Pięć trendów w produkcji opakowań 
21 maj 2021 12:47

Od zmniejszających się nakładów do zwiększonej świadomości na temat zrównoważonych praktyk – istnieje wiele trendów, które obecnie kształtują proces produkcji opakowań. W ciągu ostatniego roku, w świetle pandemii zaobserwowaliśmy, że wiele z tych trendów uległo przyspieszeniu. Skłoniło to drukarnie do oceny swoich praktyk w celu zapewnienia maksymalnej wydajności i spełnienia wymagań klientów.

W niniejszym artykule Nilgun Turan, marketing manager na region Europy w firmie Miraclon, przedstawia pięć najważniejszych trendów i wyjaśnia, w jaki sposób technologia druku fleksograficznego może pomóc drukarniom odnieść sukces w 2021 roku i w kolejnych latach. 

Skrócenie czasu wprowadzenia na rynek i zwiększenie wydajności 

Czas wprowadzenia na rynek to termin powszechnie używany w branży opakowaniowej, ponieważ marki wymagają, aby ich projekty były drukowane i dostępne na półkach sklepowych w ciągu kilku dni. Oznacza to, że producenci opakowań muszą być bardziej wydajni w całym łańcuchu produkcyjnym, dlatego szukają sposobów na szybszą, dłuższą i mniej zmienną pracę maszyn. 

Krótsze nakłady 

Wspomniana potrzeba skrócenia czasu wprowadzenia na rynek dotyczy również różnych długości nakładów – od krótkich, niskonakładowych zleceń po zamówienia o długich seriach. Jednak kluczowym trendem, który ma wpływ na wiele drukarń, jest tendencja do skracania nakładów. 

Większa dywersyfikacja produktów 

Dążenie do dbałości o zdrowie, dłuższe życie, mieszkanie w mieście i indywidualizm coraz częściej skłaniają marki do różnicowania asortymentu produktów i oferowania większej różnorodności. 

A wraz z większą liczbą opcji produktowych rośnie konkurencja. W związku z tym opakowania muszą przyciągać wzrok i wyróżniać się na półce. 

Jakość 

Jakość jest oczekiwaniem większości, jeśli nie wszystkich marek. Chcą one polegać na swoich drukarniach, które dostarczają opakowania o najwyższej jakości, doskonale odwzorowujące kolory marki zatwierdzone na etapie projektowania i spójne niezależnie od techniki drukowania. Posiadanie niezawodnej technologii, która jest w stanie to osiągnąć, stało się zatem obowiązkowym wymogiem dla drukarni. 

Zrównoważony rozwój 

Wraz z rosnącym zapotrzebowaniem konsumentów na marki, które chcą tworzyć opakowania zgodne z zasadami zrównoważonego rozwoju, presja ta przenosi się na drukarnie. Promując swoją ekologiczną postawę, drukarnie muszą brać pod uwagę wszystkie elementy, w tym stosowanie bardziej zrównoważonych technologii, lżejszych podłoży i redukcję odpadów. 

Obserwując te trendy staje się jasne, że drukarnie muszą być elastyczne, aby w sposób opłacalny, wydajny i zrównoważony sprostać wymaganiom coraz mniejszych nakładów, maksymalnej jakości i bardziej zróżnicowanych produktów. Mimo że proces drukowania jest przez to bardziej złożony, wiele drukarń doskonale sobie radzi dzięki najnowszym innowacjom w zakresie druku fleksograficznego. 

W wyniku dekady skoncentrowanego rozwoju technologii wydajność fleksografii uległa radykalnej poprawie w trzech kluczowych obszarach: jakości, wydajności i trwałości. Technologia ta oferuje przetwórcom możliwość wprowadzania innowacji i kreatywności, spełniając oczekiwania klientów. Postępy w technologii płyt fleksograficznych miały decydujące znaczenie dla wyrównania szans fleksografii i alternatywnych procesów, a od czasu wprowadzenia na rynek w 2008 roku rozwiązania KODAK FLEXCEL NX zostały uznane za szczególnie ważne. Technologia ta oferuje kontrolowany transfer farby dla zoptymalizowanej wydajności druku, podwyższoną jakość, trwałość, jaśniejsze i czystsze kolory, płynniejsze przejścia, szerszy zakres tonalny i rozszerzony gamut barwny (ECG). Nowsze rozwiązania, w tym system wodnych płyt fleksograficznych FLEXCEL NX Ultra, umożliwiają drukarniom produkcję bardziej ekologicznych opakowań.

Pomimo ciągłych wymagań, które wiążą się z tymi trendami, innowacje i chęć nieustannego doskonalenia są kluczowymi czynnikami dla wielu naszych klientów. Dlatego jesteśmy przekonani, że te postępy w technologii flekso pozwolą drukarniom wykorzystać nowe możliwości i rozwijać się na rynku opakowań. 

Nilgun Turan

Tłumaczenie: AN