Partnerstwo Fujifilm i Konica Minolta?
13 maj 2024 13:02

Fujifilm Business Innovation oraz Konica Minolta rozpoczęły rozmowy na temat zawiązania strategicznego partnerstwa, w ramach którego połączą urządzenia do druku produkcyjnego oraz drukarki multifunkcyjne i biurowe. Fujifilm miałoby objąć rolę lidera w tym duecie. Ogłoszenie o obustronnej chęci podjęcia rozmów pojawia się zaledwie kilka dni po tym, jak notująca straty finansowe Konica Minolta poinformowała, że w związku z dążeniem do osiągnięcia swoich celów finansowych będzie musiała zwolnić 2400 pracowników w globalnej skali.

We wspólnym oświadczeniu dwaj japońscy producenci stwierdzili, że potencjalny sojusz strategiczny zoptymalizowałby „zaopatrzenie, rozwój tonerów i wydajność produkcji”, zaś sytuacja na rynku urządzeń wielofunkcyjnych i drukarek „wymaga proaktywnych działań”. Firma Fujifilm miałaby mieć większościowy udział w przedsięwzięciu.

Na początku nacisk zostanie położony na trzy obszary: sojusz biznesowy w zakresie zaopatrzenia w surowce i części; sojusz obejmujący rozwój i produkcję tonerów; oraz „inne sojusze biznesowe” obejmujące strategiczną współpracę, która zostanie omówiona osobno.

Naoki Hama, prezes i dyrektor generalny Fujifilm Business Innovation, skomentował: Obecne rozmowy dotyczące tego sojuszu biznesowego mają ogromne znaczenie, ponieważ staramy się wzmocnić naszą konkurencyjność i rozszerzyć globalną obecność, aby dokonać znaczącego kroku naprzód. Jesteśmy przekonani, że to partnerstwo stworzy nowe ramy dla wzmocnienia naszego łańcucha dostaw i zbudowania solidnych podstaw biznesowych.

Prezes i dyrektor generalny Konica Minolta, Toshimitsu Taiko, powiedział: Dzięki temu sojuszowi dwie wiodące firmy, dzielące wspólne zrozumienie wyzwań stojących przed biznesem, będą w stanie wzajemnie maksymalizować swoje mocne strony. Z niecierpliwością czekam na wspólną pracę nad poprawą efektywności inwestycji i konkurencyjności kosztowej, wzmocnieniem możliwości w zakresie stabilnych dostaw, inicjatyw środowiskowych i planów ciągłości działania, a także wykorzystania potencjału w celu zwiększenia odporności biznesowej jako globalni producenci.

Wyniki finansowe

Obie firmy kończą rok finansowy w tym samym dniu: 31 marca. Wstępny harmonogram zakłada ustanowienie joint venture w drugim kwartale roku obrotowego 2024, czyli w okresie między lipcem a wrześniem br.

Firma Fujifilm jest znacznie bardziej dochodowa niż Konica Minolta – w najnowszym roku obrotowym (do końca marca 2023 r.) zanotowała sprzedaż w wysokości 2,859 mld jenów (14,86 mld funtów) – i, co szczególnie istotne, jest rentowna. Cała grupa odnotowała wzrost zysków operacyjnych o prawie 19 proc., do 273,1 mld jenów.

Firma Konica Minolta odnotowała wzrost sprzedaży o 24 proc. w roku obrotowym kończącym się 31 marca 2023 roku, osiągając poziom 1,130 mld jenów, ale jej straty operacyjne wzrosły ponad czterokrotnie, do 95,125 mln jenów.

