Perforowane media w grafice okiennej i samochodowej
6 gru 2016 14:45

Specjaliści z dziedziny profesjonalnego marketingu od dłuższego już czasu doceniali zalety reklamowe autobusów lub samochodów z naklejoną grafiką oraz grafik okiennych. Zaletą tego typu marketingu jest fakt, że reklamy w sposób efektywny zwracają uwagę oddziałując bardziej wszechstronnie i długotrwale na odbiorców aniżeli większość innych mediów. Wiele firm coraz częściej zaczyna korzystać z perforowanych folii, aby zwiększyć siłę oddziaływania reklam na autobusach i samochodach oraz na frontonach sklepów. Zastosowania te pozwalają drukarniom na zaoferowanie klientom większej gamy usług, co podnosi znacząco ich dochodowość. Standardowe podłoże do perforowanej grafiki okiennej zawiera perforowaną wylewaną folię na czystym poliestrowym podłożu, pozwalającym widzieć przezroczysty obraz po obu jego stronach. Podłoże to zostało zaprojektowane z myślą o drukarkach drukujących tuszami rozpuszczalnikowymi i ekorozpuszczalnikowymi. W większości wypadków perforowane folie stosuje się w reklamie krótkoterminowej (od sześciu miesięcy do jednego roku). Koszt grafiki drukowanej cyfrowo stał się w ostatnich latach na tyle niski, że stosowanie perforowanej folii w celu zwiększenia efektu reklamy zaczęło być opłacalne. Zanim rozpoczniesz instalację Przy projektowaniu grafiki na autobusy, pojazdy czy okiennej (dla wystaw sklepowych) na perforowanej folii należy pamiętać o tym, że będzie ona drukowana zaledwie na 50% całkowitej powierzchni folii. Aby dopasować się do zmniejszonej powierzchni druku, należy stosować ciemniejsze, bardziej nasycone kolory. Użycie jaśniejszych barw da w rezultacie wyblakły obraz. Drukarze oraz instalatorzy reklam powinni być pewni, że znają swych klientów oraz ich rynek, zanim zarekomendują odpowiednie media. Dla grafiki umieszczanej na oknach pojazdów najlepsza jest perforowana wylewana folia, która najlepiej dopasowuje się w czasie instalacji do skomplikowanych kształtów oraz posiada największą odporność na warunki zewnętrzne. Instalatorzy muszą znać i rozumieć przepisy regulujące instalację grafiki okiennej w ich regionie. Jeżeli na przykład okno w autobusie spełnia równocześnie funkcję wyjścia awaryjnego, musi ono zachować swe własności nawet po zainstalowaniu grafiki. Instalujący musi otworzyć wszystkie wyjścia ewakuacyjne, zanim rozpocznie instalowanie na nich grafiki. Dzięki temu będzie miał pewność, że grafika zostanie zainstalowana w sposób niekolidujący z funkcjonowaniem wyjść awaryjnych. Każdy producent folii perforowanych zaleca, aby nie instalować ich na żadym z wyjść ewakuacyjnych, które nie działają prawidłowo. O istniejącym problemie zawsze powinna być poinformowana ekipa techniczna obsługi autobusów. Jeśli instalator tego nie dokona, będzie oskarżony o złamanie przepisów i narazi się na opłaty karne. Przygotuj powierzchnię Dla prawidłowego nałożenia folii bardzo ważne jest właściwe przygotowanie powierzchni. Okna należy przemyć alkoholem propylowym (IPA) i upewnić się, ze nie ma śladów po nim na szybach. Zaleca się przestrzeganie wszystkich przepisów bezpieczeństwa wymaganych przez producenta rozpuszczalnika. Nie należy używać płynów aplikacyjnych ani metody mokrej w trakcie instalacji folii. Woda lub płyny aplikacyjne, które pozostaną pod powierzchnią folii, mogą spowodować zacieki i zmniejszyć przyczepność folii perforowanej. Nakładanie folii Gdy grafika zostanie wyprodukowana, należy ją dokładnie zmierzyć przed pocięciem i nałożeniem. Porada: zmierz dwa razy, przycinaj tylko raz jest istotna, jeżeli nie chcemy marnować czasu, pieniędzy czy też materiałów. Zmierz powierzchnię, na którą nakładasz i upewnij się, że grafika pasuje do okna oraz pozostawia wolną przestrzeń na gumowe obramowania i uszczelki. Folia winylowa nigdy nie powinna nachodzić na ramy okienne, ponieważ wtedy może utracić przyczepność. Wycinanie grafiki powinno poprzedzać jej montaż, gdyż cięcie jej na szybie może doprowadzić do porysowania i uszkodzenia okna. Należy używać taśm samoprzylepnych o niskiej przyczepności (na przykład taśm maskujących) na powierzchni grafiki w celu umieszczenia jej we właściwym miejscu na oknie, gdy podłoże jest wciąż dołączone. Pozwala to na przetestowanie pozycji grafiki przed ostatecznym zamocowaniem. Gdy ustali się ostateczną pozycję, należy obrócić grafikę do góry nogami używając taśmy jako zawieszenia. Następnie zaczynamy zdejmować podłoże rozpoczynając od dołu. Ponownie obracamy grafikę w kierunku okna i nakładamy wywierając nacisk na folię i doprowadzając do kontaktu kleju z szybą. Kontynuujemy zdejmowanie podłoża w miarę nakładania grafiki. Zawsze należy zaczynać od nacisku w środkowej części grafiki i przyciskać przechodząc z jednego boku na drugi. Kontynuuj proces przechodząc potem od góry do dołu, ciągle wywierając nacisk. Czasami niezbędne jest dodatkowe ostrożne dopasowanie grafiki poprzez odczepienie i przesunięcie, aby prawidłowo ustawić obraz lub usunąć powstałe zmarszczenia. Po przesunięciu należy powtórzyć proces dociskania aplikacji. Wszystkie brzegi oraz zakładki grafiki okiennej muszą być przyklejone specjalnym klejem do brzegów. Zapobiega to przedostaniu się wody, innych cieczy i zanieczyszczeń pod powierzchnię folii, co zmniejsza wyrazistość grafiki oraz redukuje przyczepność folii. Najlepiej jest do nakładania kleju stosować pędzle o szerokości 6 mm, aby uzyskać odpowiedni efekt wizualny. Wykończenie Żeby zachować jakość drukowanej grafiki i przedłużyć jej żywotność, najlepiej jest ją zalaminować. Wybrana folia laminująca powinna być przezroczysta i posiadać twardą, odporną na rozpuszczalniki i zadrapania powierzchnię. Na podstawie „Digital Output” z listopada 2005 opracował TG