Pełnia kolorów w druku fleksograficznym
6 gru 2016 14:49

Zagadnienia związane z zarządzaniem kolorem, reprodukcją barw i ich standaryzacją zyskały ostatnio ogromną wagę nie tyko w przemyśle poligraficznym. Z wagi tych tematów coraz częściej zdają sobie sprawę również otoczenia biznesowe. Przedsiębiorstwo, które chce prosperować, musi być zauważalne i rozpoznawalne przez społeczeństwo. Swój cel może osiągać np. poprzez wykorzystywanie w logotypie oraz w innych materiałach reklamowych specjalnego gamutu kolorystycznego. Istota problemu tkwi jednak w tym, że stosowane kolory muszą być osiągalne zawsze, gdy istnieje takie zapotrzebowanie. I Seminarium „Sterowanie barwą dla fleksografii” odbyło się 9 września br. w Warszawie i wiązało się z powyższymi kwestiami. Konferencja zorganizowana została przez Zrzeszenie Polskich Fleksografów i uczestniczyli w niej przedstawiciele branży fleksograficznej, prasy oraz prelegenci z polskich i zagranicznych firm, którzy przeprowadzili łącznie osiem prezentacji. Pierwszy wykład wygłosił dr Tomasz Dąbrowa z Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej. Jego wystąpienie dotyczyło różnic barw w reprodukcji poligraficznej, a w szczególności pomiarów owych różnic, co możliwe jest poprzez ocenę dokładności odwzorowania barw nadruków w odniesieniu do barw referencyjnych, kontrolę zmian barw na kolejnych odbitkach drukowanego nakładu oraz kontrolę zmian barw na gotowych drukach pod wpływem działania czynników zewnętrznych. Omówił on także kwestię różnic barw dla zmiennych atrybutów (jasności, nasycenia i odcienia) oraz sposoby ustalenia dopuszczalnej różnicy barw. Kolejny wykład pt. „Nieporozumienia i niedomówienia w komunikacji o barwie we fleksografii – jak je rozwiązać” poprowadziła Małgorzata Lososova-Ungradova z firmy X-Rite Inc., która w dniu konferencji z rąk Krzysztofa Januszewskiego, dyrektora biura ZPF, otrzymała certyfikat członkostwa w Zrzeszeniu Polskich Fleksografów. Prelegentka z Czech jest zdania, że w przekazywaniu informacji na temat barwy należy brać pod uwagę wiele czynników, m.in. wpływ światła i geometrii pomiarowej, możliwość popełnienia błędu w ocenie wartości Lab i krzywej spektralnej, niewłaściwy opis werbalny barw, a nawet możliwość błędnego podania numeru z wzornika Pantone. Ponadto wskazywała ona także na potrzebę korzystania z jednego cyfrowego formatu – CxF, w którym będą przekazywane dane na temat barwy do następnego etapu produkcji. O potrzebie kalibracji monitorów graficznych mówił Sławomir Nigot z firmy Alstor. Monitory świecą jedynie trzema kolorami (niebieski, zieleń, czerwień) oraz osiągają różne stopnie jasności i mogą oszukiwać użytkowników dwojako: gubiąc kolory albo gubiąc szczegóły. Jak zapewniał podczas wystąpienia prelegent, kalibracja monitorów jest właśnie sposobem na zachowanie nie tylko wiernych barw, ale także najmniejszych detali. Ponadto umożliwia osiągnięcie 100% możliwości monitora poprzez generowanie dokładnego profilu ICC monitora, a nie karty graficznej, dobie-ranie nowych tonów czy możliwość ustawienia punktu bieli w bardzo szerokim zakresie. Maria Ślesicka-Gęściak podczas konferencji reprezentowała firmę Reprograf. Jej wykład zatytułowany „EFI Colorproof XF – precyzja proofingu” dotyczył nowego systemu proofingowego firmy EFI, który przeznaczony jest do zarządzania barwą