Papiery do drukowania cyfrowegoczęœć I
6 gru 2016 14:44

Za technikę drukowania cyfrowego uważa się technikę spełniajšcš następujšce wymagania: Ľ dane z komputera w formie cyfrowej służš do przenoszenia obrazu na zadrukowywany materiał lub przekazywane sš na noœnik poœredni, z którego obraz przenoszony jest na zadrukowywany materiał; Ľ noœnik poœredni jest po każdym cyklu drukowania kasowany i na nowo zapisywany; Ľ istnieje możliwoœć zmiany każdej drukowanej odbitki (tj. każdego egzemplarza), czyli druki mogš być personalizowane. Przy tak przyjętej definicji do drukowania cyfrowego należš: Ľ metody elektrofotograficzne, które dzielone sš na bezpoœrednie i poœrednie, Ľ jonografia, Ľ magnetografia (drukowanie bezpoœrednie i poœrednie), Ľ systemy natryskowe (ink-jet), Ľ metody elkograficzne, Ľ metody termograficzne, na które składajš się metody bezpoœrednie, metody poœrednie, termotransferowe i metody sublimacyjne. Praktycznie każda z tych metod wymaga innego rodzaju papieru, o innych właœciwoœciach. W większoœci przypadków maszyny drukujšce cyfrowo sš produkowane zarówno jako arkuszowe, jak i zwojowe. Papiery do drukowania cyfrowego Z poczštkiem lat 90. XX wieku nastšpił gwałtowny rozwój technologii drukowania cyfrowego, połšczony z pojawianiem się wcišż nowych modeli maszyn. Współczesny rynek, który wykazuje coraz większe zapotrzebowanie na druki niskonakładowe, sprawia, że liczba zainstalowanych maszyn do drukowania cyfrowego stale roœnie. W zwišzku z tym musiały pojawić się również odpowiedniej jakoœci papiery drukowe. Było to tym ważniejsze, że poprawiajšca się cišgle jakoœć drukowania cyfrowego wymusza stosowanie podłoży o coraz lepszych właœciwoœciach. W przeciwnym wypadku otrzymane odbitki mogš być np. nieostre lub posiadać niedostatecznš trwałoœć. Dlatego też papiery stosowane do drukowania cyfrowego muszš spełniać pewne podstawowe kryteria takie jak: Wysoka białoœć Đ w specyfikacjach dostępnych dla papierów drukowych najczęœciej możemy spotkać się z takš cechš jak brightness Đ białoœć, nie opisuje ona jednak dostatecznie białoœci papieru. Dopiero whiteness, czyli białoœć CIE mówi nam więcej o tym, jakiej jakoœci wydruk jesteœmy w stanie uzyskać na danym podłożu. Białoœć CIE jest okreœlana w przeciwieństwie do białoœci dla całego zakresu œwiatła widzialnego, tj. od 400 nm do 700 nm. Natomiast białoœć okreœlana jest dla długoœci fali œwietlnej 460 nm. Dostateczna białoœć zapewnia odpowiedni kontrast kolorów, ich czystoœć oraz wysokš rozdzielczoœć. Ponadto w celu uzyskania pożšdanych rezultatów jasnoœć papieru musi się kształtować na poziomie minimum 92%. Poniżej tego poziomu odbitka jest oczywiœcie nadal do zaakceptowania, lecz nie pozwala wykorzystać i zaprezentować wszystkich obecnych zalet cyfrowego drukowania kolorowego. Wzrost białoœci pozwala dostrzec użytkownikowi drobniejsze elementy obrazu. Wysoka nieprzezroczystoœć Đ ponieważ coraz częœciej druk wysokiej jakoœci jest jednoczeœnie drukiem dwustronnym, większego znaczenia nabrała nieprzezroczystoœć papieru. Podczas drukowania różnego rodzaju broszur nie można dopuœcić do sytuacji, że kolorowe obrazy lub tekst przebijajš na drugš stronę. Nieprzezroczystoœć oznacza procent œwiatła zatrzymanego