Pojedynek na technologie
6 gru 2016 14:55

W dniach 18-19 października br. w Ostrołęce miało miejsce utrzymane w nomenklaturze wojskowej „Zgrupowanie Bojowe Poligrafów”, którego celem była prezentacja najnowszych technologii i innowacyjnych rozwiązań z zakresu fleksografii oraz cyfrowego inkjetu, tak w teorii, jak i w praktyce. W tej bratobójczej walce na technologie (bratobójczej, bo w ofercie Reprografu znajdują się tak produkty przeznaczone dla fleksografii, jak i cyfrowe rozwiązania inkjetowe) wzięli udział przedstawiciele warszawskiej firmy oraz jej klienci – użytkownicy omawianych rozwiązań. W części poświęconej technologii fleksograficznej przedstawione zostały nowości produktowe firm Screen oraz Asahi, które znalazły już swoich pierwszych nabywców w Polsce. Łukasz Chruśliński omówił najnowszą naświetlarkę CtP firmy Screen – PlateRite FX 1200, która umożliwia naświetlanie tak płyt offsetowych, jak i fleksograficznych o maksymalnej wielkości 1067x1524 mm. Jej wydajność to 4-6 m2/h w zależności od rozmiaru płyty. Naświetlarka ta wykorzystuje technologię laserową sprawdzoną w offsecie i umożliwia reprodukcję szerokich zakresów tonalnych – od 1 do 99 proc., również w opcji wysokiej rozdzielczości 4800 dpi. Dzięki technologii rastrowania specjalnego Flexo Dot można zapobiec wymywaniu punktów i osiągane są wyraźnie ukształtowane reliefy. Firma Screen wchodzi na rynek z cyfrowym rozwiązaniem dla fleksografii kilka lat później niż konkurencja – przyznał Tadeusz Figurski, wiceprezes firmy Reprograf SA. – Niemniej jest to technologia nowatorska, którą musi zweryfikować sam rynek. Pierwszym użytkownikiem tego rozwiązania w Polsce jest firma Focus z Ostrołęki, która po teoretycznej części spotkania dokonała praktycznej prezentacji naświetlarki w swojej siedzibie. Nową generację płyt CtP japońskiej firmy Asahi omówił Tadeusz Figurski. Płyty DSHI-I oraz DSE są zgodne z farbami wodnymi, rozpuszczalnikowymi i UV i przeznaczone są do drukowania opakowań giętkich, tektury falistej, etykiet itp. Różnica w budowie pomiędzy płytą analogową a cyfrową polega na obecności czarnej maski, która zastępuje film – wyjaśniał Tadeusz Figurski. – Dodatkowo firma Asahi stosuje warstwę antyodblaskową, która pozwala uzyskać lepszą jakość podczas drukowania. Płyta DSE to płyta miękka, przeznaczona do obróbki tektury falistej. Jak twierdzi producent, jest wyjątkowo stabilna, zwłaszcza przy zastosowaniu technologii rastrowania Flexo Dot, dzięki której można zestandaryzować punkt rastrowy. Użytkownikiem tej płyty jest m.in. firma A-Z Color z Ostrołęki, w której gościnnych progach można było zobaczyć, jak sprawdza się w produkcji. Kolejna część prezentacji była poświęcona oprogramowaniu i narzędziom MIS, bez których niemożliwa jest już obecnie wydajna i rentowna produkcja etykiet oraz opakowań. Andrzej Wojtowicz z działu serwisu i oprogramowania firmy Reprograf omówił PaSharp, czyli nowoczesne narzędzia software’owe do produkcji opakowań przeznaczone dla platformy Adobe Illustrator, pozwalające na wzrost efektywności pracy przygotowalni. Zdaniem A. Wojtowicza wykorzystanie oprogramowania PaSharp 13-krotnie podnosi efektywność w obsłudze pliku, do 7 razy w zalewkowaniu i do 11 razy w impozycji. Oprogramowanie MIS EFI Radius omówił Jakub Parol z firmy IQ Print, która na zlecenie Reprografu wdraża ten system w Polsce. Prelegent przedstawił metodologię wdrożeniową oraz korzyści płynące z implementacji systemu ERP, zwłaszcza na polu business intelligence, czyli informacji dla osób zarządzających firmą. Część prezentacji poświęconą technologii cyfrowej poprowadził Łukasz Chruśliński, który przedstawił wielokrotnie już przez nas opisywane systemy EFI Jetrion 4830 oraz najnowszy 4900 (omówienie tego rozwiązania znajdziecie Państwo na s. 8 w ramach relacji z targów Labelexpo, na których system ten miał premierę). Jednym z pierwszych użytkowników systemu Jetrion 4830 UV w Polsce jest firma MZGraf z Wysokiego Mazowieckiego na Podlasiu –instalację tę opisywaliśmy już w Poligrafice nr 8/2011. Współwłaściciel MZGrafu Andrzej Zaczek przedstawił zalety systemu Jetrion z perspektywy użytkownika i raczej nie szczędził mu pochwał. Jak system sprawdza się w codziennej pracy, można było przekonać się podczas wizyty w MZGraf, która zakończyła batalię Reprografu. Można było również porównać tę samą etykietę wydrukowaną w A-Z Color w technologii fleksograficznej przy wykorzystaniu płyty Asahi oraz w MZGraf w systemie Jetrion 4830 UV. Co ciekawe, zdania co do jakości obu próbek były podzielone i nie brakowało głosów, że technologia cyfrowa pozwoliła na uzyskanie lepszej kolorystyki. AN