Personalizacja a koszty inwestycji
6 gru 2016 14:50

W czasach kryzysu ekonomicznego, kiedy utrzymanie klientów i różnic stają się głównymi celami, zróżnicowanie oferty jest niezbędne. Jedną z dróg prowadzących drukarnię do utrzymania konkurencyjnej przewagi jest możliwość produkowania spersonalizowanych druków w szybkim czasie i w najlepszej cenie. Zmienne parametry druku (VDP, z ang. variable data printing – przyp. red.) oferują drukarniom możliwości znacznego podniesienia ich potencjału i poprawy świadczonego przez nie serwisu. Heidi Tolliver Nigro zajmująca się analizami rynku poligraficznego w swoim raporcie „Industry Measure/TWGA” wskazała 9% wzrost zapotrzebowania na VDP wśród firm specjalizujących się w grafikach artystycznych w latach 2005 i 2006. Pięciokrotny wzrost dotyczył natomiast wielkości produkcji prac VDP w kolorze, co drukarnie podkreślają jako trend prowadzący do zwiększania personalizacji druków. Pomimo powyższych wniosków i innych zachęcających prognoz wiele komercyjnych drukarń może odrzucać VDP jako źródło swojego potencjału. Działanie takie może być spowodowane obawami co do inwestycji w niezbędny sprzęt cyfrowy, który rzeczywiście nie należy do najtańszych. Jednak istnieją pewne alternatywy, np. w postaci liniowych technologii inkjetowych, które umożliwiają uzyskiwanie spersonalizowanych druków bez kompromisu dotyczącego ich jakości czy szybkości produkcji. Jest wiele uniwersalnych, cyfrowych technologii inkjetowych, które mogą być instalowane w celu uzupełniania pracujących w zakładach maszyn offsetowych i fleksograficznych. Technologie te umożliwiają tworzenie spersonalizowanych druków przy ponoszeniu ułamkowej części kosztów inwestycji w dedykowany system. Uniwersalność technologii inkjetowych umożliwia wprowadzenie pojedynczych głowic lub zespołów głowic – zgrupowanych w celu oferowania szerszego obszaru druku. Tego typu sprzęt może być instalowany w dostępnych w zakładach urządzeniach introligatorskich, składających, wykładających i wysyłających, które oferują efektywne rozwiązanie do personalizacji dla szerokiego grona komercyjnych drukarzy. Jednym z przykładów wykorzystania zmiennych parametrów druku w dostępnych maszynach offsetowych są etykiety soku „Winbledon Text to Win”, który był dostępny podczas turnieju tenisowego w Wimbledonie. Rozwiązania do druku zmiennych danych Domino A400 i Editor GT zostały zainstalowane w 6-kolorowej maszynie arkuszowej Heidelberg formatu B1 stosowanej do drukowania kodów na specjalnych etykietach butelek. Sukces tej produkcji polegał na integracji efektywnych zmiennych parametrów oraz zarządzania i druku ponad 60 mln unikalnych kodów na etykietach butelek w założonym czasie. Kluczem do sukcesu jest więc znalezienie takiego rozwiązania, które łatwo połączy znajdującą się w wyposażeniu drukarni maszynę z możliwością tworzenia niskonakładowych personalizowanych aplikacji bez wpływu na jej codzienną wydajność. Dzięki temu drukarnia odczuje realne korzyści i zyska bezpieczną przewagę na tym pełnym wyzwań rynku. Na podstawie artykułu „Making Variable Data Print Accessible” autorstwa Philipa Eastona opracowała DA