego tak ważny jest w tej branży wybór surowca i jego mądre zużycie. Ringier Axel Springer Polska, jeden z największych wydawców gazet i czasopism w Polsce, od dawna analizuje rynek prasowy pod kątem problemów ekologicznych, do których należą standardy pochodzenia, produkcji i transportu papieru, efektywność dystrybucji produktów na terenie kraju oraz przede wszystkim zwroty wydawnicze. Wielkość tych ostatnich to nasz główny obiekt zainteresowania, gdyż nadprodukcja zawsze oznacza zmarnowaną energię, wodę czy surowiec drzewny – mówi Katarzyna Dulko, CSR Officer Ringier Axel Springer Polska. Wydawnictwo w ub.r. przeprowadziło wewnętrzną kampanię promującą ekologiczne podejście do papieru. Towar z recyklingu W ofercie Antalis Poland są m.in. papiery Cyclus Offset (niepowlekany) i Cyclus Print (powlekany) produkowane zgodnie z najsurowszymi normami ochrony środowiska oraz nowość: papiery Coocoon powlekane i offsetowe. Są to papiery produkowane w 100 proc. z masy recyklingowej, bielone bez użycia chloru (ECF). Wykorzystanie makulatury zamiast miazgi drzewnej do produkcji masy papierowej i papieru surowego pozwala zmniejszyć zużycie energii o 80 proc. Energia do produkcji papieru Cyclus jest otrzymywana z biomasy (wióry drzewne), spalanej w kotle i przetwarzanej na parę oraz energię elektryczną. Nadwyżka ciepła zostaje następnie spożytkowana do ogrzania 5 tysięcy domostw w pobliżu fabryki produkującej papier. Papier ekologiczny obecny w licznych działaniach firmy, obok wielu innych form CSR, pokazuje, jakie jest zarządzanie przedsiębiorstwem. Forum Odpowiedzialnego Biznesu i GoodBrand CEE pod patronatem Ministra Gospodarki przeprowadziły w ub.r. badanie „CSR w Polsce – Menedżerowie 500/Lider CSR”. Wynika z niego, że głównym motywem angażowania się firm w CSR jest potrzeba budowania marki oraz wizerunku firmy, a także przekonanie o długofalowej opłacalności odpowiedzialnego biznesu. Konsumenci są coraz bardziej zainteresowani kwestiami etyczności kupowanych i używanych produktów. A papier jest ich codziennym produktem. W zgodzie ze środowiskiem, ale kreatywnie Kiedy pytamy o pierwsze skojarzenie na temat papieru z recyklingu, najczęściej pada odpowiedź: szary, z wyraźnie zaznaczonymi „wtrąceniami”, mało atrakcyjny wizualnie. Można jednak pogodzić wysoką jakość papieru w idealnym odcieniu bieli, a nawet w inspirujących kolorach, z poszanowaniem środowiska naturalnego. Dowodem na to są takie kolekcje jak Rives 100% Recycled – prestiżowy papier ozdobny wykonany w 100 proc. z makulatury z delikatną fakturą filcu. Taki papier może być stosowany na wszelkie materiały wykorzystywane w firmie do kreowania pozytywnego wizerunku: zaproszenia, wizytówki, papiery do korespondencji biznesowej czy foldery reklamowe. W 100 proc. z recyklingu pochodzi także kolekcja Keaykolour – to propozycja dla tych, którzy chcieliby od pierwszego rzutu oka widzieć, że wykorzystany papier jest ekologiczny. Naturalne, ziemiste kolory oraz drobne wtrącenia widoczne na tych kartonach dają poczucie doskonałego dopasowania do strategii odpowiedzialnego społecznie biznesu. Kolejnym, bardzo inspirującym papierem jest Pop’Set zawierający 30 proc. makulatury i 70 proc. celulozy pozyskanej zgodnie z normami FSC. To świetny papier do wszelkich kreatywnych projektów – ponad 20 kolorów daje ogromne spektrum wyboru; zaproszenia, kartki świąteczne, teczki ofertowe, okładki katalogów to tylko niektóre z możliwych zastosowań. Papier stosowany powszechnie w działaniach marketingowych firmy może być sojusznikiem w budowaniu pozytywnego wizerunku – zarówno tego ekologicznego, jak i prestiżowego. Opracowano na podstawie materiałów firmy Antalis