przez arkusz papieru i nieprzechodzšcego na drugš stronę. Wysokiej jakoœci druk kolorowy wymaga nieprzezroczystoœci papieru na poziomie co najmniej 92%. Duża gładkoœć Đ a w zasadzie bardzo mała szorstkoœć Đ jest istotnym czynnikiem w cyfrowym drukowaniu kolorowym. Nowoczesne urzšdzenia drukujšce umożliwiajš wykonywanie odbitek o rozdzielczoœci 600-800 dpi, co z kolei wymaga stosowania papierów o dużej gładkoœci. Podobnie jak przy tradycyjnych technikach drukowania, gładkoœć papieru ma wpływ na wyrazistoœć odbitki. Dzieje się tak, ponieważ powierzchnia papieru ma budowę nieregularnš i punkt drukarski może znaleŸć się zarówno na wierzchu tej powierzchni, jak i w jej mikroskopijnych zagłębieniach. Im mniejsza nieregularnoœć powierzchni papieru, tym mniejsze niedokładnoœci druku. Dobre przeŸrocze Đ oprócz odpowiedniej gramatury także równomierna struktura papieru jest czynnikiem decydujšcym o jakoœci odbitek uzyskanych metodami cyfrowymi. Arkusz papieru może być bardzo gładki i odznaczać się wysokš białoœciš, jednakże jego grudkowata struktura (złe przeŸrocze) uniemożliwi równomierne rozłożenie tonera na powierzchni papieru. Rezultatem tego jest otrzymanie plamkowatego obrazu. Najlepszym sposobem oceny struktury papieru jest trzymanie papieru pod œwiatło. Możliwa jest wtedy ocena, czy arkusz ma strukturę jednorodnš, czy jest grudkowaty. Odpowiednia gramatura Đ podczas kolorowego drukowania cyfrowego na podłoże papierowe nakładanych jest kilka warstw kolorowych tonerów lub atramentów, które tworzš grubš warstwę. W zwišzku z tym zadrukowywane podłoże musi być zdolne do zaabsorbowania dużej iloœci tonera lub atramentu zachowujšc jednoczeœnie stabilnoœć wymiarowš. Najpoważniejszym czynnikiem decydujšcym o tej stabilnoœci jest gramatura papieru. Według opinii wielu drukarzy optymalnym papierem do druku cyfrowego jest ten o gramaturze około 100 g/m2. Nie oznacza to jednak, że papiery o wyższej gramaturze sš lepsze do drukowania cyfrowego. Niekiedy papiery o wyższej gramaturze mogš napotkać fizyczne ograniczenia maszyn drukujšcych w postaci wałków utrwalajšcych. Papier o zbyt wysokiej gramaturze przechodzšc między tymi wałkami ulega znacznym skrętom. Odpowiednia sztywnoœć Đ parametr ten jest zwišzany z tym, że w cyfrowych maszynach arkuszowych (np. HP Indigo) papier do gramatury 170 g/m2 stosowany jest tak jak w maszynie offsetowej, tj. dłuższy bok arkusza jest zgodny z kierunkiem maszynowym papieru. Dla papierów o gramaturze powyżej 170 g/m2 dłuższy bok arkusza jest zgodny z kierunkiem poprzecznym. Odpornoœć na zwijanie się Đ ze względu na to, że tonery często sš utrwalane termicznie i temperatura podczas tego procesu może dochodzić do 180ĄC, papiery majš tendencję do zwijania się. Dlatego do cyfrowych maszyn drukujšcych nie można zastosować zwykłych papierów offsetowych, ponieważ papier ten nie był projektowany tak, aby był odporny na tego rodzaju oddziaływania. Zatem stosowane papiery muszš być pozbawione skłonnoœci do zwijania się, a jeżeli ta skłonnoœć występuje, to powinna być minimalna. Ponadto papier w temperaturze utrwalania musi mieć nie mniej niż 30% wilgotnoœci względnej. Minimalizuje to jego skłonnoœć do zwijania się oraz powstawanie elektrycznoœci