na bazie ICC. Jego cechami charakterystycznymi są m.in. prostota w integracji w środowisku pracy, zachowywanie wierności kolorów i powtarzalność, gdy obrazy przemieszczają się pomiędzy systemami i aplikacjami oraz elastyczność – możliwość obsługi wielu formatów plików, typów drukarek i urządzeń pomiarowych. Podczas wystąpienia została także zaprezentowana nowa w ofercie EFI maszyna Jetrion 4000 UV – kompletna, 4-kolorowa (CMYK), wąskowstęgowa maszyna cyfrowa UV drukująca na materiałach niewsiąkliwych. Stowarzyszenie EDP uznało to urządzenie za Najlepszy Produkt Roku 2008 w kategorii „Przemysłowe Rozwiązanie Druku Cyfrowego”. David Fierlafijn z firmy EskoArtwork omawiał kwestię preferowanej reprodukcji barwy i drukowania rozszerzonego gamutu. Zdaniem wykładowcy, druk wielokolorowy wymaga narzędzi, oprogramowania oraz zaangażowania w przygotowania. Dzięki takiemu typowi drukowania można uzyskać wysoką jakość oraz oszczędność kosztów. Prelegent przybliżył także efekty badań nad barwami preferowanymi i wskazywał na trudności w ich tworzeniu wynikające z psychologicznych aspektów – innych preferencji, odczuć i potrzeb osób, które je opracowują. Prezentację zatytułowaną „Koncepcja przygotowywania pliku dla produkcji opakowań” poprowadził Steve Donegan z firmy Graphic Republik. Głównym tematem jego wystąpienia było oprogramowanie MaxPro dla branży opakowań będące narzędziem technicznym, posiadającym praktyczne zastosowanie w przygotowaniu prac do druku. Oprogramowanie to posiada trzy moduły: MaxPro RIP – umożliwiający m.in. wysoką jakość rastrowania; MaxPro – posiadający funkcje trappingu, edycji i kontroli poprawności pliku oraz MaxStep – za pomocą którego można dodawać znaki introligatorskie, paski kontrolne i inne elementy dodatkowe. Dr Konrad Blachowski z Instytutu Poligrafii Politechniki Warszawskiej wygłosił wykład pt. „Sterowanie reprodukcją barwy – etapy i narzędzia”. Pierwsza część jego wystąpienia dotyczyła etapów zarządzania kolorem, a więc standaryzacji, kalibracji, charakteryzacji kolorometrycznej, weryfikacji wyników oraz optymalizacji. Najwięcej jednak miejsca poświęcił procesowi standaryzacji, który jednocześnie jest najdłuższym etapem w praktyce, ponieważ może trwać od 2 tygodni do 12 miesięcy. Podczas wystąpienia zaprezentowane zostały także dwa typy narzędzi pomiarowych – narzędzia filtrowe (np. kolorymetry, fotometry, spektrodensytometry) oraz narzędzia dyfrakcyjne (np. spektrometry). Ostatnia prezentacja pt. „Alwan – optymalizacja separacji CMYK” została poprowadzona przez Roberto Gabaldo z francuskiej firmy Alwan Color Expertise, która od 1997 roku bierze aktywny udział w tworzeniu standardów dla rynku poligraficznego. Podczas wykładu Gabaldo zaprezentował oprogramowanie CMYK Optimizer v. 1.0, które swoją premierę miało na targach drupa w 2004 r. Jego innowacyjność polega na tym, że umożliwia kontrolę zawartości plików PDF i może określać konieczność redukcji TAC. Zdaniem prelegenta program gwarantuje ponadto m.in. oszczędność farby, lepsze efekty kolorystyczne, mniejsze koszty, szybszą wykonalność zleceń oraz redukcję papieru. „Potrzeba koloru skłania technologie do przełamywania barier” – powiedział w trakcie swojej prezentacji Gabaldo. Dlatego firma zapowiada już swój nowy produkt – CMYK Optimizer 4, który będzie obsługiwał kolory spotowe. DA