Pierwszy w Polsce system Agfa :Apogee 7.0
6 gru 2016 14:53

W drukarni Diapol z Gdańska rozpoczęło pracę pierwsze w Polsce oprogramowanie dla firm poligraficznych i wydawniczych Agfa :Apogee Prepress 7.0 Manage. Zostało ono zainstalowane z nowoczesną i w pełni zautomatyzowaną naświetlarką fioletową tego samego producenta :Avalon V4 A, w której naświetlane są płyty :Azura V. Wdrożenie, opierające się na najnowszej stworzonej przez Agfa Graphics technologii, miało przede wszystkim usprawnić odbywający się w tym zakładzie proces produkcyjny. Nie boimy się sięgać po nowe technologie i rozwiązania – mówi Andrzej Harasimiuk, prezes zarządu drukarni Diapol – zwłaszcza że są to rozwiązania proponowane przez sprawdzonego i rzetelnego dostawcę, posiadającego odpowiedni serwis, a taką właśnie firmą jest Agfa Graphics. Warto tu podkreślić otwartość i elastyczność tego dostawcy, co miało duże znaczenie dla naszej wzajemnej współpracy. Dodatkowo możliwości zaproponowanego nam sprzętu oraz oprogramowania spełniały nasze oczekiwania i gwarantowały znaczące usprawnienie całego procesu produkcyjnego w zakresie przygotowalni. Od wielu już lat korzystaliśmy z dobrodziejstw technologii CtP naświetlając w innej firmie płyty wykorzystywane w naszej codziennej produkcji. W ostatnim jednak czasie prosty rachunek ekonomiczny – opierający się na fakcie naświetlania coraz większych ilości płyt, co jest związane z ciągle malejącymi nakładami i przybywającą nam liczbą klientów – wyraźnie pokazał, że warto byłoby mieć własny system CtP. W ten sposób mogliśmy się stać niezależni od firm, z którymi do tej pory w tym zakresie współpracowaliśmy. Nasz wybór padł na to konkretne rozwiązanie nie tylko ze względu na osobę pana Jarosława Suchodolskiego z firmy Agfa Graphics, z którym bardzo dobrze nam się współpracowało – mówi Szymon Faliszewski, dyrektor drukarni Diapol – ale przede wszystkim o inwestycji w ten właśnie system zadecydował fakt, że jest on rozwiązaniem ekologicznym, a na tym bardzo nam zależało. Zainstalowana w Diapolu naświetlarka Agfa :Avalon V4 A to ekonomiczny, a jednocześnie pewny i stabilny system CtP wykorzystujący fioletową diodę  laserową o mocy 120 mW, pozwalającą na produkcję do 36 półformatowych form drukowych na godzinę. Obsługuje płyty w formacie od 280x450 mm do 635x754 mm. Stół podciśnieniowy oraz precyzyjny mechanizm pozycjonowania płyt zapewnia dokładność i powtarzalność uzyskiwanych naświetleń. Wykorzystywane w niej proekologiczne, bezodczynnikowe płyty fioletowe :Azura V są siostrzaną wersją termicznej płyty :Azura TS. Przeznaczone są na rynek druku akcydensowego, do nakładów występujących w tym segmencie. Oferują odwzorowanie punktu, jaki wymagany jest przy wysokojakościowych pracach, jak również kompatybilność z rastrem specjalnym :Sublima, a po naświetleniu i wstępnym wygrzaniu wymagają jedynie wyczyszczenia za pomocą roztworu gumującego w specjalnym urządzeniu czyszczącym lub zmodyfikowanej wywoływarce do płyt fotopolimerowych. Jeśli chodzi natomiast o zainstalowane w drukarni Diapol oprogramowanie – :Apogee Prepress 7.0 Manage – to warto zwrócić szczególną uwagę na :Apogee Impose –stworzony przez Agfa Graphics, zintegrowany moduł do automatycznej impozycji. Zastąpił on zewnętrzne programy do impozycji i bazuje na zestawach reguł oraz dostarczanych na bieżąco informacjach o zleceniu, a nie – jak dotychczas – na tworzonych wcześniej szablonach. Zamiast dopasowywać zlecenie do istniejącego szablonu, nowe narzędzie interpretuje pliki i wykonuje impozycję w oparciu o indywidualne zlecenie. To znacząco usprawniło pracę w naszym zakładzie, ułatwiło i skróciło pracę naszym grafikom. Pozwala również unikać błędów, jakie wcześniej mogły się zdarzyć. Razem – nowe oprogramowanie, system CtP i wykorzystywane w nim płyty – pozwalają nam więc realizować zlecenia zdecydowanie szybciej. Teraz bowiem sam proces naświetlania płyt zajmuje nam zaledwie kilka minut. Wcześniej w najbardziej dla nas komfortowej sytuacji – kiedy nie było kolejki w naświetlarni, z której korzystaliśmy – potrzebowaliśmy na to minimum 4 godzin. Obecnie w firmie Diapol pracuje niemal 30 osób na dwie zmiany. Dysponuje ona dwiema maszynami drukującymi Heidelberga oraz wyposażoną niemal w pełni introligatornią. W naszych kolejnych krokach inwestycyjnych dążyliśmy do tego, by stać się niezależnymi od innych firm i to w zasadzie nam się udało. System CtP był jednym z najważniejszych kroków w tym zakresie – mówi Andrzej Harasimiuk. Drukarnia Diapol rozpoczęła działalność w branży poligraficznej w marcu 1990 roku, od drukowania w technice offsetowej różnorakich materiałów reklamowych. Przez lata zwiększała ilość i zakres oferowanych usług, m.in. o numerowanie, sztancowanie i nadrukowywanie techniką sitodrukową farb kryjących. W latach 90. XX w. Diapol wykonał ok. 120 mln losów, gier prasowych i loterii dla różnych wydawnictw prasowych. W 2002 roku w Diapolu została za- instalowana maszyna drukująca firmy Heidelberg Speedmaster, która wydatnie podniosła jakość wykonywanych usług, a zakup maszyny do opraw spiralnych powiększył ofertę introligatorską drukarni. Naszymi klientami są firmy z całej Polski –mówi Andrzej Harasimiuk – zarówno agencje reklamowe, jak i zleceniodawcy bezpośredni. W swojej działalności odnotowujemy również epizody eksportowe. Możemy pochwalić się współpracą z najlepszymi i największymi:  Hestią SA, PZU SA, Polkomtelem SA,  Winkhaus Polska, TVP SA Renoma, Stocznią Remontową SA, Pomorskim Ośrodkiem Ruchu Drogowego, Agencją Światłocień, Agencją Dylis, Agencją Arch z Katowic i wieloma innymi. (...) Wszystkich naszych klientów poinformowaliśmy o zmianach zachodzących w naszej firmie i wyrazili oni duży entuzjazm dla tych zmian. Mamy również zapytania innych drukarń dotyczące ewentualnego świecenia dla nich płyt i obecnie nie wykluczamy również tego rodzaju usług w naszej działalności, choć decyzje w tym zakresie są jeszcze podejmowane. Cieszy nas fakt, że wdrożenie przynosi firmie tyle korzyści, a o to przecież chodzi w naszej współpracy, by dostarczać naszym klientom rozwiązań, które ułatwiają im pracę i zwiększają ich konkurencyjność na trudnym rynku zleceń – podsumowuje Jarosław Suchodolski, regionalny kierownik sprzedaży w firmie Agfa Graphics. Opracowano na podstawie informacji firmy Agfa Graphics Sp. z o.o.