statycznej. Odpowiednia wilgotnoœć względna papieru Đ jedna z podstawowych zasad mówi, że papier musi mieć wilgotnoœć względnš równowagowš Đ równš z tš, która panuje w pomieszczeniu pracy maszyny cyfrowej lub magazynu papieru. Na przykład przy zadrukowywaniu papieru w postaci zwojów na maszynach Xeikon, HP Indigo, Chromapress papier musi mieć wilgotnoœć względnš równowagowš niższš od wilgotnoœci względnej powietrza w pomieszczeniu, gdzie pracuje maszyna. Przy zbyt wysokiej wilgotnoœci podłoża występujš zakłócenia w pracy maszyny, niezbędne jest zatem klimatyzowanie papieru w pomieszczeniu maszyny w opakowaniu odpornym na wilgoć przez okres 24 godzin oraz pakowanie papieru w wilgocioszczelne opakowania po zakończeniu drukowania. Właœciwe pH Đ do drukowania cyfrowego stosuje się tylko papiery bezkwasowe, to znaczy posiadajšce odczyn obojętny lub zasadowy. W przypadku papierów zasadowych często stosowane sš do maszyn cyfrowych papiery trwałe (tzw. długowieczne lub biblioteczne). Pozostałe parametry Đ obejmujš takie cechy papieru jak niewydzielanie przykrego zapachu podczas działania na niego wysokiej temperatury umożliwiajšcej utrwalenie tonera, atramentu lub wosku. Do pozostałych cech należy zaliczyć: odpornoœć na rozcišganie podczas drukowania, skłonnoœć do płaskiego leżenia. Papier nie może pylić, żółknšć lub zmieniać barwy, nie może ponadto powodować zjawiska mottlingu. Powyższe wymagania oczywiœcie nie dotyczš jednoczeœnie wszystkich technik drukowania cyfrowego. W zależnoœci od użytej technologii, niektóre z wymienionych parametrów dotyczšcych podłoży nie muszš być uwzględnione. Na podstawie przytoczonych wymagań wielkie koncerny papiernicze produkujš podłoża przeznaczone do drukowania cyfrowego. Jednakże oprócz tych papierów stosowane sš również inne, które uzyskały specjalne certyfikaty producentów maszyn. W takim przypadku reklamacje dotyczšce niedostatecznej jakoœci papieru bšdŸ wydruku kierujemy do producenta maszyn, ponieważ użyty papier posiadał niezbędny atest gwarantujšcy poprawnš pracę tego materiału z konkretnš maszynš1. Producenci maszyn dysponujš zwykle listš papierów, które uzyskały certyfikat zgodnoœci danych podłoży z maszynš. Listy te sš otwarte i dopisywane sš do nich kolejne pozycje. Procedura akceptacji podłoża jest taka, że producent papieru wysyła wymaganš jego iloœć do producenta maszyn. Na podstawie próbek podłoża dokonywane sš testy, których pomyœlne zakończenie sprawia, że dany papier zostaje zaakceptowany jako materiał, który można stosować w danym urzšdzeniu. Papiery stosowane w technice elektrofotograficznej Do drukowania cyfrowego opartego na elektrofotografii papier poza ogólnymi wymaganiami musi spełniać wymagania szczegółowe wynikajšce ze stosowanej techniki oraz wymagania narzucone przez stosowane maszyny. Wymienione poniżej wymagane parametry sš pewnego rodzaju sygnałem oczekiwań wobec ăpapierów cyfrowychÓ, które œciœle wynikajš ze specyfiki procesów zachodzšcych w maszynach bazujšcych na elektrofotografii. Odpowiednia wilgotnoœć papieru Đ powinna być stosunkowo niska i wynosić 30-40%. Odpowiedni jej poziom umożliwia optymalny transfer tonera na papier. Ponadto niższa wilgotnoœć sprawia, że podczas utrwalania tonera z arkusza