Pod kątem strategii drukarni
6 gru 2016 14:50

Tegoroczna Konferencja Kluczowych Klientów manroland Polska miała miejsce 24 września w hotelu Piramida w Tychach. Uczestniczyło w niej ok. 120 osób z całej Polski, a także przedstawiciele Polskiej Izby Druku i zakładów firmy manroland z Niemiec. Partnerami konferencji były firmy Müller Martini, Eurografica oraz Millennium Leasing. Początkowy etap konferencji został podzielony na dwie odrębne części adresowane do użytkowników maszyn zwojowych i arkuszowych. Tych pierwszych powitał Werner Seemann, dyrektor finansowy manroland na Europę Śr.-Wsch. Następnie mieli oni okazję wysłuchać prezentacji Jarosława Kotfisa (manroland Polska) na temat zarządzania kosztami w drukarni, w czym mogą pomóc m.in. nowe rozwiązania wprowadzone w maszynach zwojowych, oraz Edwina Piotrowskiego (Müller Martini Polska) pt. „Web offset i co dalej?”. Drugi z prelegentów zaprezentował znajdujące się w ofercie firmy rozwiązania online do wykładania produktów w sztangi (Avanti, Vivo, Maximo) oraz układarki i trójnoże rotacyjne (Compacto, Preciso), omówił systemy pakujące, w tym paletyzatory oraz systemy buforujące (PrintRoll, Flexiroll). Dodatkowo przedstawił ofertę firmy dot. systemów transportujących. Ostatnią prezentowaną pozycją były wysokowydajne systemy wkładkujące Alphaliner, SLS 3000 oraz Proliner. E. Piotrowski podkreślał, że inwestycja w profesjonalne systemy odbioru z rotacji pozwala na wygenerowanie oszczędności polegających na redukcji personelu, a jednocześnie pozwala na zwiększenie wydajności w introligatorni o 10-30 proc. Na zakończenie prezentacji zademonstrował przykładowe realizacje tego typu inwestycji w drukarni BDN w Wykrotach oraz Mukusala na Łotwie. Równolegle uczestnicy części „arkuszowej” zostali powitani przez Tomasza Galanta, dyrektora zarządzającego manroland Polska, po czym Krzysztof Pietrzak, dyrektor sprzedaży, przedstawił możliwości konfiguracji maszyn pod kątem dostosowania ich do strategii drukarni. Podkreślił, że do niedawna standardowe wyposażenie drukarni stanowiła 5-kolorowa maszyna z opcją lakierowania; obecnie jest to maszyna 7- bądź 8-kolorowa, zwłaszcza w produkcji opakowań. Omówił portfolio firmy manroland dla produkcji arkuszowej (Roland 50, 200, 200 H, 500, 700 DirectDrive, 700 HiPrint, 900 i wielkoformatowe 900 XXL, oferujące obecnie format do 1300x1850 mm, w których nowością jest opcja druku 3x16 str.). Najnowsze rozwiązania to m.in. opcje lakierowania (często UV), kamera Inspector montowana po zespołach drukujących umożliwiająca kontrolę prawidłowości wydruku, dodatkowe moduły (np. sortowania arkusza), wykładanie inline, system rakla komorowego. Jak stwierdził K. Pietrzak, każdą maszynę można „uszyć na miarę” zależnie od rodzaju produkcji, także dzięki takim rozwiązaniom jak Inline Coater Smart (sprawia on, że np. 5-kolorowa maszyna staje się 4-kolorową z lakierem), Inline Foiler Prindor umożliwiający nakładanie folii i druk w jednym ciągu (w Polsce pracują już 4 takie maszyny; system ten można montować również na maszynach już używanych) czy opcje suszenia (tradycyjne, zimne UV albo mieszane). Mariusz Mitura (Müller Martini Polska) omówił usługi serwisowe oferowane przez tę firmę informując m.in., że od stycznia 2010 będzie działać całodobowa infolinia serwisowa. Dalsza część konferencji była wspólna dla obu grup