Zmiany w strukturze

Fujifilm Business Innovation to dawny oddział Fuji Xerox, który zmienił nazwę w 2021 r., po rozstaniu Fujifilm i Xerox. Zajmuje się rozwiązaniami biurowymi i biznesowymi, a jego sprzedaż wyniosła nieco ponad 838 mld jenów, zaś zyski operacyjne wzrosły o 20 proc., do 69,5 mld jenów. W nowych planach firmy dział ten będzie obejmował Business Solutions, Office Solutions i Graphic Communications. Oczekuje się, że rozszerzona działalność działu Business Innovation zwiększy sprzedaż z 1157 mld jenów do 1275 mld jenów do roku finansowego 2026. W nowej strukturze nacisk ma zostać przeniesiony z „odbudowy wartości” na „bazę zysków” w celu poprawy rentowności. Celem jest rozwój firmy w roli jedynego partnera dostarczającego rozwiązania, który może objąć wszystkie obszary, od biurowego po komercyjny i przemysłowy – stwierdziła firma Fujifilm w oficjalnym komunikacie.

Wizja 2030

Informacja o reorganizacji wynika z zapisów w najnowszym, średnioterminowym planie zarządzania przedsiębiorstwem. W kwietniu firma Fujifilm ogłosiła swój nowy średnioterminowy plan zarządzania „Vision 2030” wraz ze skorygowanymi prognozami na bieżący rok finansowy. Można w nim przeczytać, że sprzedaż za rok finansowy zakończony w dniu 31 marca będzie nieco wyższa niż oczekiwano i wyniesie 2,960 mld jenów (17,96 mld euro), co oznacza wzrost o 0,3 proc. w stosunku do roku poprzedzającego. Zysk operacyjny będzie niższy o 4,5 proc. i wyniesie 277 mld jenów, głównie z powodu spadku kwoty opłat anulacyjnych, które zostały uzgodnione w związku z zaprzestaniem produkcji substancji do szczepień przeciwko COVID-19 w dziale opieki zdrowotnej Fujifilm.

Firma poinformowała również o osiągnięciu celów poprzedniego planu „Vision 2023” w zakresie  przychodów i zysku operacyjnego na rok przed oczekiwanym terminem.

W nowym planie „Vision 2030” grupa opisała swoje nowe ambicje w następujący sposób: Zwiększenie wartości korporacyjnej poprzez koncentrowanie się na rentowności i efektywności kapitałowej. Jako zbiór globalnych przedsiębiorstw z najwyższej półki, będziemy krok po kroku zmieniać świat i tworzyć wartość (więcej uśmiechów) dla różnych interesariuszy.

Inwestycje firmy koncentrują się na obszarach wzrostu, a celem jest osiągnięcie marży operacyjnej powyżej 10 proc. we wszystkich obszarach działalności.

Informacja zarówno o zmianach w strukturze działów, jak i o nowym planie „Vision 2030”, została podana do publicznej wiadomości tuż po tym, jak rynek dowiedział się o rozpoczęciu rozmów dotyczących ustanowienia spółki joint venture. W nawiązaniu do wiadomości o joint venture z Konica Minolta, Fujifilm w swoich planach na przyszłość wymienia również „sojusze biznesowe z innymi firmami w celu dalszego wzmocnienia infrastruktury biznesowej poprzez wspólne zakupy surowców i komponentów oraz budowanie systemów rozwoju i produkcji tonerów”.

Najbliższe plany obu marek

Firma jest bardzo aktywna, promując własną markę tonerów produkcyjnych i drukarek atramentowych dla rynków komercyjnych i wielkoformatowych. W najbliższym czasie Fujifilm ma zorganizować wydarzenie, które będzie oznaczać jej wejście na europejski rynek drukarek biurowych.

Na początku tego roku Konica Minolta ogłosiła reorganizację na trzy segmenty biznesowe: Business Technologies (cyfrowe miejsce pracy, profesjonalny druk i produkty chemiczne), Industrial Business (w tym czujniki, komponenty optyczne, komponenty do drukarek atramentowych i materiały o wysokiej wydajności) oraz Imaging Solution Business (obrazowanie medyczne w służbie zdrowia, rozwiązania do obrazowania IoT, rozwiązania wizualne, FORXAI i rozwiązania QOL).

Opracowanie: AŁ