papieru musi zostać usunięta mniejsza iloœć wilgoci. W tej sytuacji zmniejsza się zużycie energii potrzebnej w procesie utrwalania. Właœciwy poziom wilgotnoœci pozwala utrzymać również odpowiedni poziom przyczepnoœci tonera do zadrukowywanego podłoża. Po przejœciu arkusza przez sekcję utrwalajšcš toner na jego powierzchni, musi on zachować zdolnoœć do płaskiego leżenia. Jest to tym istotniejsze w przypadku, kiedy otrzymana odbitka ma zostać poddana zadrukowaniu z drugiej strony (duplex) 2,3. Odpornoœć na ăszok temperaturowyÓ Đ podczas procesu utrwalania papier zostaje nagle poddany działaniu wysokiej temperatury z zakresu 160-240ĄC. Pory na powierzchni papiery ulegajš zamknięciu; jest to obserwowane szczególnie w przypadku papierów o wysokiej wilgotnoœci własnej. Powoduje to pofalowanie (wypaczenie) arkusza. Odkształcenia te sš szczególnie spowodowane tym, że ciepło nie jest równomiernie rozprowadzane na wierzchniej i spodniej stronie arkusza. Ponadto arkusz ulega wygięciu pod wpływem wałków prowadzšcych. Powodem jest fakt, że włókna papieru ulegajš wygięciu w kierunku najmniejszego oporu Đ w tym przypadku równoległym do kierunku przemieszczania się arkusza. Występowanie tego efektu jest obserwowane szczególnie w przypadkach, kiedy arkusze papieru prowadzone sš przez rozbudowany system wałków, na których ulegajš odkształceniu 4. Gładkoœć Đ dotyczy powierzchni zadrukowywanego papieru. Wraz ze wzrostem gładkoœci arkusza wzrasta jakoœć druku, tj. możliwoœć drukowania w wyższej rozdzielczoœci. Odpowiednia zadrukowalnoœć Đ do czynników determinujšcych zadrukowalnoœć zalicza się m.in. odpowiedniš sztywnoœć i gruboœć papieru. Papiery o niskiej gramaturze i sztywnoœci majš czasem tendencję do owijania się wokół wałków utrwalajšcych (dotyczy to przeważnie papierów powlekanych). Ponadto niska gramatura może powodować problemy w prowadzeniu papieru przy użyciu rozbudowanego systemu transportowego w maszynach cyfrowych. Inaczej jest z arkuszami o zbyt wysokiej gramaturze. Te z kolei zacinajš się w maszynach przy pracy z wysokimi prędkoœciami lub ulegajš trwałym odkształceniom po przejœciu przez urzšdzenie. Kolejnym czynnikiem determinujšcym zadrukowalnoœć jest przewodnoœć elektryczna papieru. Odpowiednia przewodnoœć zapobiega zbieraniu się ładunków elektrycznych na powierzchni papieru. Ładunki na powierzchni arkusza powodujš powstanie elektrycznoœci statycznej, która utrudnia transport papieru podczas kolejnych procesów (np. wykończeniowych). Z drugiej strony od papieru do drukowania elektrofotograficznego wymagana jest pewna opornoœć elektryczna (powierzchniowa i objętoœciowa). Umożliwia ona arkuszowi utrzymanie ładunków elektrostatycznych wymaganych w momencie transferu tonera. Przesuszony papier wykazuje zawsze tendencję do elektryzowania się. Papier elektryzuje się, gdy opornoœć właœciwa jego powierzchni (opór mierzony w ohmach na kwadrat pomiarowy o boku 10 cm) w temperaturze 23ĄC i przy wilgotnoœci względnej powietrza 50% jest większa niż 109 W/o lub Đ bez względu na warunki zewnętrzne Đ jest większa niż 1011 W/o (ohma na kwadrat pomiarowy). Przy dużej wilgotnoœci papier zachowuje się jak przewodnik, zaœ przy małej może nastšpić przebicie elektryczne podczas