uczestników. W jej ramach Wojciech Rybak zaprezentował ofertę Millennium Leasing tłumacząc przy tym, jak firmy finansowe postrzegają przedsiębiorstwa w czasach kryzysu i na czym polegają zasady dobrej wzajemnej współpracy. Następnie Thomas Schonbucher przedstawił firmę Eurografica należącą do grupy manroland i zajmującą się działalnością doradczą w przemyśle poligraficznym na każdym etapie działalności drukarni (planowanie inwestycji, projektowanie systemów produkcyjnych, optymalizacja procesów, organizacja i zarządzanie). Pomaga też ona klientom w staraniach o dotacje i subwencje oraz sporządza fachowe ekspertyzy wspólnie z firmą manroland. Wystąpienie Thomasa Hausera, odpowiedzialnego za marketing i komunikację w grupie manroland AG oraz pełniącego funkcję rzecznika firmy, dotyczyło trendów i perspektyw rozwoju branży poligraficznej w dobie kryzysu. Przypomniał on, że dobre nastroje po drupie 2008 tak w firmie, jak i w branży utrzymywały się do sierpnia ub.r., kiedy to rozpoczął się spadek we wszystkich regionach. Prawdziwe załamanie niemieckiego przemysłu poligraficznego nastąpiło w połowie br., jakkolwiek obecnie oczekiwania branży już wzrastają. Niemniej wg badań przeprowadzanych w 2008 r. wiele drukarń negatywnie oceniało rozwój rynku. Zauważalne pozytywne tendencje to m.in. fakt, że druk wciąż jest najważniejszym nośnikiem reklamy, a także pojawiające się nowe formaty i nowe dodatki do gazet. Branża jednak znajduje się obecnie w nowej sytuacji, na którą składają się głównie postępująca digitalizacja i ekspansja internetu. Istotne są w tym aspekcie innowacje w druku, rozwój usług serwisowych oraz zrównoważony rozwój z naciskiem na ekologię, a także sieci powiązań, które pomogłyby przeciwstawić się silnemu lobby mediów elektronicznych. Dominującą technologią pozostaje offset, którego rynek oceniany jest na 250 mld euro (coraz częściej zastępuje wklęsłodruk). Wzrasta znaczenie wartości dodanej (uszlachetnianie, personalizacja – dzięki m.in. zastosowaniu inkjetu w druku rotacyjnym, wyższa jakość produkcji itp.). W kryzysie bardzo liczy się też efektywność kosztów, którą można osiągnąć dzięki stosowaniu najnowszych technologii i wysoko kwalifikowanym kadrom. Na zakończenie T. Hauser zaprosił obecnych na targi Ifra, gdzie manroland zaprezentuje najnowsze swoje rozwiązania z dziedziny robotyzacji i automatyzacji maszyn. Pytany przez Poligrafikę o najbardziej ostatnio elektryzującą branżę nowinę: możliwość fuzji firm manroland i Heidelberg (taką informację podała agencja Reuters, publikowaliśmy ją w nrze wrześniowym), Thomas Hauser stwierdził jednoznacznie, iż są to wyłącznie plotki. Choć Reuters jest poważną i wiarygodną firmą, w tym wypadku – wg rzecznika manroland – nie potrafiła (nie chciała?) podać konkretnego źródła swoich wiadomości. Atrakcyjnym uzupełnieniem konferencji była wizyta jej uczestników w drukarni Polskapresse w Sosnowcu, gdzie pracuje jedna z najnowocześniejszych maszyn zwojowych na świecie – Colorman 4-1. Zastosowano w niej dwie technologie drukowania: coldset do druku gazet oraz heatset do druku na papierach powlekanych (drukarnię i maszynę szczegółowo opisywaliśmy w nrze 9/2008 Poligrafiki). Po dniu pełnym wrażeń i profesjonalnych dyskusji znakomitym relaksem był wieczorny program rozrywkowy, który wypełnił występ Barbary Melzer z zespołem wokalno-tanecznym. IZ