przenoszenia obrazu. Często problemy występujšce w procesach następujšcych po drukowaniu takie jak np. zwijanie arkuszy czy złe układanie w stos sš zwišzane z jakoœciš papieru. Papier o jednolitej strukturze oraz z niewielkimi odchyleniami wymiarowymi podczas drukowania pozwala na otrzymanie druków o dobrej jakoœci. Podczas etapu utrwalania, kiedy toner jest spiekany z powierzchniš arkusza, zastosowanie papierów o zbyt wysokiej gramaturze może powodować problemy. Sš one spowodowane głównie tym, że takie papiery wymagajš dostarczenia większej energii utrwalania. Podobnie drukowanie na tych papierach z maksymalnš prędkoœciš może być przyczynš problemów z utrwalaniem tonera. Niska jakoœć cięcia papieru powoduje często wzrost pylenia. Zapylenie pochodzšce z papieru jest często powodem zanieczyszczenia maszyny. Ma to negatywny wpływ na zadrukowalnoœć oraz jakoœć druku. Należy jeszcze nadmienić, że papier nie powinien wydzielać niemiłego zapachu podczas procesu utrwalania tonera5. Odpowiednia drukownoœć Đ najważniejszymi parametrami papieru, które majš znaczšcy wpływ na drukownoœć, sš własnoœci elektryczne, wilgotnoœć i gładkoœć. Poziom i jakoœć zestawienia tych czynników majš istotny wpływ. Kolejnymi ważnymi czynnikami sš odpowiednia struktura, odpowiednia energia na powierzchni oraz własnoœci optyczne. Niewłaœciwy poziom wilgoci papieru często jest powodem pojawienia się efektu cętkowania na nadruku. Ponieważ standardowo w maszynach arkuszowych nie ma możliwoœci ustawienia odpowiedniego poziomu wilgotnoœci papieru, dlatego też zapakowana ryza musi posiadać już wilgotnoœć odpowiednio dostosowanš do procesu drukowania. Ważnym czynnikiem determinujšcym jakoœć drukowania oraz stabilnoœć całego procesu jest zapewnienie stabilnych warunków otoczenia. Pomieszczenie, w którym znajduje się maszyna drukujšca, powinno być odpowiednio klimatyzowane wg zaleceń producenta maszyny. Wszelkie nierównoœci na powierzchni papieru majš wpływ na osadzanie się warstw tonera na powierzchni papieru. Ostateczny rezultat jest lepszy przy zastosowaniu podłoży powlekanych lub o wysokim stopniu wykończenia powierzchni. W przypadku, kiedy stosowana technika drukowania cyfrowego wymaga poddania arkuszy papieru działaniu wysokiej temperatury, istotnym czynnikiem jest stopień wykończenia papieru. Wielokrotnie powlekane papiery z połyskiem posiadajš zamkniętš powierzchnię, dlatego też utrata przez papier wilgotnoœci w tych przypadkach może powodować powstawanie pęcherzyków podczas spiekania tonera. Prawdopodobieństwo wystšpienia tego procesu jest większe w przypadku papierów o wysokiej gramaturze lub o wysokim poziomie wilgoci 5. Podobnie jak w przypadku atramentowych technik drukowania cyfrowego, również producenci cyfrowych maszyn drukujšcych opartych na elektrofotografii przeprowadzajš na swoich maszynach testy papierów pochodzšcych od różnych producentów. Papiery, które pomyœlnie przechodzš całš procedurę testowš, uzyskujš odpowiedni certyfikat. Producenci maszyn udostępniajš swoim klientom stale aktualizowane listy obejmujšce marki papieru, które uzyskały odpowiedni certyfikat. Najczęœciej w spisach tych podawane sš skrócone informacje dotyczšce papieru: nazwa, producent, gramatura. cdn.